Financieel Advies gaat klanten small, large en extra benaderen Financieel Advies De Rabobank zal eind dit jaar 1,1 miljoen FA-klanten tellen Pilot serviceconcept large Small, large en extra. Dat zijn de trefwoorden in de nieuwe werkwijze van Financieel Advies. Rode draad in de op de klant toegesneden aanpak is effectiviteit en efficiency. Projectleider Jos Rooijmans van het segment Financieel Advies benadrukt dat het om een integraal veranderings traject gaat, met veranderingen op vele gebieden. De serviceconcepten zijn in 1998 geïntro duceerd op de Dag van de Manager als 'bedie ningsniveaus'. Inmiddels is er het nodige veranderd. Rooijmans: "De definitie is uitgekristalliseerd. Een ser viceconcept is een werkwijze op de lokale bank door een daarin getraind FA-team. Die is toegesneden op de be hoefte van de klant en heeft als doel de klant zo effectief en efficiënt mogelijk te be dienen." Het stimuleren van ondernemerschap is volgens hem daarbij de basis. "Je serviceconcept en je tijd afstemmen op de huidige of toekomstige rentabiliteit van de klant. Contracterend te werk gaan hoort daar ook bij. Durf de handteke ning van de klant te vragen." PFfl of productoplossing De oorspronkelijke bedie ningsniveaus 1, 2 en 3 zijn vervangen door de service concepten small, large en extra. "Small staat voor de relatief kleine doelgroep van zeer rendabele FA-relaties", legt Rooijmans uit. "Large heeft betrekking op de om vangrijkere groep FA-rela ties met grote behoefte aan FA-dienstverlening, maar met een lagere rentabiliteit. Voor deze twee concepten bestaat de klantwaarde uit een Persoonlijk Financieel Advies (PFA) of een behoef- tegerichte productoplossing. Tot Extra rekenen we de CA-klanten met een FA-be- hoefte. Deze groep helpen we met een behoeftegerichte productoplossing via ge richte marktbewerking. Daarbij zullen we in de toe komst het gebruik van di recte kanalen stimuleren." Aanleidingen in- en extern Rooijmans somt de aanlei dingen voor de veranderingen op: "Het aantal FA-klanten blijft groeien, onder meer door toenemende welvaart, meer tweeverdieners en ver grijzing. De Rabobank zal eind dit jaar 1,1 miljoen FA- klanten tellen. De behoefte aan integrale advisering en Rooijmans:Relatief weinig grote klanten en veel kleine klanten. valt. Intern blijkt uit onder zoek dat onze financieel ad viseurs zich maar een derde van hun tijd bezig kunnen houden met direct klantcon tact. Verder staat de ban caire productiviteit - de ver houding baten/ lasten - onder druk. Willen we al onze FA-klanten in de ko- producten op FA-gebied neemt dus toe. Tegelijkertijd komt er steeds meer concur rentie, die zich vooral richt op de klantengroep die bin nen het serviceconcept large mende twee jaar bedienen, dan staan we met zijn allen voor een grote uitdaging." Tijdwinst boeken Rooijmans legt uit wat het veranderingstraject als ge volg van de serviceconcep ten inhoudt. "Het begint met Human Resource Management. Kijken of het juiste team aanwezig is op de bank en iedere individu ele medewerker inzicht geven in eigen wensen en behoeften op loopbaange- bied. Met processen maken we de veranderde werkwijze duidelijk. Een voorbeeld hiervan is winst boeken bij de tijd die adviseurs steken in voorbereidingen voor ge sprekken en opstellen van fi nanciële plannen. Betrek de commerciële binnendienst bij de - kortere - voorberei ding en steek de vrijgekomen tijd in verkoopgesprekken." Ter ondersteuning van de processen komen er hulp middelen. "Dat kunnen sys temen of instructies zijn. Op marktbewerkingsgebied werken we aan selectiecrite ria voor de verschillende serviceconcepten en aan klantprofielen. Die profielen moeten de adviseur helpen bij het beter voorsorteren op het soort klant dat hij spreekt. En als laatste in het veranderingstraject krijgen financieel adviseurs trainin gen in contracterend ver mogen." Voor de invoering van het veranderprogramma worden de segmentmanagers FA bijgepraat in bijvoor beeld informatiebijeen komsten. De Rabobanken Leidschendam-Voorburg en Deurnezijn twee van de vijf banken waarbij het serviceconcept large is getest. Workshops en informatie- en discussiebijeen komsten moesten er om te beginnen voor zorgen dat de FA-teams de nieuwe werkwijze 'tussen de oren'kregen Vervolgens ging de 'koude'benadering van klanten van start: telefonisch een afspraak maken voor een advies- gesprek en bij de afspraakbevestiging een enquëte- 6 formulier over onder meer hun product-afname en -be langstelling. De bank in Leidschendam kreeg met een 'vertroebeld beeld'te maken. Arno Kooij, teamleider FA: "In de geleverde selectie zaten ook niet FA-klanten. In Deurne was er geen vertroebeling. Segmentmanager FA Jos Schijven: "Wij hadden de geleverde selectie gecontro leerd op de hoogte van de maandelijkse rekeningvoeding. Kooij over het efficiëntere verkoopproces: "Klanten waar deerden de aandacht die ze kregen. Wij hebben hun ban caire huishouding op een rijtje en enkele productieresulta ten gehaald. Verder zijn we op het idee gekomen de com merciële binnendienst qua FA-kennis te gaan bijspijkeren, zodat zij de financieel adviseur ook inhoudelijk kunnen ondersteunen." Schijven zegt dat in Deurne ook is gebleken dat een pro ductoplossing soms prima werkt in plaats van 'standaard' een PFA. "Als het maar wel op basis is van een volledige inventarisatie. Later kan een PFA alsnog nodig zijn." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10