Agrarisch Dagblad slaat plank mis in artikel varkenssector Call Center biedt 'millennium- telefoonopvang'voor lokale banken 'DLL lerland-route' oplossing bij Limburgse overnamefinanciering Rabobankjuist positief over mestverwerking Actie Chipper verlengd Rabobank stopt uit gifte niet-apparatieve Rabopassen De Rabobank moet forse verliezen incasseren door de slechte situatie in de varkenssector, zo meldde het Agra risch Dagblad afgelopen woensdag. De krant sprak over uitstaande kredieten van 'enkele honderden miljoenen gul dens'. Het dagblad baseerde zich bij deze conclusie op het gegeven dat ongeveer 1.000 varkensbedrijven 'technisch fail liet' zijn. "Het bericht is onjuist en ongelukkig" is de reac tie van Ad van Acht, hoofd advisering Land-en Tuinbouw. "Het artikel zou de indruk kunnen wekken dat de Rabobank meer met zichzelf bezig is dan met de proble men die varkenshouders op dit moment hebben, zowel financieel als emotioneel. Uit de vele contacten die ik heb met lokale banken, weet ik dat juist het omgekeerde het geval is", vertelt Van Acht. Hij vindt het reëel om te veronderstellen dat in de toekomst niet alle leningen geheel afgelost worden. "Dat moeten we accepteren en dat zal een aanslag zijn op onze stroppenpot. Maar van welke omvang is op dit moment echter niet te zeg gen en voor de buitenwacht niet relevant. Wat wèl belangrijk is, is dat we als bank zorgvuldig omgaan met individuele bedrijven. Dat vraagt om maatwerk, waarvoor we ons samen met de lokale banken maximaal inzetten." De conclusie van het Agrarisch Dagblad is geba seerd op een momentopna me. Van Acht: "Het is op dit moment niet duidelijk welke maatregelen de overheid neemt en hoe de markt zich zal ontwikkelen." Geen giraal betalingsverkeer op 31 december, aangepaste openingstijden: december belooft een maand te worden waarin klanten massaal naar de telefoon zullen grijpen. Om lokale banken te ontlasten en om bereikbaarheid te waarborgen, biedt Rabofacet Teleservices met Projecten Marktmanagement 'millennium-telefoonopvang' aan. "Wij hebben dit aanbod vooral gedaan omdat de maand december voor banken Bedrijven Op het RaboWeb Bedrijfsbemiddeling De actie Chipper is ver lengd tot en met 31 decem ber. Banken hebben zo meer tijd om klanten na te bellen voor de gratis om bouw van hun betaalauto maat. Het laatste nieuws over de actie staat op het RaboWeb, Bedrijven, Infor matie, Product, Betalings verkeer, Chippen Bedrijven, Actie Chipper en als aanvul lend document bij dit artikel. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 2) Zie Cliënten Advies extra druk zal worden. Wij verwachten dat banken veel vragen van klanten zullen krijgen," aldus productma nager Cynthia Tulp van het Call Center in Best. Banken die gebruik willen maken van de telefoonopvang, kunnen inkomende telefoontjes tegen betaling tussen 15 december 1999 en 1 februari 2000 doorschakelen naar het Call Center. Dat verzorgt het be antwoorden van vragen, het blokkeren van bankpassen of het versturen van kopieën van rekeningafschriften. Ban ken kunnen ervoor kiezen ook na 1 februari 2000 opti maal bereikbaar te blijven. Telefoontjes permanent door schakelen tot 1 augustus be hoort tot de mogelijkheden. Buiten kantooruren kunnen banken het telefonisch ver keer doorsluizen. Daarnaast biedt het Rabofacet-Call Center hulp bij het piekver keer tijdens de openingstijden. Rabofacet organiseert, af- Op het RaboWeb hankelijk van de belangstel ling van lokale banken, infor matiebijeenkomsten. De com mercieel managers Cliënten Advies hebben vorige week een formulier en een infor matiepakket ontvangen. In december zijn de ope ningstijden van het Call Center gewijzigd. Deze staan vermeld als aanvul lend document bij dit artikel op het RaboWeb. Coördinator Telefoonopvang T (040) 219 50 50 Rabobank Gennep, Risicomanagement AB, De Lage Landen en Middenmarktteam Noord-Limburg. Deze Rabodisciplines waren onlangs betrokken bij de financie ring van een grote overname door de Gennepsc drukkerij Janssen/Pers. "Een creatieve financiering door flexibele samenwerking", aldus directeur Jo Opsteegh van Rabobank Gennep en Senior Accountmanager Frank Wijn van Middenmarktteam Noord-I.imburg. Janssen/Pers is één van de grotere werkgevers in Noord-Limburg met een jaaromzet van circa ƒ55 miljoen. Voor de overname financiering van een collega uitgeverij vroeg zij haar huisbankier ING en de Rabobank een scherpe offerte op te stellen. Met de overnametransactie was veel goodwill gemoeid, waardoor de solvabiliteit van Janssen/Pers na de overname zou terugvallen met 27%. Controller Rob Duppen van Janssen/Pers: "We wil den de balans zoveel moge lijk intact houden en een minimum aantal zekerheden weggeven. Het middenmarktteam vond de oplossing in een off balance-financiering via DLL Ierland. DLL Ierland kan - met gelijke marges - goedko per offreren, omdat zij min der belasting betaalt dan Nederlandse leasemaat schappijen. Opsteegh: "Door het inschakelen van onze collega's in Ierland konden we een zojuist door Janssen/ Pers aangeschafte drukpers van 10,5 miljoen verkopen en deze terughuren door middel van 'sale en lease back'. Voor de terugbe talingstermijnen hebben we een hoog/laag-constructie ingebouwd." Rabobank Gennep kon het resterende bedrag op basis van debiteu ren aanbieden. Met deze slimme financieringscon structie werd het balansper centage van Janssen/Pers veiliggesteld. "Het uitwerken van het contract via Ierland zou veel tijd kosten," aldus Duppen, "maar via DLL Eindhoven heeft Rabobank Gennep alles snel overzich telijk kunnen maken. Overname en betaling waren binnen een week rond." Volgens Wijn is dit te danken aan goede inter ne samenwerking. "Deze financiering laat zien dat de Rabobank de concurren tie zeker aankan. Ook ande re lokale banken zouden vaker gebruik kunnen maken van de 'DLL lerland- route'." Anders dan de kop 'Rabo verwacht niets van mestver werking' in het Agrarisch Dagblad van afgelopen woens dag stelt, staat de Rabobank positief tegenover mestbewer- king. Adviseur Landbouw Wint Thus denkt dat verwerking van mest op langere termijn een voorwaarde is om (inten sieve) veehouderij in Nederland te kunnen handhaven. "Ik verwacht dat milieuthema's op de agenda blijven staan en de milieunormen worden aangescherpt." Mensen Mestverwerkingstechnolo gie staat in de kinderschoe nen. Hoewel nog nauwelijks onderzocht onder Neder landse omstandigheden, wordt een aantal mestver werkingssystemen als kans rijk beoordeeld in een onderzoek dat adviesbureau ETC voor de Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen uitvoerde. Thus: "Mest verwerking zal de eerste jaren een kleine bijdrage kunnen leveren in de ver mindering van het mestover schot." Deze vermindering moet volgens de landbouw- adviseur voornamelijk ko men uit het veevoerspoor, de distributie binnen Neder land, de export en krimp van de veestapel. Thus denkt dat de bijdrage voor de middellange termijn wèl groot kan zijn. "Hiervoor moeten nü stappen worden ondernomen die straks praktijkrijpe systemen ople veren. Ondanks de littekens en de bedenkingen door eer dere ervaringen is een pro actieve rol ten aanzien van mestverwerking wenselijk." Banken kunnen het ETC- rapport 'Duurzaamheids analyse van technieken en bewerking van opwaarde ring van mest' op onder staand telefoonnummer op vragen. Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen (030) 216 34 69

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2