'Groene vingers volstaan al lang niet meer' Marktstudie Modedetailhandel: Klantgerichtheid sleutel tot succes Voorlopige conclusies Sigma op RaboWeb Succesvolle workshop'Werkstress de Baas'geprolongeerd Rabobank-publicatie 'Perspectief op de Glosgroenteteelt' Rundveeshow CR-Delta Zuid-West Vragen over Training RaboWeb "Telersvereningen moeten samenwerken om de wildgroei aanmerkelijk te beteugelen en verdere versnippering van afzet te voorkomen. Doen ze dat niet, dan zullen de opbrengstprijzen onherroepelijk dalen." Aldus Jan Enno Haan, Algemeen directeur Rabobank Midden-Westland, afgelopen woensdag in de RAI. Hij overhandigde het eerste exemplaar van het visiebericht 'Perspectief op de glas groenteteelt' aan Marius Varekamp, voorzitter van de Nederlandse Tuinbouw Vakbeurs. De strijd om de consument speelt zich voornamelijk af in het schap van de super markt. Om daar een vaste plaats te verwerven en flexi bel in te spelen op de eisen van de markt, moeten Nederlandse glasgroentete lers zich onderscheiden. Uitsluitend op kostprijs con curreren is onvoldoende, zo is te lezen in de publicatie. Haan bevestigt dit: "Een concurrerende kostprijs, constante zorg voor kwali teit en maatschappelijk ver antwoorde productiemetho den zijn slechts randvoor- Op het RaboWeb Mensen waarden om je positief te onderscheiden van andere aanbieders van glasgroente." Ook groene vingers vol staan niet meer. Haan: "Intensieve samenwerking tussen kwekers, telersvereni gingen, handelaren en afzet organisaties èn een krachti ge coördinatie zijn absoluut noodzakelijk. Leveranciers aan supermarkten kunnen hun positie alleen veiligstel len wanneer ze een totaal pakket kunnen leveren. Want de klant van de groot grutter, de individualistische westerse consument, heeft een drang naar afwisseling, naar nieuw en vreemd." 'Perspectief op de Glas groenteteelt' biedt onderne mers een denkkader om de markt te analyseren en een sterkte-zwakte-analyse van het eigen bedrijf te maken. Banken kunnen de publi catie met artikelnummer 81338 in Best bestellen. De besteleenheid is vijf, de prijs ƒ15,- per stuk. Op het RaboWeb staan de presentatie van Haan en zijn sheets als aanvullend docu ment bij dit artikel. Servicedesk Bedrijven f (040) 217 64 447kies 3) Rabofacet startte dit voor jaar met het project Sigma. Een overzicht van de eerste resultaten staat vanaf van daag op het RaboWeb. Het project Sigma streeft naar het leveren van een be trouwbare, beheersbare en be stuurbare lokale ICT-infra- structuur tegen afgesproken prijzen en kwaliteit. Daartoe wordt met dertien banken in de regio's Amsterdam en Utrecht onderzoek gedaan. Vijf probleemstellingen ko men aan bod: infrastructuur, beheerprocessen, beheers- tools, kosten en personeel. De eindrapportage komt in januari beschikbaar. 'Werkstress de Baas'. Onder deze titel vinden dit jaar workshops plaats voor diagnose en aanpak van werkstress binnen de bank of de afdeling. Wegens groot succes zal de workshop, die niet docerend maar lerend van opzet is, in 2000 opnieuw worden aangeboden. De eendaagse workshop voor leidinggevenden van lokale banken en Rabobank Nederland kan individueel of in de vorm van een incompany-training worden gevolgd. Psychologen van de Rabobank Arbodienst leren deelnemers inzicht te krijgen in oorzaken en symptomen van werkstress. Ook staat de aanpak van werkstress Modezaken moeten zich onderscheiden door kwaliteit en klantgerichtheid. Daarbij speelt informatietechnologie een belangrijke rol. Wie dat niet alleen aankan, moet samen werking zoeken. Dat is één van de conclusies van de Marktstudie Modedetailhandel van de Rabobank, maan dag gepresenteerd op de Mitex Ondernemersdag.. "De modedetailhandel is een verdringingsmarkt met overbewinkeling. Concurren tie speelt op drie vlakken: winkelaantal, locaties en gevoerde merken. De sector moet inspelen op de groei van bestedingen en kleding hoger op de prioriteitenlijst van de klant krijgen. Dat kan met promotionele acties", aldus Rob Kemna, hoofd marketing Bedrijven Rabo bank Nederland. Tot voor kort konden bedrijven zich onderschei den met de prijs, maar dat verschuift meer naar perso neel. Verkopers moeten een goed kledingadvies kunnen geven. Kemna: "Klantgericht heid bepaalt of een bedrijf zich kan handhaven." Ook MKB-Nederland voorzitter Hans de Boer onderstreepte maandag het belang van het personeelsbeleid voor de branche. "Behalve de vier P's van de marketingmix is ook de P van Plezier belang rijk in het ondernemerschap." Succesfactoren zijn volgens Kemna personeel, schaal grootte, identiteit, locatie en vooral informatietechnolo gie. "Hier ligt nog een uitda ging, omdat de automatise ringsgraad van 49% in de branche laag is." Deze uit komsten staan in de Markt studie Modedetailhandel die banken in Best kunnen be stellen. Het artikelnummer is 81334, de prijs ƒ60,- en de besteleenheid één. Lokale banken met een abonnement hebben de studie al in huis. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 2) bij de individuele medewer ker centraal. Jos Schijven, manager segment Financieel Advies bij Rabobank Deurne, laat weten een moeilijk gesprek - "je praat met mensen over gevoelens" dankzij deze workshop met meer zelfvertrouwen te kunnen voeren. "Je probeert je zoveel mogelijk te com mitteren zonder mee te huilen. Dat is moeilijk." Schijven beschouwt het interactieve karakter van de workshop als een groot pluspunt. "Er werden situa ties nagebootst door middel van rollenspel en daarna besproken in groepsver band. Op die manier is het een samen ontdekken, in plaats van het opdreunen van lijsten van symptomen die kunnen wijzen op werk stress." Meer informatie over in houd, organisatie en plan ning van de workshops is in te winnen bij Corry van Riel, telefoon (040) 217 59 94. Bedrijven Op het RaboWeb Arrangementen HDB Groep en FaCo op RaboWeb Bedrijfsbemiddeling Maximumbedragen werknemerssparen 2000 bekend De Bossche Brabanthallen zijn op 3 december het decor voor een grote rundveemani festatie, gesponsord door de Rabobank en Interpolis. De manifestatie wordt georgani seerd door CR-Delta, een coö peratie die streeft naar rund veeverbetering. Evenals bij voorgaande shows vindt er een vakbeurs plaats en is er een presentatie van dochters van zwart- en roodbonte stieren. Daarnaast worden runderen uit Utrecht, Zuid-Holland, Brabant, Limburg en Zeeland gekeurd en wordt op de dag een Delta-Rabokalf verloot. De opbrengst van de loterij komt ten goede aan een veeverbeteringsproject in Rwanda. Relatiekaarten kosten 12,50 in de voorverkoop, aan de poort van de Brabanthallen bedraagt de prijs 15,-. Een bestelformulier, een voor beeldbrief voor klanten en meer informatie staan als aan vullend document bij dit arti kel op het RaboWeb, onder Bedrijven, Marktbewerking, Agrarisch, Beurzen en seminars. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 3) Bedrijfsvoering Op het RaboWeb Onderzoek naar elektro nisch archiveren zie voorpagina

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2