""F: Cliënten Advies JLj i 'Kinderen tot 12 jaar zijn vaak al tevreden met gewone dingen' BELASTINGPLAN Spaarweekgevoel bij veel banken nog springlevend Het 'Spaarweekgevoel' leeft niet alleen bij veel klanten, maar ook nog steeds bij veel medewerkers. Dat blijkt uit de bijna 130 reacties van banken die binnenkwamen naar aanleiding van de oproep in de Rabokrant van 8 oktober. De overgrote meerderheid hiervan zegt nog volmondig 'ja' tegen het evenement voor vooral jonge spaarders. Een bloemlezing. en dag waar alle medewerkers naar uitkijken", meldt Rabobank De Maas landen, die een Oud-Holland se Spaardag organiseerde. Een groot deel van de ban ken heeft de activiteiten ge concentreerd op één dag in oktober. Met onder meer clowns, schminken en kleur- wedstrijden. Wie spaargeld stort of een spaarrekening opent, krijgt een cadeautje, premie of actietarief. Medewerkers binden de skates aan of verkleden zich als cowboy of kikker. Ook zijn er banken die de Spaar dag koppelen aan Sinter klaas of Kerst. Toch is bij een behoorlijk aantal banken de traditionele Spaarweek blijven bestaan, in de herfst vakantie. Traditie Centrale thema's tijdens Spaarweek of Spaardag zijn onder meer automatisch sparen, TeleSparen, groei- sparen, Sparen Beleggen en Schoolsparen, dat nog in zwang is bij Rabobank Westzaan. De Rabobank Midden-Westland stuurde de slapende rekeninghouders van 1 tot en met 14 jaar een brief over de Spaarweek. Bij deze bank is de Spaarweek een 'begrip' voor minstens 5.000 klanten. De Spaarweek of Spaardag is ook een ge voel, een niet uit te roeien traditie op het platteland en Rabokrant Extra in de kleinere steden. Rabobank Vianen-Meerkerk: "Daarom gaan we er voor alsnog mee door, hoewel je de opbrengsten vooral moet uitdrukken in termen van relatie-onderhoud." Acht banken hebben de Spaarweek vervangen door de verjaardagskaartenactie voor jongeren, die ze per soonlijker vinden. De Rabo bank Hoogeveen houdt in De Bilt hielden voor het eerst sinds jaren weer een Spaarweek. Rabobank De Bilt: "Bij het honderdjarig bestaan deden we ook iets voor kinderen. Toen hadden we allemaal zoiets van: de Spaarweek moet terug komen." Simpel De bank Dieteren-Roosteren denkt dat haar aanpak - een spaarpottendag met een Spaardag van het jaar ervoor te overtreffen. Maar kin deren tot 12 jaar zijn vaak al tevreden met gewone dingen." Het segment Cliënten Ad vies vindt dat de activiteiten van de banken bevestigen dat ze gerichte spaaracties hoog in het vaandel hebben staan. "Maar de doelstellin gen, de doelgroepen en de activiteiten van de banken activiteit, waarvoor steeds meer animo is - misschien een idee is voor banken die twijfelen over doorgaan of stoppen. De kracht zijn heel divers", zegt senior- marketeer Wim van Heeswijk van CA. "Deze lokale be hoefte aan een eigen invul ling van het Spaarfeest was Bij Rabobank Kop van Noord-Holland vermaakte een clown de kinderen. plaats van de Spaarweek een scholencompetitie. Bij de bank Heusden-Vlijmen gaf de spaarautomaat Money Benny in de herfstvakantie dubbele spaarzegels. De banken Boekei-Venhorst en schuilt volgens de bank in een aantal factoren: ieder jaar op dezelfde dag, simpele opzet, kwalitatief goede cadeautjes en publiciteit. "Vaak stranden collegaban- ken omdat ze proberen de de belangrijkste aanleiding voor het beëindigen van de landelijke coördinatie. Het opnieuw nemen van een centraal initiatief voor de Spaarweek ligt dan ook niet voor de hand." "Ais iemand zijn rentevrijstelling had volgemaakt redeneerden we tot nu toe vaak 'laten we maar snel naar de spaar- of beleggings fondsen gaan, we hebben immers de dividendvrijstelling nog'. Kleine beleggingsrisico's namen klant en bank daarbij op de koop toe. Het fiscale voordeel compenseerde ruimschoots eventuele kleinere bruto rendementen. Die advisering is er in de toekomst niet meer bij. Ook voor Cliënten Advies geldt dat de advisering wordt gebaseerd op rendement en risico en vrijwel geheel wordt ontdaan van fiscale elementen. Sparen en beleggen worden fiscaal volkomen gelijkgetrokken en ook het eventuele vermogen op de betaalrekening telt daarbij mee. Het vermogen wordt boven de vrij stelling van f37.463,-belast met 1,2%. Daarbij laat ik het eigen huis en andere vrijstellingen even buiten beschouwing. Met het oog op de veranderingen hebben we de actie 3x Belastingvrij-Plan al in mei opgeschort en geadviseerd geen Spaarfondsen meer te verko pen. Klanten kunnen de participa ties in de Spaarfondsen het beste voorlopig nog aanhouden en daar mee de fiscale voordelen zo lang mogelijk gebruiken. Rabobank Nederland komt binnenkort met een advies over deze producten voor bestaande klanten. Maar ook voor Werknemerssparen staan er veranderingen op stapel. En voor Cliënten Advies speelt natuurlijk ook het vervallen van de fiscale rente-aftrek van consumptieve kredieten. Heel belangrijk is dat we uniform communiceren over het belasting plan naar de klanten. Dat is om te beginnen een aandachtspunt van Rabobank Nederland, maar ook van de lokale banken."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9