Rechtstreeks melden van schade schadelijk voor het het contact met de klanten? Bedrijven BELASTINGPLAN Voor particulieren is het al lang gesneden koek om bij schade rechtstreeks met Interpolis te bellen. Ondernemers krijgen die 'eerste hulp' nu ook. Iedereen blij. Of gaat de bank een klantcontact missen? "Als bedrijvenadviseurs moeten we blij lijn. Ondernemers zullen ons zo nodig hebben, dat we niet meer aan acquisitie hoeven te doen, hahaha. Nee, zonder gekheid, advi seurs moeten hun portefeuilles juist goed tegen het licht houden. Ik zie uitstekende kansen om onze pro-activiteit te bewijzen. Waarbij het slim is om samen te werken met financieei adviseurs. Want iedere ondernemer is ook particu lier. Als zijn privésituatie ter sprake komt, kan je FA-collega daar op inspelen. De fiscale oude- dagsreserve bijvoorbeeld, wordt straks zichtbaar op de balans. Klanten zullen zich daar bewuster van zijn en dat biedt ons kansen om hen passende toekomstvoor zieningen aan te bieden. Te veel ondernemers vertrouwen nog op de waarde van hun onderneming als hun pensioen. Er dreigen allerlei constructies uit het belastingstelsel te worden gesloopt. Neem de ondernemer die zijn bedrijfspand aan zijn BV ver huurt. Dat pand valt op 1 januari 2001 onder het aanmerkelijk be- langregime. De ondernemer be taalt dan niet alleen 30% over over de netto-huur, maar óók over de waardestijging van het pand na 1 januari 2001. Dat betekent dat hij er op tijd een goede economi sche waardering voor moet zien te krijgen. Misschien moet hij zelfs de gehele constructie heroverwegen. Een ander voorbeeld. Op dit moment is een BV fiscaal gezien vaak inte ressanter dan een eenmanszaak. Straks is dat omgekeerd, omdat het maximumtarief voor mkb-ers daalt naar 52% en de belasting voor DGA's stijgt tot 54.5%. Toch iets waarbij ondernemers zich achter de oren zullen krabben. Ook deze medaille heeft twee kanten. De zelfstandige mkb-onder- nemer gaat er tariefsmatig op vooruit, maar hij zal een aantal faciliteiten gaan missen, zoals de stakingsvrijstelling en de bijzon dere tarieven. We moeten de klant in elk geval overtuigen van een goede planning. Want als je plant kun je reageren, als je niks plant overkomen de dingen je." Voor klanten is het handig om meteen te kunnen praten met degene die hun schade snel kan afhandelen. Advies &C verkoop en schadeafwikkeling administratie wor den doelbewust uit elkaar getrokken. De Rabobank neemt het eerste voor haar rekening, Interpolis het tweede. Volgens de verzeke raar en Rabobank Neder land kunnen banken zo meer aandacht besteden aan advisering, ontstaat er in de ogen van klanten geen rol conflict en kan er efficiënter gewerkt worden. Om te be ginnen betalen lokale banken al niets voor de operatie. "Wij nemen alles voor onze rekening", vertelt Garnt van Logtestijn, marketeer bij de Businessunit Bedrijven van Interpolis. "De invoe ring, de brieven aan klanten, enzovoorts. En ter gerust stelling: het provisiepercen tage voor de banken blijft hetzelfde." Contactmomenten "Bij particulieren werkt het goed, dus waarom zou het bij ondernemers niet goed gaan?", zegt Kor Veenhoven, bedrijvenadviseur bij Rabo bank Bedum-Ten Boer. Hij vindt dat hem "redelijk veel" werk uit handen wordt genomen, één middag per week schat hij in. "In plaats van meldingen aannemen, schadeformulieren versturen en experts regelen, kunnen we ons nu meer op advies richten." Hij ziet de aanpak niet als een bedreiging voor zijn band met de klanten. "Schade is een verkoop moment zeggen ze wel eens. Maar volgens mij gaat het vooral om de contactmomen ten en die moet je er natuur lijk in houden." Jaarlijks krijgt Interpolis zo'n zeventigduizend bedrijfs schades binnen. Ter vergelij king: voor particuliere mel dingen gaat de telefoon in Tilburg zo'n tweehonderd vijftigduizend keer. Klanten kunnen meteen praten met iemand die hun schade snel kan afhandelen. Dat kan op ieder moment van de dag en de nacht. Om het voor iedereen overzichtelijk te houden is voor ondernemers hetzelfde nummer beschik baar als voor particulieren: (013) 580 12 34. Omslachtig De nieuwe aanpak maakt volgens Angélique Baguette, marketeer Bedrijven bij Rabobank Nederland, een omslachtig traject overbodig. "Klant belt bank, bank belt Interpolis, bank gaat bij klant kijken en seint Inter polis in, Interpolis gaat naar klant. Dat kost veel tijd en geld." Nu de schade direct wordt gemeld bij Interpolis, neemt die meteen de admini stratie en back-office op zich. "De bank kan zich volledig richten op relatieonderhoud en advies. Overigens verliest zij het overzicht niet, want Interpolis houdt haar op de hoogte." Meer informatie over de actie staat in de folder 'Directe telefonische schade- melding Interpolis voor be drijven' die half augustus bij de afdelingen Bedrijven van banken arriveerde. Op dit moment wordt de nieuwe werkwijze groepsgewijs bij de Rabobanken en hun klanten ingevoerd. In maart volgend jaar weten alle be- drijfsklanten van de hoed en de rand. Interpolis' Van Logtestijn: "Goede begelei ding van banken vraagt nu eenmaal tijd." 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8