RaboWeb wordt volwassen "I Medewerkers weten de weg op RaboWeb nog moeilijk te vinden Financieel adviseurs: 'Nieuwe indeling is stuk overzichtelijker' Algemeen Het RaboWeb is volop in beweging. Steeds meer informatie en toepassingen vinden hun plek achter het icoontje op de pc. Een dezer dagen worden de thuispagina's in een nieuw, uniform jasje gestoken. "Het RaboWeb is dan uit zijn pioniersfase", aldus Wim de Boer, hoofd RaboWeb en Infrastructuur. Twee jaar geleden zag het RaboWeb het levenslicht. Voorzichtig begonnen van uit Rabofacet, moest het uit groeien tot medium dat de lokale bankmedewerker op timaal ondersteunt in de be diening van klanten. Inmid dels gaat het al aardig die kant op: OLI, Safeloketten en het Lage Landen Expert systeem (LLEXS) zijn enkele voorbeelden van toepassin gen die al op het Intranet van de Rabobank te vinden zijn. Spoedig worden ze ge volgd door onder meer VOCA (het Rabo Totaal- Pakket), CKS en het Bedrij ven Bedieningssysteem. "Met de migratie van de Rabolnfobank is in de infor matievoorziening een enor me slag gemaakt", aldus De Boer. "Nu is het de beurt aan de procesondersteunende systemen." Structuur Door de grote hoeveelheid informatie en toepassingen is een goede structuur en navi gatie absoluut noodzakelijk. Volgens De Boer voorzien de nieuwe thuispagina's van de segmenten -met de kolom men nieuws, processen, in formatie en persoonlij k- hierin. Die vormgeving sor teert voor op de toekomst, waarin de medewerker bij het opstarten van de compu ter direct op een pagina komt die specifiek bij zijn functie hoort. De Boer: "Een binnendienstmedewerker Bedrijven heeft voor het goed uitoefenen van zijn functie andere informatie en toepas singen nodig dan een cliënt- Medewerkers van lokale banken kennen het RaboWeb nog niet als hun broekzak. Vier op de tien heeft moeite met het vinden van informatie, zo blijkt uit onderzoek. Ook de snelheid, de toegankelijkheid en overzichtelijkheid van de informatie kunnen nog wel wat verbeteren. Toch blijkt uit het rapportcijfer 6,8 dat de medewerkers al redelijk tevreden zijn met de interne elektronische snelweg. Het onderzoek had de medewerkers zegt geen in augustus plaats, informatie te missen. Ver dus voor de invoe- klaring hiervoor kan zijn ring van de nieuwe thuis pagina's van van de segmen ten. Negen van de tien medewerkers zijn tevreden over de toon van aans preken en de leesbaarheid, duidelijkheid, deskundig heid en bruikbaarheid van de informatie. Informatie over producten is het populairst op het Rabo Web. 80% van de mede werkers zoekt hiernaar het meest, gevolgd door de nieuwsberichten (76%) en algemene Rabobankinfor- matie als arbeidsvoorwaar den, beleid en identiteit (56%). De meerderheid van adviseur. In die behoefte wil len we met het RaboWeb voorzien." Dat toekomstbeeld vergt ook een andere opstelling van de gebruiker, aldus De Boer. "Vroeger kreeg je de dat ze te weinig ervaring met het gebruik hebben: 80% gebruikt het web niet dagelijks. Om het gebruik te stimuleren en medewerkers te helpen bij het zoeken van informa tie, is een demo ontwikkeld en kunnen banken een trai ning aanvragen. Meer infor matie hierover staat in de RaboWebkrant die volgende week verschijnt. Medewerkers van Financieel Advies hebben al een maand kunnen wennen aan de vier kolommen op het RaboWeb. Het is een stuk overzichtelijker, aldus drie financieel adviseurs. k weet dat ik nog veel mogelijkheden onbenut laat. Een stimulans om het web op te gaan kan dan ook geen kwaad." Anita de Bont van Rabobank 's Hertogenbosch en omstreken vindt het RaboWeb er op vooruitge gaan. "Het lokale markt bewerkingspakket van Inter polis bijvoorbeeld werkt perfect: met enkele drukken op de knop zet je een hele actie in gang." Ook het Rabo Web als informatiebron beoordeelt ze als prima." Je moet wel oppassen dat je informatie automatisch op papier. Dat verschuift steeds meer naar het Rabo Web. Daar moet je je infor matie zelf halen. Dat vergt een behoorlijke omslag. Ook degenen die verant woordelijk zijn voor de in formatie naar de banken toe zullen steeds scherper over hun doelgroep moeten nadenken." geen informatie mist. En Rabobank Nederland moet er als gatekeeper voor zor gen dat we over alle infor matie kunnen beschikken." Hans Weijers van Rabobank Helden-Kessel-Maasbree heeft soms wat moeite met het vinden van de juiste in formatie. "Vooral als je via het zoekscherm een tref woord intoetst, geeft het sys teem niet altijd het gewenste resultaat, of loopt het vast." De indeling van informatie is volgens hem niet altijd even logisch. "De IRIS Weekbe richten bijvoorbeeld zou je bij Marktanalyse ver wachten, maar staan bij Producten 8c Diensten." Peter Buijse van Rabobank Noord West Friesland sluit zich bij Weijers aan. "De traagheid en foutmeldingen zijn irritant." Positief is hij over de vier kolommen. "In één oogopslag heb je een overzicht van de zoekmoge lijkheden. Eerst vond je informatie alleen via omwe gen. Dat gaat nu sneller." Het vinden van informatie in de elektronische boekenkast van het RaboWeb is niet altijd even makkelijk. 10 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6