Segmentsites deze week over op standaard menu-indeiing Euro-Wijs ai geruime tijd bij de banken Vernieuwde Rabovisie over gemaksdiensten en zuilen Technische problemen RaboWeb Wijzigingen in RTE-beheer Veel betaalautomaten niet geschikt voor 2000 De segmentsites gaan deze week over op de uniforme struc tuur waarin elke site is ingedeeld volgens hetzelfde hoofd menu van vier kolommen: Nieuws, Processen, Informatie en Persoonlijk. Ruim een maand geleden introduceerde Finan cieel Advies zijn site al in dit nieuwe jasje. Het 'jasje' is qua menu indeling uniform, maar in de rubricering is waar nodig gekozen voor segmentspeci- fiek 'maatwerk'. Zo bevat de kolom Nieuws standaardru brieken als Rabokrant en Spoedberichten, met per seg ment toegevoegde onderde len (bijvoorbeeld PFA bij Financieel Advies). De rubriek Spoedberichten vervangt de verspreiding van spoedberichten Betalen& Sparen via MIRA. MIRA gaat immers per 1 november uit de lucht, waarover meer in de Rabokrant van volgen de week maandag. De kolom Persoonlijk is voor elk seg ment standaard ingedeeld met algemene en vanuit orga nisatie-oogpunt belangrijk geachte informatie voor de medewerker, bijvoorbeeld over Loopbaan (RAILS), de Cost en de Baet en perso- Verborgen schatten van de Russische economie, comfort dat te koop is en hedendaagse 'belief systems'- lees: zuilen. Deze en andere onderwerpen komen aan de orde in de jongste editie van de vernieuwde Rabovisie, die vandaag verschijnt. De restyling,onder meer in de vormgeving en indeling, vond plaats mede naar aan leiding van een lezersonder zoek eerder dit jaar. Het ma gazine is ook een nieuwe ru briek rijker: 'De kaart van Nederland', over een aspect van de economie op gemeen teniveau. Ditmaal aandacht voor het woningtekort in 2010. In het openingsartikel staat Bedrijven Rabo Telebankieren Extra en RTE-beheer zijn 31 okto ber tussen 6.00 en 11.00 uur niet bereikbaar. Rabo Tele bankieren blijft wel normaal bereikbaar. Reden is het invoeren van een nieuwe release (6.0) waardoor het centrale systeem gereed gemaakt wordt voor onder meer de Multibank module (ICM) van RTE-Windows. In deze module heeft een aantal schermen van RTE- beheer meer rubrieken. Ook zijn er nieuwe schermen toe gevoegd. De extra rubrieken en de nieuwe schermen zijn voorlopig alleen te benade ren door de banken die mee doen aan de pilot voor de Multibank module. Deze pilot vindt plaats van begin december 1999 tot eind februari 2000. Half februari krijgen alle banken een nieuwe hand leiding RTE-beheer toege stuurd. De elektronische helpfile komt spoedig daar na beschikbaar. Klanten wor den geïnformeerd via een bericht in hun telebankie- renapplicatie. Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland maksdiensten. Dankzij Het Strijkpaleis, 'Blaf en Wan del' en de kapper aan huis kunnen workaholics hun tijd zo efficiënt mogelijk beste den. Verder valt te lezen dat Westerse bedrijven sinds de glasnost en perestrojka zo'n 100 miljard aan leningen in Rusland hebben geïnves teerd. Na berichten over om vangrijke verduistering van hulpgelden en de dreiging van een financieel debacle, werpt de vraag zich op hoe lang Westerse landen nog betrokken kunnen blijven bij de Russische economie. neelsaanbiedingen. De twee kolommen Pro cessen en Informatie bevatten rubrieken over relevante toe passingen zoals OLI en FBK en informatie over onder meer ProductenSc Diensten en Marktbewerking. De rubrieksindeling van deze kolommen kan op sommige onderdelen per segment ver schillen in geval van eerder genoemd segmentspecifiek 'maatwerk'. Overigens is de presentatie van zogeheten 'Gerelateerde documenten' ook gewijzigd. Voorheen stonden deze naast het hoofddocument. In de nieuwe structuur wordt in het scherm van het hoofddo cument, als het aanvullende informatie heeft, een tabblad 'Gerelateerde documenten' geactiveerd. Door dit aan te klikken zijn gerelateerde documenten benaderbaar. Via het tabblad Document is het hoofddocument opnieuw oproepbaar. Ook het zoek scherm is aangepast met de functie Sorteren op waarmee de gebruiker het zoekresul taat kan sorteren op datum of alfabet. Ter bevordering van het gebruik van het RaboWeb wordt de komende maanden vanuit Bedrijfsvoering en Communicatie een aantal activiteiten ontplooid. In een speciale RaboWebkrant van volgende week worden medewerkers geïnformeerd over de nieuwe menustruc tuur, een demo RaboWeb en een gratis training voor loka le bankmedewerkers. Veel documenten op het RaboWeb waren de afgelopen twee dagen niet of nauwelijks te raadplegen. Een tech nisch probleem met de server was hiervan de belangrijk ste oorzaak. In de loop van vandaag wordt daarom een zwaardere server geïnstalleerd. Deze moet de problemen ondervangen. de vraag centraal of, en zo ja welke zuilen Nederland nog kent. Behoorde je voorheen tot de katholieken, protestan ten, liberalen of socialisten, vandaag de dag bestaan er honderden 'belief systems'. Of gewoon op z'n Hollands: identiteitsmodellen, zoals EO-jongeren en de new age- beweging. 'Comfort te koop' luidt de kop van het artikel over ge- Iedere lokale bank heeft begin september gratis 50 exem plaren van het magazine Euro-Wijs ontvangen. Uit de vele telefoontjes naar de Euro InfoDesk blijkt dat niet alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn. Remco Kuijten van het Euro projectbureau: "Het magazi ne werd in een oplage van 150.000 exemplaren als bij lage bij een groot aantal bla den meegezonden. Hierin stond vermeld dat lezers extra exem plaren bij hun lokale Rabo bank konden ophalen. Bij veel banken wisten de medewerkers f (040) 217 60 41 Voor 984 zakelijke klanten van de Rabobank gaat de tijd dringen. Zij hebben nog betaalautomaten die niet geschikt zijn voor 2000, ondanks verzoeken van hun lokale bank, Interpay en de leverancier om deze tijdig te laten aanpassen of vervan gen. Vanaf 15 december gaat Interpay deze automaten afsluiten. Pinnen en chippen is dan niet meer mogelijk en dat kan voor ondernemers omzetverlies betekenen. Betaaldiensten adviseert banken dringend hun klan ten nogmaals hierop aan te spreken. Voor meer informa- tie kan de klant terecht bij de leverancier. Die weet ook of een automaat aangepast of vervangen moet worden. Een toelichting staat op het RaboWeb, Bedrijven, Product, Betalingsverkeer, Cards Char- taal en betaalautomaten. Hier staat ook per bank een overzicht van klanten met niet-jaar 2000 geschikte betaalautomaten. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 2) echter niet dat zij 50 magazi nes in huis hadden. Blijkbaar slaat Euro-Wijs goed aan en is er veel vraag naar, dus we willen banken er daarom graag aan herinneren dat zij de magazines in huis hebben." Begin september kwam 'Euro- Wijs' uit. Hierin wordt op con crete en praktische wijze uit leg gegeven over de invoering van de euro. Kuijten: "Het magazine was in eerste instan tie bedoeld om mensen met een verstandelijke handicap duidelijk uitleg te geven over de euro. Maar uit reacties die bij de Euro InfoDesk binnen komen, blijkt dat het blad ook goed te gebruiken is voor bewoners van ouderen- en verzorgingsinstellingen, men sen van buitenlandse afkomst en moeilijk lerende kinde ren." Banken kunnen overi gens nog exemplaren van Euro-Wijs nabestellen bij de Raboshop. De besteleenheid is 50, het artikelnummer 81311 en de prijs ƒ90,-. Euro InfoDesk (030) 216 40 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2