'Advies en verkoop is het doel, financieel plan is het middel' °P i c°nsult afspraak Financieel Advies Accenten verlegd in Jaarplan Financieel Advies 2000 BELASTINGPLAN "Doel van het segment Financieel Advies is advies en verkoop en niet het maken van zoveel mogelijk financiële plannen." De accentver legging in het Jaarplan van Financieel Advies voor 2000 vindt Jules Coenen een goede zaak. Coenen is directeur van Rabobank Geleen en lid van de Beleids- VoorbereidingsCommissie (BVC) Financieel Advies. i ^bobank "Volg de informatie van Rabobank Nederland, Interpolis en RBA goed en praat erover met collega's. Ik vind het geen schande als je des ondanks tegen een klant moet zeg gen dat je iets niet weet en het moet uitzoeken. Liever dat dan dat je de fiscalist gaat spelen. Verder zullen er zaken zijn waarover nie mand nog uitspraken kan doen. Het gaat immers om een voorstel dat nog geen wet is. Onze taak is ook om te voorkomen dat er paniek ontstaat bij klanten met producten die zullen vervallen. Insteek van het Persoonlijk Financieel Advies worden veel meer de wensen en doelen van de klant in plaats van het er fiscaal zo gunstig mogelijk uitspringen. De puur fiscale drijfveer vervalt. De advisering van F A-producten zal op den duur minder complex zijn. Fr zullen producten verdwijnen, maar er zullen ook nieuwe komen. Dat verdwijnen geldt met name voor een aantal beleggingsproduc ten. Aan de andere kant worden onder meer Rorente en de zoge naamde 'reverse convertibles'aan trekkelijker. Bij lijfrenteverzekeringen wordt het bestedingsdoel 'pensioente kort'belangrijker. Is het pensioen gat niet te bepalen, dan is het tot 2001 in de meeste gevallen het beste om een koopsompolis te ad viseren. Als het pensioengat wel bekend is, is een premiepolis zon der meer een goede oplossing. De uitdaging is om het informeren van klanten commercieel aan te pakken. Daarmee bedoel ik dat in een gesprek ook andere producten dan hij al heeft de revue kunnen passeren. Uiteraard zal de markt bewerking PFA voor particulieren volgend jaar helemaal in het teken staan van het Belastingplan 2001." Ingrid Brekelmans, hoofd Markt bewerking Financieel Advies De BVC zat onlangs 'op de hei' voor het Jaarplan van Finan cieel Advies voor 2000 dat volgende maand verschijnt. BVC en beleidsmakers van het segment Financieel Advies brainstormden over het Jaarplan met als basis de rode draden uit de omgevings analyses van het segment Financieel Advies, Interpolis en Rabo BeleggingsAdvies. "Ontdaan van meningen, met alleen feiten. Daardoor wilden we de prioriteiten beter in beeld krijgen", ver klaart Coenen. "Zodat we door konden met knelpun ten en oplossingen." Ook productoplossing Knelpunt nummer één is dat lang niet alle klanten op een Persoonlijk Financieel Advies inclusief een finan cieel plan zitten te wachten. Bovendien ontbreekt bij fi nancieel adviseurs soms ook de tijd om uitgebreid met klanten om de tafel te gaan zitten. Ingrid Brekelmans, hoofd Marktbewerking FA: "Daarom hebben we de mis sie van Financieel Advies aangepast. Er staat nu dat voor een klant in bepaalde gevallen een productoplos sing volstaat. Een goede check van de situatie en de wensen van de klant blijft wel nodig. Bij twijfel van klant en bank over het nut van een koop sompolis bijvoorbeeld kan een PFA toch een goede zaak zijn. En bij iemand die nog niets heeft geregeld voor zijn toekomst is de noodzaak van een PFA na tuurlijk overduidelijk." Knelpunt Als gevolg van de aange paste missie is ook een an dere doelsteling van FA ver anderd. In 2001 hoeft niet met alle FA-klanten een PFA te zijn gevoerd, maar er moet wel contact zijn ge weest tussen de financieel adviseur en de klanten. Een ander knelpunt is het gegeven dat de bank niet voor iedereen het juiste dis tributie- of advieskanaal is. Brekelmans: "Een groeiend aantal klanten regelt het liefst alles zelf. Voor beleg gen kan dat al via directe ■SSS» kanalen zoals Rabo Internet Bankieren Beleggen of de Rabo Orderlijn. De Rabo bank heeft op dit gebied voor meer FA-producten concurrentie van andere aan bieders op Internet en direct writers. Daarom werken wij aan de mogelijkheid via de Rabobanksite andere, nog te bepalen, FA-producten aan te bieden." De introductie van de servi ceconcepten - de gedifferen tieerde bedieningsniveaus - in 2000 moet bijdragen aan het oplossen van twee an dere knelpunten: de onder druk staande bancaire pro ductiviteit en de niet altijd even efficiënte werkwijze binnen FA. Brekelmans ver wacht veel van die andere manier van denken en wer ken: "Het komt neer op on dernemerschap en verkoop- PFA is voortaan niet altijd leidend. vaardigheden. Het gaat erom dat de juiste adviseur de juiste klanten op de juiste manier adviseert." Om banken meer tijd te kunnen laten besteden aan klanten, gaat FA meer zaken centraal voorbereiden. "Denk aan een hulpmiddel als Klantsignalen. Wij zor gen centraal voor een voor selectie van klanten, zodat banken meteen aan de slag kunnen met gesprekken." Coenen: "Uit de laatste FA-monitor blijkt dat een financieel adviseur gemid deld één adviesgesprek per dag voert. Daar werden we tijdens de brainstormsessie niet vrolijk van. De accent verleggingen zijn absoluut noodzakelijk." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10