Behulpzame adviseur moet gas terugnemen EEEÏEE Cliënten Advies Nog steeds teveel transacties in de bankhal 'Een handeling, die de adviseur op verzoek van de klant uitvoert, kost de bank gemiddeld 7,-' Op papier komen ze niet meer voor: de medewerkers die op verzoek van de klant rekeninginformatie opvragen en desgewenst zijn overschrijvingsformulier nog invullen. "De praktijk wijst echter anders uit", weet Astrid van Kessel van Cliënten Advies. "Er vinden nog te veel transacties plaats in de bankhal." mens Kanalenmanagement betrokken bij Bankhal- wordt dan kritisch gekeken de transacties door middel Minder transacties Tijdens de Themadagen Cliënten Advies is aangege ven dat het verminderen van de transacties in de bankhal één van de speerpunten in de komende jaren wordt. Het doel hiervan is tweele dig: enerzijds stelt het de ad viseurs in staat om meer tijd te besteden aan het advise ren van klanten, anderzijds is het een middel om de kos ten te reduceren. "Vooral dat laatste wordt wel eens onderschat", weet Van Kessel. "Maar een hande ling, die de adviseur op ver zoek van de klant uitvoert, kost de bank gemiddeld ƒ7,-. Als de klant voor diezelfde Rabokrant Extra blijkt uit het onderzoek dat de klant niet altijd wordt ge wezen op de alternatieven. En dus zal hij zich ook de volgende keer gewoon bij de balie melden." "In principe is dat een ge miste kans", stelt Anne- Marie van Asseldonk van Cliënten Advies. "Want klanten zijn zeker bereid om ook via andere kanalen hun transacties uit te voeren. Uit een onderzoek onder onze klanten blijkt bijvoor beeld dat slechts twee pro cent altijd de voorkeur zal geven aan een persoonlijke bediening door de bank. Van de overige klanten geeft ongeveer de helft de voor met de onbekendheid van de alternatieve transactiemoge lijkheden. Men is het nu eenmaal gewend om het zo te doen. Daarnaast noemen klanten redenen op als vei- van een ander distributieka naal -bijvoorbeeld een appa raat - kunnen worden gedaan. Ook kijken we kri tisch naar de organisatie van Cliënten Advies, zodat de medewerkers weten welke ligheid en angst voor fouten. Uit het onderzoek blijkt ech ter ook dat de klant niet al tijd even goed weet welke alternatieven er zoal zijn. Dus denk ik dat we met een goede communicatie en het demonstreren van de alter- taken ze moeten uitvoeren. Op die manier vindt er een bewustwordingsproces bij bankmedewerkers plaats: vaak zie je dat men zich dan pas realiseert hoeveel tijd men kwijt is aan onnodige transacties in de bankhal. Eenvoudige transacties Zo beschrijft de Monitor het verloop van de actie Rabo- foon, Tele bankieren en Internet- bankieren van dit voorjaar. "Daaruit blijkt enerzijds dat de banken de actie met groot enthousiasme hebben uitgevoerd", zegt Van Kessel. "Maar als de mede werkers wordt gevraagd wat ze doen als een klant zich voor een eenvoudige transac tie bij de balie meldt, dan zegt het gros dat ze die klant gewoon helpt. Bovendien Het verminderen van transacties in de bankhal is de komende jaren een van de speerpunten van Cliënten Advies keur aan directe kanalen, zoals bijvoorbeeld de geld automaat. De rest maakt het niet zoveel uit." Drijfveren Van Asseldonk onderzocht zelf de drijfveren van klan ten voor een bezoek aan de bankhal. "In de meeste ge vallen heeft dat te maken natieven veel van de argu menten van de klant kunnen weerleggen." Opmerkelijk is dat met name de klanten van banken die deelnemen aan Bankhaldistributie, de weg naar de nieuwe distributie kanalen goed weten te vin den. Carel Brouwers, na- Tenslotte wordt de bankhal opnieuw ingericht en starten de banken de communicatie richting klant op." Het gros van deze banken ziet vrij snel het aantal trans acties in de bankhal fors te ruglopen, weet Brouwers. "Gemiddeld nemen deze transacties in de bankhal met 25% af." 1 en acceptgiro in- f~1 vullen? Komt u J. J maar hier'. 'Even nakijken hoe het komt dat u rood staat? Wacht maar even, dan zoek ik het wel voor u op.' Veel medewer kers beschouwen een derge lijke service nog steeds als een vanzelfsprekend onder deel van hun taakuitoefe ning. "Die bereidheid om service te verlenen past na tuurlijk uitstekend bij de Rabobank", verklaart Astrid van Kessel de hou ding van de medewerkers. "Als bank kennen we de klant vaak persoonlijk. En dus hebben we het idee dat we hem op zijn wenken moeten bedienen." transactie gebruik maakt van bijvoorbeeld een auto maat of het Internet, dan kost het ons nog maar enkele dubbeltjes per keer." Volgens Van Kessel wordt het dan ook hoog tijd dat de banken zich gaan inspannen om het aantal transacties in de bankhal terug te drin gen. "Want ook uit de meest recente Bankenmo- nitor blijkt dat er op dit ge bied nog veel werk kan wor den verzet."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9