'Een fiets waar je stevig op kunt doortrappen' iM4üi imm Bedrijven Centraal en lokaal Marktbedieningsplan 2000 Bedrijven De vierde editie van het marktbedie ningsplan Bedrijven is uit. De filosofie is verschoven van marktbewerking naar marktbediening, de vorm van een in compleet doe-het-zelf-pakket naar een ingevulde bouwdoos. Inmiddels werkt ruim de helft van de banken met het plan, zo'n tien procent gebruikt het volledig. Het marktbedieningsplan be staat uit een centrale en lokale analyse. Het centrale plan geeft een algemeen beeld van de agra rische sector, het mkb en over heid, verenigingen, instellingen en stichtingen (OVIS) in het af gelopen jaar. Het schetst het de speerpunten voor 2000. Met de lokale analyse kunnen banken specifieke doelen voor hun be drijven markt formuleren, bij voorbeeld een groter aandeel in de pensioenenmarkt. e begonnen in 1997 met een 'houtje-touwtje-versie', waarbij banken zelf veel moesten invullen. Dat was te bewerkelijk dus daar zijn we snel van afgestapt" ver telt marktanalist Jos Dilven. "Sinds 1998 vult Rabobank Nederland de klantgegevens in het lokale plan in, ook per doelgroep." Vorig jaar zijn het bedieningsconcept voor Bedrijven en een stap penplan toegevoegd waar mee adviseurs een persoon- het marktbedieningsplan, maar uiteindelijk gaat het gros alleen met onderdelen - zoals de Doorlopende Acties Bedrijven- aan de slag. Dilven schrijft dit toe aan tijdgebrek. "De adviseurs zijn te veel tijd kwijt aan backoffice-werkzaamheden en ook het verkopen van "In het begin deden we met alles mee, maar bij evaluatie bleek bijvoorbeeld dat leasen in Zeeland niet scoort. Dan streep je dat eruit en ga je verfijnder te werk." Belangrijk onderdeel van het marktbedieningsplan is het in tegraal adviesgesprek. Veel adviseurs komen daar niet Opdrachtmanager Rabofacet DMS Karin Hoen stelt de mcirktbedieningsplannen samen en begeleidt het sealen. eenvoudige producten slurpt lijk activiteitenplan op kunnen stellen. Nieuw dit jaar zijn de bruto bijdrage en het potentieel per bank. Tijdgebrek Het overgrote deel van de banken blijkt positief over energie. Paul Mulder, commercieel manager Bedrijven bij Rabo bank Goes, bevestigt dit. Zijn bank concentreert zich nu op onderdelen die van toepassing zijn op de Zeeuwse situatie. aan toe. Rabobank Goes werkt daarom met 'tandems': een adviseur en assistent die samen verantwoordelijk zijn voor een klant. Mulder: "De assistent vangt 60% van de telefoontjes op, beheert de agenda, handelt kleine pro blemen af en bereidt gesprek ken voor. Dat geeft de advi seur ruimte voor adviesge- sprekken." Laag pitje Het plan onderscheidt drie groepen klanten: klein, mid del en groot. Daarbinnen wordt weer verschil ge maakt in relatief weinig en veel potentieel. Dilven: "De luxe om je tijd evenredig over klanten uit alle zes clusters te verdelen, is er niet meer. We houden in het nieuwe bedieningsplan meer rekening met de 20% klan ten die goed is voor 80% van het volume. Daarom adviseren we om klanten met een kleine behoefte efficiënt te bedienen en het relatie-onderhoud op een laag pitje te zetten." Volgens Mulder laat het plan inder daad vooral de be langrijkste klanten aan bod komen. "Wij trekken min stens één keer per jaar zelf aan de bel bij interessante klanten. Kleine klanten die alleen een rekeningetje willen, verwijzen we naar de Postbank." Om optimaal met 'volwaardige klan ten' bezig te zijn, moeten banken het Klantbedienings- model (KBM) actu eel houden. Dit on derdeel van het marktbedieningsplan vraagt erom de lokale gegevens dagelijks aan te vullen. Mulder: "Een voorbeeldje: KBM geeft aan dat een lease-oven een 'A-idee' is voor een bakker, dus inte ressant voor hem en voor ons. Als wij echter weten dat onze klant een 'koude bakker' is die niet zelf bakt, maken wij daar een C-idee van." Fiets Rob Kemna, hoofd marke ting Bedrijven van Rabo bank Nederland, noemt het marktbedieningsplan een goed instrument voor plan matig werken. "Het is een hulpmiddel. Een goede fiets waar je stevig op kunt door trappen. Ik wil het niet hei lig verklaren. Als banken zelf een andere manier weten om hun effectiviteit te vergroten, dan is dat super. Rabobank Nederland is niet voor niets ondersteunend: we kunnen hier zóveel ver zinnen, driekwart van het succes wordt bepaald door wat de lokale bank zelf toe voegt." Zo informeert Rabobank Goes bij de klant waar hij behoefte aan heeft. Mulder: "Vroeger schreef je in op een kant-en-klaar seminar van Rabobank Nederland, nu peilen we waar de klant op zit te wach ten en geven we lokaal invul ling aan centrale acties." Kemna vindt het van we zenlijk belang dat de acties uit het marktbedieningsplan regelmatig tegen het licht wordt gehouden. "Ga na wat acties hebben opgele verd, formuleer nieuwe doelen, bekijk wat daarvoor gedaan moet worden. Voor wie niet van het verleden leert, is de toekomst een blinde gok." Bij Rabobank Goes is de evaluatie in middels een onlosmakelijk deel van hun werkwijze. "Binnen drie weken na een seminar, binnen twee maanden na het verschijnen van Rabobank Bedrijven Nieuws. Evalueren is een continu proces." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8