Tevreden klant wij st bank op verbeterpunten Huis Hypotheekadvies Eerste resultaten Klanttevredenheidsonderzoek Stipt, vriendelijk en deskundig. Volgens klanten die in het tweede kwartaal van dit jaar bij de Rabobank een hypotheek afsloten, is er met de adviseurs weinig mis. In het eerste Klanttevredenheidsonderzoek dat onder de klanten van het segment wordt gehouden, krijgt Rabobank Huis Hypotheekadvies dan ook een dikke acht. 'Zoeken naar verbeterpunten' 'Inspanningen beloond' Deelnemen aan Klanttevreden heidsonderzoek 'Automatisch een bedank brief' Jan Claassen, marke tingmanager Rabo bank Huis Hypo theekadvies, is trots op het cijfer. "Het is voor het eerst dat er een landelijk cijfer over de dienstverlening van onze hypotheekklanten beschikbaar komt. We zijn dan ook heel blij met het hoge cijfer." Met name de deskundigheid, vriendelijkheid en beleefd heid van de hypotheekadvi seurs doen het goed bij de klant. Maar ook over de in houd van het adviesgesprek zijn ze te spreken. Er wordt voldoende informatie vers- Riet van Rasteren, Eindhoven: "Bij onze afdeling is iedereen op de hoogte van eikaars score. De adviseurs vinden dat leuk; ze vergelijken hun scores en vragen collega's met betere cijfers om adviezen, tips en trucs. Over het algemeen scoren we al hoog, zo rond de acht. Iets lager: 'offerte en nazorg' encompleetheid van het advies'. Verzekeringen wor den niet altijd ter sprake ge bracht, zo blijkt. De resultaten bespreek ik met de groep, maar ook op individueel niveau. Over de vraag waarom er bij bepaalde offertes niet over verzekeringen of pensioenen is gesproken, bij voorbeeld. Vervolgens zoeken we naar verbeterpunten en woon ik gesprekken bij om te zien of er ook echt wat verandert." Rabokrant Extra list Wiel Zentjens het eens. "Het is de bedoeling dat banken lokaal met hun eigen resultaten aan de slag gaan. Eigenlijk is wat we landelijk scoren niet eens zo interessant. Het totaalcijfer kan niet repre sentatief worden genoemd Op het gebied 'kennis van de lokale woningmarkt'scoort Huis Hypotheekadvies een zeven. trekt en de hypotheek wordt in de meeste gevallen afge stemd op de persoonlijke situatie. "Hoewel nagenoeg het hele beeld positief is, zien we toch een aantal zaken dat verbeterd zou kunnen worden", stelt Claassen. "Dan denk ik met name aan de kennis van de lokale woningmarkt en het geven van een totaal advies, dat verder gaat dan alleen de hypotheek. Op deze punten scoren we nu een ruime zeven. Maar omdat we ons met deze punten ook nadrukkelijk in de markt willen profi leren, denk ik dat er veel meer uit te halen valt." Het klanttevredenheids onderzoek geeft overigens handvatten om ook op lokaal en zelf individueel adviseursniveau te verbete ren. Daarmee is marktana- voor de gehele organisatie. Aan het onderzoek nemen tot nu toe nog maar 65 banken deel, vooral ban ken die de interne organi satie al goed op poten hebben staan." Chris Schaatsbergen, Monnickendam-Waterland: "Onze bank was proef bank voor het onderzoek. Dit voorjaar kregen we dus ook al een rapport. Een van de punten waarop we toen relatief zwak scoor den was 'het maken van afspraken op de door de klant gewenste tijdstippen'. Vooral de adviseurs en de medewerkers van de binnen dienst namen deze uitspraak serieus. Op eigen initiatief zijn ze rond de tafel gaan zitten. Daar hebben ze afgesproken om zoveel moge lijk aan de wensen van de klant te voldoen waar het gaat om het maken van een afspraak. Nu, bij het verschijnen van het tweede rapport, worden ze voor die inspanningen beloond. Op het onder deel 'afspraken maken'scoren ive nu een 8,9." Lokale banken die aan het on derzoek deelnemen, sturen hun hypotheekklanten een bedank briefmet een enquête. Rabofacet Spectrum zorgt voor de verwer king en rapportage voor de ban ken. Dit kan per kwartaal of per halfjaar. Banken kunnen op elk gewenst tijdstip deelnemen. Meer informatie over het Klant tevredenheidsonderzoek en een inschrijfformulier staan op het RaboWeb. Toch wil Zentjens op één cijfer wat dieper ingaan: het cijfer voor loyaliteit. "In dit deel van het onderzoek vroegen we de klant onder meer of hij de Rabobank nu ook bij anderen gaat aanbe velen en of hij voor zijn an dere bankzaken nu ook de Rabobank raadpleegt. De score die we hier halen is beduidend lager dan de te vredenheidsscore. En daar- Angelie Kruijsen, Vecht en Plassengebied: "Wij doen pas sinds kort mee aan het onder zoek. Daarom zijn er nog geen realistische cijfers op het ni veau van de individuele advi seur. Toch kunnen ive aan de hand van de huidige totaalre sultaten enkele conclusies trekken. Zo moeten we letten op de 'telefonische bereikbaar heid'en de 'voorlichting aan de klant'. Het eerste probleem lijkt te worden opgelost, met de komst van een nieuwe tele fooncentrale. Ook gaan we sa menwerken met het Service Centrum Hypotheken. Daar door ontvangen al onze klan ten na het passeren van de offerte voortaan automatisch een bedankbrief met instruc ties voor de verdere afhande ling. Juist die nazorg misten onze klanten tijdens het tweede kwartaal." uit kunnen wij de conclusie trekken dat we ook na het afsluiten van de hypotheek moeten werken aan de rela tie met de klant."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7