RaboShop: van leverancier naar elektronische makelaar Algemeen "Als iedereen binnen de organisatie zijn producten en dien sten bij ons afneemt hebben we al een flink deel van de 20% kostenbesparing binnen de organisatie te pakken", zegt Chris van Swaaij, manager Fysieke Distributie bij Rabofacet. "Als een bank zelfstandig bij een externe leverancier iets bestelt, zijn de integrale kosten van dat bestelproces minstens 165 gulden. Via de RaboShop zijn diezelfde kosten maximaal 65 gulden." Van Swaaij ziet zijn afdeling Fysieke Distributie al lang niet meer alleen als leveran cier. "We hebben een make laarsfunctie waarbij we op drachtgevers en afnemers via dit systeem aan elkaar koppelen. De RaboShop re gelt een combinatie van diensten rond het inkoop proces waardoor er zowel bij de afnemers als bij de opdrachtgevers werk uit handen genomen wordt." Toegevoegde waarde Begin jaren negentig wer den er vanuit Best voorna melijk centraal ingekochte goederen gedistribueerd. "Bij het ontstaan van Rabofacet vroegen wij ons af of deze leveranciersfunc tie wel echt waardevol was voor onze organisa tie", zegt de manager. "Een enthousiast team ging in de tijd daarna, gewapend met de logistieke kennis die ze in huis hadden, op zoek naar de echte toegevoegde waarde die dit proces kon leveren aan de organisa tie." Het doel van de werk zaamheden verschoof rich ting het organiseren van verkrijgingsgemak voor bijvoorbeeld de lokale banken. Het eerste elektronische bestelsysteem FRIS werd in 1995 ingevoerd ter ver vanging van de catalogus, het papieren bestelproces en de ingewikkelde facture- 10 ring. Het was een off-line systeem dat per lokale bank maar door één ge bruiker tegelijkertijd ge raadpleegd kon worden. Hiermee werd de eerste stap gezet naar een volwaardig elektronisch inkoopsysteem dat ook de administratieve afhandeling direct regelt. Twee jaar later lanceerde het team de RaboShop die on-line door meerdere men sen tegelijk geraadpleegd kan worden. Enige tijd gele den werd het systeem aan gevuld met RaboShop+ met een abonnementenservice en de mogelijkheid tot het be stellen van IT-producten van Arcade. Paardendekens In 1997 bestond het aanbod van de RaboShop uit kan toorartikelen, relatiege schenken en drukwerk. Dat pakket is sinds de start fors uitgebreid met de meest uit eenlopende producten en diensten. Van communica tieartikelen tot paardende kens in het kader van de sponsoring. Van Swaaij: "Alle producten en diensten die zo duidelijk zijn dat je er een artikelnummer aan kunt geven, kunnen in prin cipe via dit elektronisch in koopsysteem lopen. Wij doen erg ons best om zoveel mogelijk producteigenaren te overtuigen van de extra waarden en voordelen die het bestelproces via de Shop oplevert. Die 300 miljoen gulden op jaarbasis kan ge zien het inkoopvolume van onze organisatie wel ver viervoudigd worden en die miljoen verzendregels meer dan verdubbeld." Bijkomend voordeel voor de lokale bank is dat ze via het huidige systeem meteen alle financiële en administratieve informatie op een rijtje krijgt. "Daardoor kan zij haar uit gaven beter sturen. Dit soort informatie op organisatie niveau geeft producteigena ren weer de mogelijkheid om centraal beter te onderhande len met leveranciers", aldus Van Swaaij. Toonaangevend Desondanks lijken som mige producten in de RaboShop duurder dan bij plaatselijke leveranciers. Van Swaaij: "Elke eigenaar van een product in de shop zal graag willen weten of en waar vergelijkbare pro ducten goedkoper zijn. Dat kan tenslotte voordeel opleveren voor de totale organisatie. In Rabo- Shopprijzen zijn overigens alle proceskosten doorbe rekend: van het ontwikke len en in de lucht houden van het systeem tot diverse kosten in het distributie proces. Als dat echter leidt tot hogere prijzen dan el ders, dan doen we iets niet goed." Van Swaaij is tevre den over de inspanningen van zijn team in de afgelo pen jaren. "De RaboShop is effectief en efficiënt en in de wereld van de ons omringende grote onderne mingen inmiddels een toonaangevend elektro nisch inkoopsysteem." Rabokrant Extra Chris van Swaaij: 'RaboShop levert toegevoegde waarde.' Een van de grootste afnemers van de Raboshop is Rabobank Den Haag. Haar Facilitaire Dienst bekijkt en fiatteert alle bestellingen voordat ze elektronisch verzonden worden naar Best. Medewerker van die dienst, Johan Heijer, heeft een aardig overzicht van de be stellingen die gedaan worden. "Bestellen via de RaboShop werkt perfect. Ook over de service zijn we goed te spreken. Als er bijvoor beeld iets niet op voorraad is, krijgen we binnen een dag een back order-overzicht." Het enige manco dat hij kan bedenken gaat over het bestellen van visitekaartjes. "Het aantal in te vullen karakters is voor ons onvoldoende. Daar komen we wel eens mee in de problemen." "Wij kopen alleen bij externe relaties als producten niet via de RaboShop te krijgen zijn", zegt Leonard van der Welle, medewerker Facilitaire Ondersteuning van Rabobank Middelharnis. "De shop werkt makkelijk en snel en het scheelt een hoop zoekwerk en dus een hoop tijd. Daardoor blijft er voldoende tijd over voor andere werkzaamheden."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6