'CEA moet uitgroeien tot hét elektronisch archiefsysteem' m Algemeen Lokale bankmedewerkers zijn nog voor de eeuwwisseling 'verlost' van de COM-fiches. Het opzoeken van financiële gegevens gaat niet langer onder een veredeld vergrootglas -de zogenoemde fichelezer- maar gewoon achter de pc in het Centraal Elektronisch Archief. Als het aan Paul den Teuling ligt, namens Bedrijfsvoering de opdrachtgever voor het systeem, groeit CEA uit tot hét archiefsysteem van de Rabobank. De meeste bankme dewerkers kennen ze wel, de COM- fiches: donkerblauwe of zwarte plasticjes ter grootte van een ansichtkaart, tjok- fichelezer leggen en dan net zo lang heen en weer schui ven tot de goede informatie op het scherm verschijnt. Weinig medewerkers zullen er rouwig om zijn dat de om voor het einde van het jaar de productie van COM- fiches stil te leggen. Behalve meer gemak voor medewerkers van banken betekent CEA ook een fikse Paul den Teuling: 'Het opzoeken van financiële gegevens gaat niet langer onder een veredeld vergrootglas, maar gewoon achter de pc in het CEA.' vol informatie over onder meer betaalrekeningen, spaarrekeningen en lenin gen. Om daarop de gegevens te vinden die je nodig hebt, is een hele toer: eerst moet je het juiste fiche uit het bakje plukken, het daarna onder de glasplaat van de Gea Tersteege, medewerker Bedrijfsvoering bij Rabobank Roden: "Het komt nogal eens voor dat je een zoekcriterium opgeeft en CEA het niet vindt. Zoek je verder, dan blijkt het er wel in te staan. Ook mag het wel wat sneller. Soms duurt het vijf minuten voor CEA een zoekresultaat geeft. Op een COM-fiche heb ik het meestal binnen een minuut gevonden. COM-fiches inclusief de lezers de archiefruimte in kunnen. Gebruiksvriendelijk Anderhalf jaar geleden nog produceerden twaalf mede werkers in Best jaarlijks zeven miljoen van deze fi ches. Nu ligt dat aantal op twee miljoen; veel banken hebben het aantal COM-fi ches gereduceerd bij de in troductie van CEA begin 1997, ondanks het feit dat CEA allesbehalve gebruiks vriendelijk was. Met versie 3.1 die banken nu in huis hebben, is dat anders: de vijftig proefbanken waar deerden deze versie met een 7,5. De weg is dan ook vrij kostenbesparing. Want tel den de banken in het begin jaarlijks twintig miljoen gul den neer voor fiches, het CEA gaat naar verwachting zo'n tien miljoen gulden per jaar kosten. Operationeel gebruik Inmiddels blijkt dat banken CEA niet alleen als archief willen gebruiken. Ze zien graag dat ook de informatie die nu alleen op lijsten ver schijnt in het CEA wordt opgenomen. Voorbeelden daarvan zijn personalise- ringslijsten, mutatieversla gen en diverse controlelijs ten. Volgens Den Teuling gaat het wel die kant op, maar is het daarvoor nog te Maureen Gulikers, medewerker Call Service Center bij Rabobank Sittard: "Wij hebben de fiches afgeschaft omdat CEA goed werkt. Het nieuwe CEA is een stuk eenvoudiger dan zijn voorganger en de fiches. Toch is het even wennen, zeker voor men sen die nog nooit met COM-fiches gewerkt hebben en niet weten waar ze iets kunnen vinden. niet meer op papier ver spreidt, betekent dat een fikse besparing op papier en distributiekosten." Of operationele lijsten een plaats krijgen binnen CEA is afhankelijk van ervaringen met het gebruik van het sys- Astrid Wessteijn, medewerker Financiële Sturing bij Rabobank De Maaslanden: "Groot voordeel van CEA is dat iedereen bij de gegevens kan. De COM- fiches lagen alleen binnen onze afdeling, dus als een cliëntadviseur iets nodig had, belde hij ons. Nadeel van CEA is dat het systeem niet altijd even snel is. Als je bijvoorbeeld een rekeningnummer laat zoeken, duurt het even. Vaak kies ik er dan ook voor om door het systeem te bladeren. Dat is niet zo handig, maar wel sneller. Voor het einde van het jaar wordt de productie van COM-fiches stilgelegd. vroeg. "Als je CEA nu als operationeel raadpleegsys- teem gaat gebruiken, zal het gebruik ervan enorm toenemen. Dat betekent een te grote belasting voor het netwerk, waardoor andere toepassingen als OLI en RaboMail in de problemen zouden kunnen komen. Bovendien hebben we met IBM, de leverancier van CEA, een licentieovereen komst gesloten waarbij het maximaal aantal gelijktij dige gebruikers van het sys teem afgestemd is op de ar chieffunctie van CEA." Toekomst CEA als operationeel raad- pleegsysteem betekent wel een mi lieu- en kostenbe sparing, gaat hij verder. "De kos ten voor het sys teem zijn al ge maakt. Als je al die infor matie teem. Dit wordt bekeken nadat de COM-fiches ver dwenen zijn. Toch zal CEA nooit uitgroeien tot een raadpleegsysteem voor ope rationele informatie, zegt Den Teuling. "Die rol is weggelegd voor centrale on- line systemen als OLI en VIN. De ontwikkeling van deze systemen zorgt ervoor dat het bestaande lijstwerk afneemt." Dat stelt ook andere eisen aan de archivering van in formatie in CEA. "Nu haalt CEA zijn informatie uit het bestaande lijstwerk. Als dat vervalt, moet de informatie uit de on-line systemen ko men." Groot voordeel daar van is dat gegevens maar één keer opgeslagen wor den. Nu staat veel informa tie twee of zelfs drie keer in het CEA, omdat dezelfde ge gevens vaak op meerdere lijsten staan. Naast centrale ontwikkelingen wordt ook gekeken of CEA geïnte greerd kan worden met lo kale data. Het eerste con crete voorbeeld daarvan is de archivering in CEA van de log-gegevens uit KTS/KIK. 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 3