Het venster naar de buitenwereld Algemeen Stafgroep Economisch Onderzoek bestaat twintig jaar 'Wij zijn de enige instantie in heel Nederland die de regionale economische gegevens goed in beeld heeft' doen, vind ik. Bovendien is e het prettig dat je niet ineens van vijf naar nul werkdagen *"%aat." Rabobank De Stafgroep Economisch Onderzoek (SEO) van Rabobank Nederland bestaat twintig jaar. In 1979 besloot toenmalig vice-voorzitter van de Hoofddirectie, Wim Duisenberg, dat de Rabobank meer aan onderzoek moest doen. 'Ik ken daar wel een mannetje voor', moet hij gedacht hebben. Na twintig jaar is 'dat mannetje', Albert Dierick, nog steeds de baas van de SEO. Nog even, want op 1 januari doet 'Mister SEO' een stapje terug. Duisenberg en Dierick kenden elkaar van De Nederlandsche Bank. Voor zijn Rabobankperiode werkte Duisenberg daar als adviseur, Dierick twaalf en een half jaar als econoom en adjunct-chef bij de Studie dienst en Internationale zaken. "Toen we met de stafgroep begonnen, moes ten we echt onze plaats bin nen de Rabobank zien te vinden", kijkt Dierick terug. "Maar door goede mede werkers en dito onderzoe ken kregen we steeds meer aandacht." "Anno 1999 is de SEO 'het venster naar de buitenwe reld'", aldus Dierick. "Als richten, maandberichten, kwartaalberichten, visies, landenrisicostudies, regio nale studies. Ook verzorgen de Rabobankeconomen le zingen voor lokale banken over onder meer de Miljoenennota en de visie op het volgend jaar. Ongeveer de helft van de onderzoeken vloeit voort uit eigen initiatief, de andere helft vindt in opdracht van de Hoofddirectie of een on derdeel van de Rabobank Groep plaats. De regionale studies bij voorbeeld gebeuren in op dracht van lokale banken, vaak in combinatie met ge meenten. "Die onderzoeken stammen uit de tijd dat de moeten zoeken." Omdat al snel ook andere lokale ban ken geïnteresseerd waren in dat soort gegevens, ontwik kelde de SEO een soort re giobarometer. "Wij zijn nu drijf verleent, moet je ook weten wat de vooruitzichten in de bedrijfstak zijn." Een andere ontwikkeling die Dierick met gefronste wenk brauwen volgde, was de op komst van allerlei onder zoeksafdelingen binnen Rabobank International. Tussen al die onderzoekers, ook bij Rabo Securities en Iris, treden wel eens 'coördi natieproblemen en compe tentiegeschillen op', zo zegt Albert Dierick: 'Oppassen niet op de automatische piloot te gaan varen.' afdeling kijken wij naar de gebeurtenissen in de wereld en vertalen die in gevolgen voor de bank. Maar ook treden we vaak naar buiten met onze visie of ons stand punt over economische ont wikkelingen." Regionale studies De stafgroep publiceert tal van onderzoeken: themabe- Raad van Beheer besloot op bezoek te gaan bij lokale banken, om meer contact met het veld te krijgen", vertelt Dierick. "Zo'n be zoek moest voorbereid wor den. De Raad van Beheer wilde weten hoe de regio nale economische situatie was. Daarover bleken nau welijks cijfers beschikbaar, dus hebben we dat zelf uit de enige instantie in heel Nederland die de regionale economische gegevens goed in beeld heeft", meldt Dierick trots. Bedrijfstakonderzoek SEO bestaat uit Algemeen Economisch Onderzoek, Internationaal Onderzoek en Bibliotheek en Documentatie. Een vierde onderdeel, Bedrijfstak- onderzoek, <verd in 1992 tegen de zin van Dierick in onderge bracht bij de commerciële afdelingen. "Als gevolg van een reorgani satie-onder- zoek moest SEO inkrim pen. Vandaar die verhui zing. Maar de commercie heeft andere belangen, an dere prioriteiten. Het be drijfstakonderzoek raakte dan ook in de vergetelheid. Zelfs Cijfers &c Trends wordt uitbesteed aan het Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbe drijf." Een gemis, vindt hij. "Als je krediet aan een be- hij. "Soms conflicteert het. Als bijvoorbeeld in een dag blad staat dat wij een rente verhoging voorspellen en IRIS, ook een onderdeel van de Rabobank Groep, op diezelfde pagina een rente verlaging voorziet, dan is datnatemtlijk jnieiiStst." Ondanks alle interne effi- ciency-onderzoeken heeft het aantal medewerkers op de afdeling al die tijd tussen de veertig en vijftig ge schommeld. Opvallend is wel dat Dierick zo'n hon derdvijftig economen aange nomen heeft en ook weer heeft zien gaan. "De meeste blijven een jaar of vier, vijfJ Je kunt ons een beetje zien als kweekvijver van jong ta lent, want van die honderd vijftig zijn er ruim honderd doorgestroomd naar een goede functie elders in de organisatie." Rustig Ook nu weer ondergaan staf- groepen en diensten een on derzoek naar effectiviteit en efficiency. Voor Dierick een 'aha-erlebnis'. Dat maakt het tijd om op te stappen, vindt hij. "Na twintig jaar moet je oppassen dat je niet op de automatische piloot gaat varen. Dat je bij zo'n effi- ciency-onderzoek denkt: 'och, ik zie wel wat er ge beurt.' Daarom is het goed de zaak nu over te dragen. Mijn opvolger Wim Boon stra (nu nog hoofd Inter nationaal Onderzoek, red.) zal met veel elan voor zijn afdeling staan." Zelf blijft Dierick wel ver bonden aan de organisatie en aan de SEO. Hij gaat "de leuke dingen doen". Drie dagen in de week de stafgroep en de Hoofddirec tie adviseren, de agrarische onderzoekers binnen SEO begeleiden, af en toe lokaal een lezing houden en nog wat andere specifieke taken. "Ik ben nu zestig. Dan mag je het wel wat rustiger aan

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11