'Handvat om claims van klanten te voorkomen' Beleggen in Balans Financieel Advies Herinrichting effectendlienstverlening vier maanden oud "Er komt veel op je af, maar we hebben nu een handvat om de beleggingsad- visering verantwoord aan te pakken. Claims van klanten worden daardoor voorkomen." Dat zegt segmentmanager Financieel Advies Arthur Woensdregt van Rabobank Bleiswijk over de herin richting van de effectendienstverlening, inmiddels ook bekend onder de naam 'Beleggen in Balans'. Soortgelijke geluiden komen er van Rabobank 's-Hertogenbosch, die er ook in slaagt de herinrichting een 'commerciële draai' te geven. De praktijk van 'Beleggen in Balans' vier maanden na de invoering bij een grotere en een kleinere bank. Een plan van aanpak was het eerste wat de banken Bleiswijk en 's-Hertogenbosch maakten toen de handleiding ver scheen. De Bra bantse bank, met acht fte's voor de beleg- gingsadvise- ring, had een voorsprong. Ze was proef- bank voor de LIS-module obligobeheer. Verder lag er een beleggingsadviesbeleid als gevolg van de fusie tus sen de banken 's-Hertogen bosch, Rosmalen en Vught. "Kern van dat beleid is de verdeling in drie doel groepen", voornamelijk gebruik maakt van de Rabo Orderlijn en Rabo Internetbankieren Beleggen. Die drie groepen hebben ieder een eigen bena deringswijze en risicopro fiel." 's-Hertogenbosch heeft inmiddels alle gegevens inge voerd in de module obligo- beheer en alle klanten met sprekken van de - enige - be leggingsadviseur en één van de financieel adviseurs met klanten met margins over kredietlimieten zijn in volle gang. Woensdregt: "Dat is een behoorlijke tijdbelas- ting, maar ook een contact moment. Daarin kun je checken of de neuzen van handelen. Ook voor de bank is het beter beheers baar qua risico's dan het handelen in 'losse' aandelen en het levert een bestendige provisiegroei op." Knelpunten Beide banken hebben de functiescheiding - orders ac cepteren, invoeren en con trole - geregeld. Vanwege de kleinere omvang van de bank Bleiswijk accepteert de beleggingsadviseur orders én voert ze in. Een administra tief medewerker doet binnen 24 uur de controle. Ook in 's-Hertogenbosch voeren de beleggingsadviseurs alle or ders in. Voorheen was het verklaart seg mentmanager Financieel Advies René Jansen. "Gro tere en zeer ac tieve beleggers, beleggingsklan ten die prima uit de voeten kunnen met één van de modelportefeuil les van IRIS en de groep die Jansen en De Fijter: 'Met een groot deel van de klanten terug naar af.' een marginverplichting voorzien van een Beleggers rekening met kredietlimiet. Contactmoment Ook in Bleiswijk, met een beleggingsafdeling van 2,5 fte's, is het invoeren van ge gevens in de module obligo- beheer afgerond. De ge- Segmentmanager Financieel Advies Roy van Diem van Rabobank Nederland over de herinrichting: "Het zorgt voor veel werk bij de banken. Maar de regelgeving is als het ware neergedaald en als centraal orgaan heb je niet alles van de ene op de andere dag geregeld. Soms is er een vacuüm, maar we proberen werkenderweg de knel punten op te lossen. "Dat oplossen gebeurt samen met lokale banken. Sinds juli zitten er vertegenwoordigers van lokale banken in de diverse overlegorganen van het projectBeleggen in Balans'. De dialoog met banken is volgens Van Diem ook een belangrijk onderdeel van de bijeenkomsten 'Najaarsboeket' voor directeuren en segmentmanagers. De segmentmanager FA wil graag een misverstand rechtzetten over de handleiding. "Die gaat niet veel verder dan de Nadere Regeling toezicht effectenverkeer '99 voorschrijft. Wel hebben we als Rabobank uit oogpunt van klantwaarde een paar zaken aangescherpt. Een voorbeeld daarvan is het voorschrift om ongedekte posities direct te sluiten. Gaandeweg zijn bepaalde onderdelen genuanceerd en verwerkt in het overzicht met Vragen en Antwoorden bij de handleiding op het RaboWeb. Ook dat is een gevolg van de intensieve samenwerking met lokale banken." klant en bank nog dezelfde kant op staan en ook andere FA-producten ter sprake brengen." Rabobank 's-Hertogenbosch sloeg in het kader van rela tie-onderhoud twee vliegen in één klap: actuele risico profielen en meer klanten met een modelportefeuille van IRIS. "Met een groot deel van de 'gemiddelde' klanten zijn we als het ware terug naar af gegaan", licht manager Beleggingsadvi- sering Gerrit de Fijter toe. "Daarbij legden we ook de nadruk op de voordelen van de modelportefeuille. De klant heeft daarbij de zeker heid dat hij verantwoorde risico's loopt en hij heeft binnen de portefeuille nog de nodige vrijheid om te invoeren van orders van onder meer klanten van bij kantoren voor Robeco- fondsen de taak van de commerciële binnendienst. De Fijter vindt de huidige werkwijze niet efficiënt: "De beleggingsadviseurs zijn voor het invoeren van kleinere orders te duur." Knelpunten die de bank Bleiswijk ervaart kan ze in het najaar kwijt. Woensdregt: "We hebben in ons kringoverleg van seg mentmanagers FA in novem ber voor de tweede keer de herinrichting op de agenda staan. Een consultant van RBA houdt een inleiding en gaat op knelpunten in. Een hele goede zaak voor ban ken die te klein zijn voor het tafellaken en te groot voor het servet." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10