Geen airaal betalinasverkeer moge giraal betalingsv lijk op 31 deceml december 1999 Nieuwe bruto bijdrage-berekening van bedrijfsklanten Rabobankdirecteurpleit vooreen consistente aanpak mestprobleem Plaatsing GSM- zendmasten op dak voorlopig afgeraden Juridische Zaken verhuisd Gewijzigde procedure uittreksels ook voor bedrijfsfinancieringen Bestellen stortingsformulieren RGS voortaan in de RaboShop Bedrijfsbemiddeling Relatiekaarten beurs Interstore 1999 Kennismakings bijeenkomst over Impala Op de laatste dag van dit millennium zal er geen be talingsverkeer plaatshebben, zo heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) besloten. Dat betekent dat banken uiterlijk 30 december (spoed)betalingen kunnen uitvoeren die per se dit jaar gedaan moeten worden. Bedrijfsvoering raadt de banken voorlopig af om een zendmast van een telefoonmaatschap pij op het dak te laten plaatsen. De afdeling wil eerst onderzoeken welke consequenties het plaat sen van zo'n antenne heeft. Een volledig artikel staat op het RaboWeb. Bedrijfsvoering 7 (040) 217 63 41 De beslissing van de NVB volgt op het eerder genomen besluit van de Europese Centrale Bank het interna tionale betalingssysteem op 31 december te sluiten. De NVB gaat klanten binnen kort informeren over het besluit. Algelopen vrijdag is er een persbericht de deur uit gegaan, deze week komt er in de dagbladen een inge zonden mededeling en bran che- en consumentenorgani saties ontvangen een brief over het onderwerp. Uiterlijk begin oktober is duidelijk hoe de Rabobank zijn klanten informeert. Duidelijk is wel dat dit zo veel mogelijk via bestaande media zal lopen. De lokale millenniumcoördinator krijgt in oktober bericht over een plan van aanpak over de centrale en lokale gevolgen en de te nemen acties. Infodesk 2000 C (030) 216 49 49 Voor zo'n zevenhonderd varkenshouders, politici en LNV-vertegenwoordigers pleitte Rabobank Nederland directeur Henk van de Kerk vorige week voor het samen vorm geven aan het oplossen van het mestprobleem. "De plannen van LTO- Nederland en minister Brink horst hebben ook overeen komsten", zei Van de Kerk. "Kijk daar eerst naar en pro beer dan de verschillen dich ter bij elkaar te brengen. Met 'juristerijen' kom je er niet uit." In zijn eerste reactie op de mestplannen van de minister ondersteunde Van de Kerk de richting, maar zette hij kant tekeningen bij het tijdpad en de onderliggende sociaal-eco nomische plannen. "Al vijf tien jaar is men er met in geslaagd een oplossing te vin den. We moeten niet verlan gen dat het nu in twee jaar wel kan", aldus de Rabobank Nederlanddirecteur. "Het flan kerend financiële plan is schraal en heeft onvoldoende oog voor de financiële positie van de bedrijven." Hij waar schuwde voor een 'kaalslag' en een situatie waarin er nog nauwelijks financieringsmo gelijkheden zijn om weer dy namiek in de sector te krijgen. De afdeling Juridische Zaken BRI in Utrecht, is binnen het gebouw van kan toor veranderd. De interne adrescode UH paars 401 is daardoor gewijzigd in UH rood 458. Juridische Zaken BRI De bruto bijdrage-berekening van bedrijfsklanten is gewijzigd. Dit heeft consequenties voor lokale banken: trendbreuk en het mogelijk verschuiven van klanten naar een nieuw cluster zijn er twee van. De wijzigingen zijn opgenomen in het nieuwe klantbedieningsmodel (KBM) dat afgelopen vrijdag op de cd-rom Toepassingen stond. f (030) 216 33 07 De bruto bijdrage-bereke ning wordt niet langer uit het lokale Relatiesysteem bedrij ven (RSB) gehaald, maar uit de centrale marketingdataba se van Rabobank Nederland. Deze manier van rekenen zal in de toekomst ook in alle andere systemen toegepast worden. De berekening is vereenvoudigd en meer afge stemd op het maken van een verkoopplan op portefeuille- en klantniveau. Ook is hij toegespitst op de marktbe werking (commerciële renta biliteit) in plaats van op de financiële rentabiliteit. Dit kan echter wel zorgen voor trendbreuk- de bruto bijdra ge-berekening van de zakelij ke relatie valt hoger of juist lager uit dan voorheen. Om banken aan de nieuwe bere kening te laten wennen, is RSB voorlopig ook nog te raadplegen. Eén van de vereenvoudigin gen is, dat er bij saldopro ducten zoals leningen niet meer wordt uitgegaan van het verschil tussen de verre- kenrente en de feitelijke rente, maar van een vaste marge volgens het adviesta rief. Voortaan is de uitkomst beter vergelijkbaar en mak kelijker te interpreteren dan bij RSB. De tariefdifferen tiatie is vooralsnog niet in de berekening opgenomen. Banken kunnen de informa tie voor debetproducten uit het Cliënt-BedieningsSysteem halen. Vorige week verschenen de rekenregels en meer informa tie over de bruto bijdrage- berekening op het RaboWeb, Bedrijven, Marktbewerking, Bruto Bijdrage berekening. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 2) Bedrijven De gewijzigde procedure voor het opvragen van kada strale en hypothecaire uit treksels geldt naast particulie re ook voor zakelijke inschrij vingen. Dit bleek niet duide lijk uit het artikel over dit onderwerp van Huis Hypo theekadvies in de Rabokrant van 10 september. Evenals bij particuliere moet ook bij zakelijke financieringen de tekst over het achterwege laten van toezending van het uittreksel worden opgeno men in 'het verzoek' aan de notaris. Bij een akte uit CBS of FMA moet de bank deze tekst handmatig toevoegen in het Worddocument. De tekst en een toelichting op de gewij zigde procedure staan als aanvullende documenten bij dit artikel op het RaboWeb. Infodesk Kenniscentrum Risicomanagement AB 7 (040) 217 55 55 Banken kunnen vanaf 24 september stortingsformu lieren uitsluitend in de Rabo Shop bestellen. De klant ge bruikt deze voor afstortin gen die verwerkt moeten worden in de geldtelcentra le. Tot vrijdag moeten de bestellingen nog met de dis kette of het (na)bestelbiljet besteld worden bij Rabo- facet. De instructie voor bestellen in de RaboShop staat in bijlage 7 van de handleiding RaboGeldServi- ce op het RaboWeb. De bij lage is ook opgenomen als aanvullend document bij dit artikel. Klantenservice RaboFacet C (040) 219 55 55 Nieuwe informatie over be drijven en de bemiddelende banken staat op het Rabo Web, Bedrijven, Klant Markt, Bedrijfsbemiddeling. De informatie wordt ook gepubliceerd op de Rabo- banksite op Internet. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schrifte lijk aan de redactie, EP BI6. In de Jaarbeurs in Utrecht wordt van 11 tot en met 13 oktober de internationale retailvakbeurs Interstore gehouden. Er worden trends gepresenteerd en er is aan dacht voor de toekomst van de winkel. De Rabobank is met een stand aanwezig. Banken ontvangen vandaag een selectie van klanten uit hun werkgebied die in aan merking komen voor relatie- kaarten. Een volledig artikel met aanvullende documen ten staat op het RaboWeb. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 2) Bedrijfsvoering Bedrijfsvoering houdt op 1114 en 18 oktober zes bij eenkomsten over de toe passing Impala. De bijeen komsten zijn speciaal be doeld voor medewerkers die nooit eerder met deze toepassing voor de finan ciële planning hebben ge werkt. De cursus duurt een halve dag en kost 175,-. Meer informatie en een inschrijf formulier staat op de site van Bedrijfsvoering, rubriek Algemene informatie. Op deze pagina staat ook een inschrijfformulier. Bedrijfsvoering 7 (040) 217 70 35

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2