'We moeten scherp aan de wind blijven varen' f De Cost en de Baet Hans Smits wil alliantie met coöperatieve partners Colofon Vandaag nog de grootste financiële dienstverlener van het land. Morgen, een dreumes in een Europa zonder grenzen. Zover mag, kan en zal het niet komen, zegt Hans Smits even stellig als strijdlustig. "We zullen onze activiteiten op een hoger, Europees plan moeten brengen." Om daar direct aan toe te voegen: "En dat heeft alleen kans van slagen als we nü met zijn allen de schouders eronder zetten om waar mogelijk en noodzakelijk kosten te besparen." De voorzitter van de Hoofddirectie heeft zojuist de laatste hand gelegd aan het strategisch kader voor de komende vijf jaar. In dit plan zet hij uiteen waar de Rabobank staat in 2005. Of beter gezegd: zal moeten staan. Want Smits beseft terdege dat de weg die afge legd moet worden lang is en grotendeels ongeplaveid. Dat ook de oer-Nederlandse Rabobank haar blik verder verruimt in het buitenland, noemt Smits een vanzelf sprekende zaak. "We zijn nu eenmaal een heel inter nationaal georiënteerde natie. Nu de landsgrenzen binnen Europa verdwijnen, zie je al veel van onze klan ten uitzwermen. Dat we die volgen, past prima in onze ambitie." Natuurlijk is er naast een cultuur-historische, ook een puur economische drijfveer: "Je ziet overal om je heen multinationale con glomeraten ontstaan. Als je in die ontwikkeling niet meegaat, leg je het op den duur af op gebieden als effi ciency, kostenbeheersing en productontwikkeling. Coöperatieve bloedbroeders Waar andere financiële instel lingen de schaalvergroting vooral zoeken in overnames of fusies, spreekt Smits bij voorkeur over strategische allianties met buitenlandse banken. "Een alliantie met soortgenoten, rnet coöpera tieve bloedbroeders, ligt het meest voor de hand. Temeer ook omdat we gezien onze structuur domweg niet over voldoende financiële middelen beschikken om buitenlandse banken over te nemen." Wanneer het eerste samen werkingsverband een feit wordt, kan Smits niet zeg gen. "Maar overal om je heen zie je in Europa mo menteel cross-border bewe- Hans Smits: 'Woorden omzetten in daden.' gingen. Het is duidelijk dat de tijd dringt", zegt hij. De allianties moeten uiteindelijk leiden tot het Europese multi-domestic concept. "Door samenwerking van coöperatieve banken ont staat er een netwerk dat maar liefst 50 miljoen klan ten bedient, met naar ver wachting een marktaandeel in het Europese MKB van zo'n 25%." Het idee achter dit concept is even simpel als doeltreffend. "Elke alliantie partner bedient zijn klanten in eigen land. Gaan die klan ten Europa in, dan worden ze geholpen door een van de andere partners. Voor een aantal activiteiten kan een gemeenschappelijke fabriek worden opgezet, die -al dan Tom de Swaan, lid Raad van Bestuur bij ABN AMRO, in het interne blad Bankwereld over de noodzaak van kostenbesparing binnen zijn eigen organisatie: "De afgelopen drie, vier jaar zijn de kosten veel sneller gestegen dan de baten. Dat kan zo niet door blijven gaan. Het is heel belangrijk om fundamenteel te kijken naar hoe wij met het maken van kosten in de bankpraktijk van alledag omgaan. Biijf binnen je budget. Denk na voordat je kosten maakt en zie de beheer sing van die kosten als een integraal onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden. Laat ik een eenvoudig voorbeeld geven: voordat je naar een kopieermachine loopt even nadenken over het aantal kopieën dat je wilt gaan maken. Niet gewoon denken: ik niaak er tien en dan zie ik wel hoeveel ik er nodig heb. Het is wellicht een simpel voorbeeld, maar het zegt precies wat ik bedoel. niet onder eigen label- allerlei financiële producten gaat ontwikkelen." Smits vindt het nog voorba rig om nu al te spreken over de vorming van één Europese Coöperatieve Bank. "Ik sluit niet uit dat het daar ooit van komt, maar laten we vooral niet te hard van stapel lopen. Waar het om gaat is dat wij via een netwerk onze klanten over de landsgrenzen heen optimaal kunnen be dienen. Vooralsnog ga ik er vanuit dat we de komende jaren eerst met één en daarna met twee of drie partners aan de slag gaan. Dat doen we vanuit een positie van kracht. Met onze triple A- rating zijn we een aantrek kelijke zakelijke partner die opereert vanuit een van de best presterende Europese landen." Liggen er voorbij de lands grenzen enorme uitdagingen voor de Rabobankorgani- satie, de grootste bedreiging doet zich momenteel voor in eigen huis. Want nog harder dan de opbrengsten, zijn de afgelopen jaren de kosten gestegen. "Die tendens moet hoognodig in de goede rich ting worden omgebogen. Je ziet bij veel ondernemingen die te maken hebben gehad met sterke groei dat de ver houding kosten/baten scheef groeit. Maar het wordt nu wel tijd de vele woorden die hierover gezegd zijn, om te zetten in daden." Met klem bestrijdt de voor zitter van de Hoofddirectie de ook binnen de eigen or ganisatie wel geventileerde opvatting als zou het huis houdboekje van een coöpe ratieve organisatie minder goed op orde hoeven te zijn dan dat van de winstgedre ven concurrentie. "Dat vind ik klinkklare onzin. Ik draai het liever om. Om de ambi ties van onze klanten te kunnen realiseren moeten we juist scherp aan de wind blijven varen." Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EP B16 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2