Verhuizende klant vaak vertrekkende minder klant Cliënten Advies 'Het moet niet uitmaken bij welke bank iemand zit, de kiant verhuist van de ene naar de andere Rabobank' Verhuiscoördinator Sylvia Groothuis maakte al kennis met de toepassing OLI- Verhuizen. "Het gaat ons in derdaad een hoop adminis tratieve rompslomp schelen. Door de financiële verhui zing te automatiseren wordt de kans op fouten veel klei ner en komt er bij de ban ken tijd vrij. Die tijd kunnen we gebruiken om samen met de klant te bespreken of hij nog bepaalde behoeften of wensen heeft, bijvoorbeeld een Krediet op Betaalreke ning voor wat meer finan ciële armslag tijdens de ver- huisperiode." Overgang niet altijd rimpelloos Van der Laan heeft wel een verklaring voor het feit dat de overgang van de ene naar de andere Rabobank nog niet altijd even rimpelloos verloopt. "Er bestaat bij De Rabobank ziet de laatste jaren steeds minder klanten vertrekken als gevolg van verhuisperikelen. NIPO-onderzoek toont aan dat minder dan een kwart van de verhuizende Rabo- bankklanten naar aanleiding van de verhuizing, door de eigen lokale bank is bena derd. We laten dus nogal wat kansen liggen." Of de oude of de nieuwe bank de klant benadert, is afhanke lijk van het tijdstip waarop de klant verhuist. Tot de werkelijke verhuisdatum is Het team Relatiebehoud Verhuizende Klanten werkte de laatste jaren hard aan het verbeteren van het administra tieve en commerciële verhuisproces. De toepassing Financiële Verhuizing Particulieren en de vorig jaar inge voerde gedragslijn, zo leren de cijfers, beginnen hun vruchten af te werpen. Uit een recent NlPO-verhuisonder- zoek blijkt dat het aantal klanten dat de Rabobank verlaat bij een verhuizing de afgelopen jaren met vier pro cent, ofwel 10.000, is gedaald tot acht procent. De Rabobankorgani- satie verloor lange tijd procentueel gezien meer klanten door verhuisperikelen dan alle andere banken. Het tij lijkt nu gekeerd, alleen de Post bank heeft gunstiger verlies cijfers. Klaas van der Laan, manager Assortiments- en Procesmanagement Cliënten Advies bij Rabobank Neder land, is tevreden. "We heb ben onze doelstellingen, het reduceren van het klantver- lies en het vereenvoudigen van het administratieve ver- Rabokrant Extra huisproces, gerealiseerd." Dat blijkt onder meer uit de afname van het aantal klachten van klanten over de administratieve verhuizing van dertig naar veertien procent. Klantverlies naar 5 procent Volgens Van der Laan is het streven om het klantverlies de komende twee jaar verder terug te brengen tot maxi maal vijf procent. "De nieuwe toepassing Ol.l-verhuizen moet hieraan een bijdrage leveren. Deze toepassing maakt het mogelijk de finan ciële verhuizing te centrali seren." In de nabije toekomst legt de Rabobank Verhuisservice -naar aanleiding van het PTT-verhuisbericht- een elektronisch dossier van de verhuizende klant aan. Zij belt de klant, neemt met hem het dossier door en peilt de behoeften van de klant. Vervolgens gaat het dossier naar zowel de oude als de nieuwe bank. Beide banken weten dus exact welke klant met welke pro ducten verhuist. Actievere benadering "Op het moment dat de Rabobank Verhuisservice de financiële verhuizing cen traal regelt, komt er bij de banken tijd vrij", aldus Edwin Cornelissen, project leider OLl-Verhuizen. "De bedoeling is dat de banken die tijd commercieel benut ten om de klant uit te nodi gen voor een gesprek. Het de oude bank commercieel gezien de partij met wie de klant zaken doet. Een aantal banken gaat dit jaar nog proefdraaien met de applicatie OLI-Verhuizen en de Rabobank Verhuisser vice. Als de proef goed ver loopt, kunnen alle banken vanaf begin volgend jaar hiervan gebruikmaken. De Rabobank in Harderwijk- Ermelo-Putten is één van de proefbanken. sommige banken nog steeds het gevoel dat ze moeten in vesteren in iemand van wie ze toch afscheid nemen." Hij roept deze banken op het belang van de klant en de organisatie zwaarder te laten wegen dan het eigen belang. "Het moet niet uitmaken bij welke bank iemand zit. De klant ver huist van de ene Rabobank naar de andere Rabobank. Dat moet gewoon probleem loos gebeuren." Anja Kramer, cliëntadviseur bij Rabobank Terneuzen- Axel: 7es jaar geleden was het nog 'schep op en haal maar meer', nu moeten we inkrimpen. Dat kan door selectiever om te gaan met onrendabele klanten die maar één product afnemen. Je kunt andere diensten adviseren, of'nee' verkopen als de klant bijvoorbeeld alleen een verzekering wil. Ook in het waarde- beheer kan gesnoeid worden door het uit te besteden. Bij ons zit één collega veertig uur het geld van bedrijvenklanten te tel len, die kosten kunnen ongetwijfeld slinken als we samen een contract met Brinks afsluiten. Ook een geldvreter: een apart cali centre op iedere bank. Met lokaal samenwerken kun je alle telefoontjes bij één groep op één locatie binnen laten komen. 'L

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9