Revival voor Rabobankroots zwakke plekken' Bedrijven Nieuwe impulsen voor agrarisch beleid 'Concurrentie breekt in op 'Z/'en en gezien worden' n "Veehouders zijn tegenwoordig managers", vertelt relatiebeheer der Bert van Orsouw van de Rabobank Peelrand. "Eerst waren ondernemer en onderneming één. Nu zijn veehouderijen bv's en praat je met vennoten." Hij con stateert toenemende debiteurenri sico's, landelijk een verlies aan marktaandeel en een afname van het aantal relaties. "Maar de klan ten vragen wel méér van je.Van Orsouw vindt dat een relatiebe heerder een discussiepartner op niveau moet zijn. Iemand die veel meer naar het 'totaalplaatje' van een ondernemer kijkt. "Je moet niet meer financieren op onder pand, maar op rentabiliteit." Ondernemers verwachten nog steeds betrokkenheid van de Rabobank, meent de relatiebe heerder. "Maar omdat we door de 36-urige werkweek en schaalver grotingen verzakelijkt zijn, komt het zakendoen veel meer neer op netwerken met accountants, standsorganisaties, fiscalisten, et cetera. Want'zien en gezien wor den'geldt nog steeds." De band tussen agrariërs en Rabobank verandert. Het aantal bedrijven daalt, hun omvang neemt flink toe. De ondernemers stellen hogere eisen aan hun bank. Een agrarisch relatiebeheerder is niet langer boer onder boeren, maar manager onder managers. Dat vraagt nieuwe impulsen voor het agrarisch beleid. Met een revival voor de Rabobankroots wil de Rabobank steviger de toon zetten. De afgelopen maanden is er breeduit gedis cussieerd over de vraag: wat willen we zijn op de agrarische markt en wat betekent dat voor ons be leid? Manager Agrarische Zaken Arie van der Spek ziet het feit dat zovelen mee dachten als eerste winst. "Die bewustwording, inven tarisatie en analyse hadden we nodig voor deze herijking. Het hielp ons in het aange scherpte agrarisch beleids plan de rol van lokale ban ken en Rabobank Nederland helder te maken." Professionaliteit De Rabobank kiest voor kwaliteit, niet voor het bre ken van prijzen. Van der Spek ziet drie pijlers onder het beleidsplan: kennis, betrokkenheid en agri-busi- ness. Door ondernemers hoogwaardige studies te presenteren, helpt de Rabo bank hen bij te blijven in hun vak. Professionaliteit van de bedrijvenadviseur blijft onontbeerlijk. "Marktkennis moet sowieso in zijn hoofd zitten. Maar hij moet ook manager onder managers zijn. Een risico manager, die goed om zich heen kijkt. Weten dat een klant uitstekend koeien kan melken of paprika's kan kweken, is onvoldoende. Arie van der Spek: 'Een agrari sche ondernemer is onderdeel van een keten. Dat moet ook leidend zijn voor óns denken en handelen.' Want zijn business begint daarna pas." Volgens de manager Agrarische Zaken is betrokkenheid bij het wel en wee van de ondernemers essentieel. Dat vergt een goed samen spel tussen lokale banken en Rabobank Nederland. "Het mag niet zo zijn dat Rabobank Nederland een goede relatie heeft met het NAJK en dat een lokale bank er in haar contacten met die organisatie een rommeltje van maakt." Toonaangevend Onder de noemer agri-busi- ness gaat de Rabobank zich meer toespitsen op het loslaten van het 'productie- denken' in de agrarische wereld. "Een ondernemer is onderdeel van een keten en die rol moet hij goed spelen. Van een leverancier moet hij bijvoorbeeld de garantie eisen dat wat deze levert 100% goed is. Die keten kwaliteit moet ook leidend zijn voor óns denken en handelen." Zo ingevuld is een revival voor de Rabo- "Rabobanken pakken de ont wikkelingen op de agrarische markt heel verschillend op", zegt Ben Scholman, teamleider Agrarisch Cluster bij de Rabo bank Steenwijk-Brederwiede. "Van zeer actief tot niet-ade- guaat. Dan zie je dat concurren ten op zwakke plekken inbreken." Hij onderschrijft dat de markt meer kwaliteiten van een bank vraagt en dat die daarop moet inspelen. "Als een ondernemer zegt: de Rabobank begrijpt mij niet meer, ben je verkocht." Scholman vindt dat er een in terne kwaliteitsslag nodig is en dat banken moeten zorgen voor agrarische afdelingen van vol doende omvang. "Ondanks alle fusies zijn er nog banken die te klein zijn om een goed advies apparaat in stand te houden. Het is trouwens een illusie te denken dat je alles zelf kunt doen. Wij hebben acht mensen, maar huren soms toch nog de kennis van een collega-bank in. Als de ondernemer maar merkt dat hij praat met iemand die snapt waar hij mee bezig is." bankroots volgens Van der Spek een stevige uitdaging voor iedereen: "Wij moeten in de agrarische markt de toonaangevende bank zijn als het gaat om innovaties, bediening en visie." 'Het agrarisch beleid 2000- plus, toonaangevend in een dynamische markt' ligt begin oktober bij de banken. Gerard Godschalk, directeur Bedrijven Rabobank Kop van Noord-Holland: "De back-office werkzaamheden kosten veel geld. Dat kan goedkoper als we ze centraliseren. Samen met buurtbanken of misschien in een nog groter verband. In de back-office worden nog steeds dingen handmatig gedaan. Dat is niet meer van deze tijd. Ook sluiten automatiseringssyste men soms slecht of niet op elkaar aan. Ik hoop dat de auto matisering nu heel snel gestroomlijnd wordt, anders stijgen de kosten nog verder. Aan de andere kant moeten we ons niet blindstaren op kostenbesparing alleen. We moeten blijven wer ken aan opbrengstenverhoging door onze klanten de juiste aandacht te geven. En op één ding mogen we yeker niet ver keerd bezuinigen: op personeel. Het plan om te beknibbelen op de huidige arbeidsvoorwaarden werkt absoluut averechts, "dffj 8

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8