Opleidingen voor hypotheekadviseurs meer op maat gesneden Huis Hypotheekudvies Interne certificering, externe certificering, opfristrainingen: een hypotheekadviseur moet tegenwoordig heel wat diploma's op zak hebben, wil hij de klant optimaal kunnen bedienen. "Maar de Rabobank wil kwaliteit bieden, dus blijven opleidingen noodzakelijk", aldus projectmanager Ben Krooswijk van Rabobank Nederland. "Om cursisten een zo efficiënt mogelijk traject te laten doorlopen, worden oplei dingen zoveel mogelijk toegesneden op de individuele adviseur." lUOtiM In een nog niet zo grijs verleden waren de oplei dingen voor medewer kers binnen het segment erop gericht om hen stukje bij beetje kennis van het (hy- potheek)vak bij te brengen. Van een echt gestructureerde aanpak was nauwelijks sprake. Krooswijk: "De hypo theekmarkt maakte het echter noodzakelijk om deze filo sofie aan te passen. Klanten zijn veeleisender geworden. Zij willen door een deskun dige geholpen geworden en verwachten dat een advies over een hypotheek com pleet is, met alle voors en tegens. Niet alleen leningen dus, maar ook verzekeringen." Als gevolg hiervan ontstond er een opleidingsraamwerk en in een iets later stadium een certificeringstraject. Voortaan moesten hypo theekadviseurs in één keer op niveau komen en daar blijven. De complete oplei ding en opfristrainingen waren geboren. Herijking Krooswijk: "Resumerend kun je zeggen dat er binnen het opleidingstraject een flinke stap voorwaarts is gezet op kennis- en vaardig hedenniveau. Maar tegelij kertijd constateerden we, via onderzoek en opmerkin gen die ons vanuit het land Ben Krooswijk: 'Opleidingen moeten meer op het individu afgestemd worden.' (lokale banken, klankbord groep) bereikten, dat een herijking van de diverse op leidingen binnen het raam werk noodzakelijk was. Opleidingen moeten meer op het individu afgestemd worden. 'Maatwerk' is hier bij het kernwoord." Met name de opfristraining van de hypotheekadviseur, de complete opleiding voor hypotheekadviseur of mede werker commerciële binnen dienst en de training com mercieel manager worden aangepast. Daarnaast zal er ook op locatiegebied wat veranderen. Er wordt nog beter gekeken naar de ver houding prijs/prestatie en de ligging van trainingslocaties. Opfristraining Tot nu toe bestonden de opfristrainingen van hypo theekadviseurs altijd uit een combinatie van product kennis en vaardigheden. Krooswijk: "Bij 'vaardighe den' is geconstateerd dat de effectiviteit van het geleerde nog onvoldoende is. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat we hierbij te veel aan symptoombestrijding heb ben gedaan. De échte oorza ken van die symptomen zijn nog te weinig aan bod geko men. Daarom wordt de vaardigheidstraining in het najaar tijdelijk stopgezet. Tegelijkertijd houden we een pilot om genoemde oorza ken van minder effectief (verkoop)gedrag in kaart te brengen. Individuele verbe- terpunten in houding en ge drag van de adviseur wor den in kaart gebracht, zodat oorzaken die bepaalde emo ties oproepen in het ver koopproces bij de hypothee kadviseur (bijvoorbeeld verkoopdrempels) worden bestreden en niet de sympto men. Wanneer de nieuwe opzet slaagt, wordt deze volgend jaar aan de opfris training toegevoegd." Vrijstelling en integratie Binnen de complete oplei ding voor de hypotheek adviseur en medewerker commerciële binnendienst staat ook het één en ander te gebeuren. Er wordt ge werkt aan vrijstellingen voor het volgen van bepaalde on derdelen van de training. Krooswijk hierover: "Cursis ten moeten wel voor elk onderdeel een toets maken. Iemand komt ook pas in aanmerking voor het niet volgen van een cursusonder deel als hij of zij aan be paalde voorwaarden voldoet en de commercieel manager dit schriftelijk bevestigt. Voordeel hiervan is dat je ook nog met homogene groepen kunt werken: deelnemers met dezelfde vrijstellingen bij elkaar plaatsen dus." Daarnaast wordt gedacht aan een betere integratie van het trainen op kennis en vaardigheden. Krooswijk: "Geen losse onderdelen meer, maar in de ochtend bijvoorbeeld de product- technische aspecten van de OpMaat Hypotheek behan delen en dan 's middags het advies- en offertegesprek oefenen met een acteur die als OMH-klant speelt. Multi-segmenteel coaching Een andere verandering die op stapel staat is bestemd voor de commercieel mana gers. Op dit moment wordt gewerkt aan een cursus multi-segmenteel coaching. Krooswijk: "We denken dat coachingstechnieken beter uit de verf komen in één coachingstraining voor lei dinggevenden van alle seg menten dan voor elk seg ment afzonderlijk. Het liefst zouden we deze cursus dan geven aan het hele manage mentteam van een bank en dan ook nog aan meerdere banken tegelijk met dezelfde typologie. Op die manier kan er het meest van elkaar geleerd worden." Karin Koopmans, medewerker Huis Hypotheekadvies bij Rabobank Zuid West Friesland: "Wég met de hotelover nachting, het diner en ontbijt. Opfristrainingen voor binnen dienstmedewerkers terugvoeren naar één lange dag in plaats van twee, zoals dit najaar bij de trainingen voor hypotheek adviseurs voor het eerst gebeurde, scheelt enorm in de kosten. Een andere afslanker is minder bestellen. Dat kan, als de be- steleenheid van alle artikelen verlaagd wordt naar één, zodat je als bank niet met overschotten zit omdat je minimaal vijf artikelen moet aanschaffen. Mijn bank bezuinigt zelf door de ijzeren voorraad beter in de gaten te houden en minder bro chures in te kopen. Daar komen namelijk vaak herdrukken van. Dan heb je nog een hele stapel liggen, die zo de papier bak in kan. Dat doen we dus niet meer. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7