'Rabobankorganisatie is een slapende tijger' De Cost en de Baet Eendracht maakt niet alleen macht, het biedt ook bij uitstek de mogelijkheid om kosten te besparen zonder dit ten koste gaat van het serviceniveau. In dit artikel twee voor beelden van banken die al ruim voordat Hans Smits in het voorjaar de noodklok luidde, inzagen dat het mes dat samenwerking heet aan vele kanten snijdt. John van Engelen, klant en lid van Rabobank Echt- Maasbracht en woonachtig in Stevensweert: "De bank heeft drie bijkantoren en wil nu haar kantoor in Stevensweert sluiten. Als lid maak ik daar bezwaar tegen. Twee jaar geleden al gingen de deuren van een kantoor in Ohé en Laak dicht. Voor winkeliers die daardoor verder moeten reizen voor het afstor ten van hun kasgeld of ouderen die niet weten hoe zij 'geld uit de muur moeten tappen', kan dit een reden zijn om naar de concurrent te gaan. Volgens mij kun je ook kosten besparen door minder rendabele kantoren beperkt open te houden. Je spreidt dan als het ware de sluitingstijden. Klanten zouden dan voor de extra kosten kunnen betalen. Maar dan moet je wel openheid geven over kosten, tarieven en dergelijke. Als Gjalt Douwenga voor de bank onder weg is heeft hij drie verschillende visitekaartjes op zak. In het werkgebied van Sneek-Joure-Lemmer Iaat hij bij de klant een ander kaartje achter dan bij een klant van de Rabobanken Heerenveen of Drachten. De drie banken hebben Douwenga sinds september vorig jaar samen in dienst als directeur Grootbedrijf. Vanwege het ontbreken van een regionaal Middenmarkt- team, besloten de drie Rabo banken in de zomer van 1998 samen te werken in de bewerking van die markt. Doel van het samenwer kingsverband is het verho gen van het marktaandeel door het plegen van acquisi tie en de advieskracht van de drie banken te verhogen naar middenmarktniveau. Leerproces "Ieder heeft gewoon zijn eigen werkgebied en dat blijft ook strikt gescheiden", zegt Douwenga. "Bij ieder kantoor is er een aantal ac countmanagers gedeeltelijk vrijgemaakt die samen met de directeuren bedrijven het lokale team vormen en zich bezighouden met acquisitie. We vergaderen in verschil lende samenstellingen per maand en per kwartaal. De samenwerking bestaat uit het uitwisselen van kennis en informatie. Bij de ene bank is er bijvoorbeeld veel kennis in huis over trans port, die als het nodig is doorgegeven wordt aan een andere bank. Dat leidt tot een leerproces." Rabokrant Extra 10 Douwenga geeft een voor beeld op klantniveau: "Als Heerenveen in het verleden aan een bepaalde zaak heeft gewerkt, kan het gebeuren dat zo'n dossier uitgewisseld wordt met Drachten die hier opnieuw mee bezig is. Nog veel te vaak komt het voor dat een klant een aanvraag indient bij twee verschil lende Rabobanken en dat die banken twee verschil lende tarieven offreren. Of dat de ene bank hem afwijst en de ander niet. Die infor matie zou gekoppeld moeten worden in een centrale debi teurenindex. «£S5 kwamen tien jaar geleden al tot de conclusie dat het niet zinvol is om ieder voor zich steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Middelburg had geen medewerker automa tisering, Vlissingen wel. Er waren destijds plannen voor de integratie van beide ban ken, die uiteindelijk niet doorging. Toch waren de er varingen positief en besloten ze die samenwerking op het gebied van automatisering voort te zetten. Inmiddels bestaat het team uit vier personen en een stagiaire. Iedere bank heeft een junior en een senior medewer ker op de rol staan. Het team faciliteert vijftien kantoren plus drie noodhuisvestigingen. Hoofd bedrijfsvoering Wim van de Merbel: "Beide ban ken hebben inmiddels een uniforme werkwijze. Samen hebben we een hoop des kundigheid en ervaring in huis en kunnen daardoor problemen vóór zijn bij de ene bank vanwege de erva ringen bij de andere." Teamcoördinator Erwin Kloosterman: "De twee ju nior medewerkers bedienen de helpdesk afwisselend twee weken bij een bank. De senior medewerkers zijn volgens een rooster beurte lings aanwezig. Per segment is iemand aangewezen die verantwoordelijk is voor de inhoudelijke vragen. Wij RaboW"" sSSSL'"»" Rabobank De directeur Grootbedrijf is nu een jaar aan het werk en toont zich tevreden. Douwenga: "De samen werking wordt door de drie banken als zeer kansrijk inge schat omdat deze gezamenlijke aanpak de positie in de netwerken versterkt. De kwaliteit van de dienstverlening wordt door deze samenwerking verhoogd en kosten worden bespaard. We zien elkaar binnen deze organisatie nog veel te vaak als concurren ten." Toch ziet Douwenga de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Ik zie de Rabo bankorganisatie als een sla pende tijger, die als hij wak ker gemaakt wordt heel wat slagkracht in huis heeft." Rabobanken Walcheren Zuid en Middelburg Veere Directeur Grootbedrijf, Gjalt Douwenga: met drie visitekaartjes op pad. doen de facilitaire onder steuning." Kloosterman wijst ook op de grote voordelen tijdens de vakantieperiode en ziekte. "Een bank met één medewerker automatisering kan dan de taak niet aan. Met ons team lossen we die problemen geruisloos op." Van de Merbel voorziet dat de werkzaamheden van het team in de toekomst een ander karakter krijgen." Als Rabobank Nederland haar afspraken uiteindelijk na komt, zullen er steeds meer toepassingen centraal wor den afgerond. Dan vervalt een deel van het technische beheer en kan een kleiner team een meer ondersteu nende funcite vervullen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6