'Operatie Broekriem' (2) De Achterkant Nader bekeken Bezuinigingsvoorstellen »G/nMG Met: Hans Vriend Functie: projectleider De Cost en de Baet standplaats: Eindhoven Het loopt. Maar nog niet storm. Tot nu toe vonden ruim honderd ideeën in het kader van De Cost en de Baet hun elektronische weg naar de Ideeëncommissie. De leden van de commissie vormden zich nog geen oor deel over de haalbaarheid of wenselijkheid van de ingestuurde bezuinigingsvoorstellen. Dat gaan zij pas doen als er veel meer ideeën binnen zijn op de site van De Cost en de Baet die op het Rabo Web is te vinden via Bedrijfsvoering, Andere Sites. De redactie deed in het kader van Operatie Broekriem deel 2, vast een wille keurige greep uit de stapel. "De zelfstandigheid binnen onze organisatiestructuur houdt de inefficiëntie in stand", zegt Wiebe de Haan, manager Bedrijfsvoering in Bergen-Egmond-Schoorl. "We kunnen enorme kosten besparen door een aantal zaken centraal neer te leggen." De Haan uitte zijn onvrede over het werken met Sapiens bij de ideeëncommissie en plaatste via de nieuwsgroep Bedrijfsvoering een oproep op het RaboWeb. De Haan: "Het centraal uitbesteden van de salarisadministratie aan bijvoorbeeld RAET (Getronics) betekent dat er veel minder expertise nodig is op 450 plaatsen en geen dure systeem- en ontwikke lingskosten. De concurrent doet dat ook en betaalt slechts 200,- per medewerker per jaar. Misschien was Sapiens destijds op basis van informatie een goede keuze, maar naar de inzichten van nu is het beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Die efficiëntie- verbetering geldt geldt overigens niet alleen voor Sapiens, maar is ook te vertalen naar andere processen binnen de organisatie." "Geef bij een Rabo-cursus de privé postcode van de deelnemers aan", zegt Teune Marie Knoop van Rabobank Hoeven-Oudenbosch. "Dan kunnen mensen contact zoeken om met elkaar mee te rijden. Dat be spaart de organi satie reiskosten en is goed voor het milieu. "Laat de examens van de cursussen op de lokale bank afnemen", is het idee van Corné van Dongen van Wouw- Kruisland U.A. "Dat bespaart reiskosten en personeels kosten want vaak is men door de files een hele dag kwijt". "Lever het cursusmateriaal aan als een syllabus, dat scheelt enorm in het aantal dure mappen", stelt Loes van de Ham van Rabobank Aar en Plassengebied voor. "RaboAcademie opleidingen zijn twee tot drie keer duurder dan vergelijkbare opleidingen op de vrije markt", zegt Jos Schalkwijk van Rabobank Bergen-Egmond- Schoorl. Schalkwijk vindt het intern geven van onder wijs een strategisch gevaarlijke weg omdat medewer kers en managers hierdoor niet in contact komen met collega's van andere bedrijven. "Het leidt tot een ver ontrustende vorm van 'gelijkschakeling' en kritiekloos heid over de eigen organisatie. Verantwoordelijkheid dragende managers leren zo niet om over de grenzen van hun eigen organisatie heen te kijken." Centralisatie van de werkzaamheden, met name op het gebied van Cliëntenservice, is het uitgangspunt van het idee van Petra Parlevliet van Rabobank Wassenaar-Voorschoten. "Iedere bank neemt zijn eigen telefoon op, houdt zich bezig met de afhandeling van standaard administra tieve zaken of richt zijn eigen call center in. Als onze concurrent kan werken met regionale servicecentra, waarom wij dan niet? Het zou een flinke besparing op leveren en misschien een betere service. Een dergelijk servicecentrum zou ook buiten de kantooruren open kunnen zijn bijvoorbeeld tussen 08.00 uur en 21.00 uur." Hans Vriend (46) werkt sinds 1978 bij Rabobank Nederland. Hij bekleedde diverse informatiseringsfuncties en was ook enkele jaren segment manager bij wat toen nog Eigen Huis heette. Totdat hij dit voorjaar werd gevraagd als projectleider De Cost en de Baet, was hij hoofd Bedrijfsvoering. "In mijn vorige functie was ik betrokken bij grote projecten en investeringen zoals de aanschaf van marketing databases of het project OLI. Mijn medewerkers bereidden die investeringsbeslissingen voor. Daarbij ging het natuurlijk niet alleen om de kwaliteit van het product, maar ook om de prijs die de Rabobank ervoor moest gaan betalen. Ik hield mijn mensen al tijd voor: Stel dat je zelf onderne mer bent en dat je dat geld uit je eigen zak moet betalen. Hoe kijk je dan tegen de vraagprijs aan? Betaal je die vrij kritiekloos of probeer je in de prijsonderhande- lingen juist tot de bodem te gaan? Zo ga ik om met alle budgetten die onder mijn verantwoordelijk heid vallen. Met dat geld wil ik zoveel mogelijk doen. Als ik op een klus tienduizend of honderd duizend gulden kan besparen, heb ik weer ruimte om andere dingen te doen die de moeite waard zijn. Ook in het klein denk ik zo. Wanneer ik bezoek heb, is koffie uit de automaat prima. Dat drink ik zelf ook heel de dag. Dan laat ik echt niemand van de koffie service met de lift naar boven komen met wat aardewerk kopjes koffie. Goed is goed. En méér is overbodig." 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4