De Cost en de Baet De Rabobank boekte het eerste halfjaar een winststijging van vijf procent. Absoluut te weinig, aldus Pieter van der Weijden, directievoorzitter van Rabobank Nederland AB. "Een winstgroei van acht tot tien procent is noodzakelijk voor onze vermogensontwikkeling." Tijd om te investeren in rendabele groei en kritisch naar de kosten te kijken. Zowel centraal als lokaal. Kostenbesparing must voor iedere lokale bank en efficiëntere werkwijzen. "Het plan Distributie 2000- plus is wat dat betreft een heldere keuze in de bedrijfs voering. Lokale banken moeten zich concentreren op de bediening van klanten. Alle werkzaamheden die hiermee niet direct te maken hebben, moeten op de meest efficiënte wijze worden ge organiseerd. Vaak is dat bo venlokaal of centraal." Als voorbeelden noemt hij de schade-afhandeling bij Inter polis en het Servicecentrum Hypotheken. "De uitdaging is om dit soort centrale af wikkeling ook bij andere producten te realiseren. Dat zijn lastige trajecten. Het zal dan ook een aantal jaren duren voor het zover is." Met efficiënter werken is vandaag al geld te verdie nen, meent Van der Weijden. "Zowel centraal als lokaal zijn daarmee substantiële besparingen haalbaar. Kijk maar naar het verandertra- ject van Cliënten Advies. Daarbij kunnen de besparin gen oplopen tot dertig, zelfs veertig procent." Personele groei Zorgen maakt Van der Weijden zich vooral over de personele groei. Sinds medio 1998 zijn er lokaal 2.200 medewerkers bijgekomen. Ook nu nog investeren ban ken fiks in nieuw personeel. "Kennelijk is er behoefte aan personeel. Maar als je mensen op de ene plaats aanneemt, dan moet je el ders in je onderneming be sparen." Ook moet een bank nadrukkelijk verder naar voren kijken in de ana lyse van de eigen toekomst, aldus Van der Weijden. "Gebeurt dat, dan ben ik er van overtuigd dat de perso- neelsgroei flink zal teruglo pen de komende tijd." Het leek niet op te kunnen de afgelo pen jaren. Krediet verlening en spaartegoeden namen steeds fors toe en de provisie-omzet groeide tegen de klippen op. "We hebben in een wereld van economi sche groei geleefd, waarbij we ons nadrukkelijk gefo cust hebben op de markt", verklaart Van der Weijden. "Centraal en lokaal hebben we onze energie gelegd in commercieel handelen." De aandacht voor bedrijfs voering is daarbij wat ver slapt, geeft hij toe. "Als je je op het ene concentreert, dan gaat dat ten koste van het andere, zo leert de prak tijk." Omgevingsfactoren maken het nu noodzakelijk om extra op de uitgaven te letten: een verdere verkrap- ping van de rentemarge, de toenemende concurrentie en een lagere groei van de pro visie-omzet. Van der Weijden: "De komende jaren gaan we naar een normale groei van zes tot acht procent. We zul len dus versneld aandacht aan de kosten moeten beste den, want tot nu toe was de kostenhuishouding geba seerd op die grote groei." Voorbeeld Van der Weijden beseft terdege dat lokale banken zullen roepen: Rabobank Nederland, geef maar het goede voorbeeld. Terecht, zo zegt hij. Volgens hem zijn er al flinke stappen gezet om de kostengroei in te dammen, zoals de nieuwe organisatie van Rabobank Nederland AB, de bevriezing van de budgetten op het niveau van 1999 en het beperken van de marketing- en communicatie kosten. "We kunnen het ons niet veroorloven om jaarlijks 375 miljoen gulden aan pu bliciteit uit te geven als bij voorbeeld ABN AMRO daar 150 miljoen gulden besteedt." Pieter van der Weijden: 'Als iedereen de noodzaak inziet, heb je het begin van de oplossing al te pakken.' Dat nog niet iedere bank het even helder vindt dat ook lokaal de kosten omlaag moeten, beseft Van der Weijden ook. Toch geldt het voor elke individuele bank, zo stelt hij, "juist omdat het ingegeven is door externe factoren." Een analyse op bankniveau moet banken Herman Wijnhoven, ontevreden klant van een Rabobank in Brabant: "Hoe de Rabobank moet besparen weet ik niet. Wel hoe ze geld kan verdienen. Vier jaar geleden vroeg ik mijn bank om advies. Ik had 50.000 gulden over en wilde die beleggen. Ik werd van de één naar de ander doorverwezen. Tot op de dag van vandaag heb ik geen antwoord op mijn vraag. Het geld heeft in middels een andere bestemming gekregen. Een ander voorbeeld. Jaarlijks komt zo'n 1.500 gulden vrij van mijn spaarloonregeling. Dit geld wil ik graag apart zetten voor de toekomstige studie van mijn dochter. Vorig jaar vroeg ik hoe ik dat het beste kan doen. Nog steeds heb ik geen antwoord. Als de Rabobank honderd klanten behandelt zoals mij, dan verliest ze heel veel geld. daarvan overtuigen. Met name boeterentes zorgen voor een vertekend finan cieel beeld. "Haal je die eruit en plaats je de gecorri geerde cijfers in het ontwik kelingsperspectief, dan kan de enige conclusie zijn dat je moet bijsturen", luidt Van der Weijdens stellige over tuiging. "Dat inzicht is van cruciaal belang. Als iedereen de noodzaak inziet, heb je het begin van de oplossing al te pakken." Drie deelgebieden Volgens Van der Weijden is op drie deelgebieden de meeste winst te halen: in de distributie, het centraliseren van backoffice activiteiten Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 3