Een pas op de plaats van ruim zes miljard "H De Cost en de Baet Soberheid het parool van De Cost en de Baet Hoe zorg je ervoor dat een kostenpost van ruim zes miljard gulden de komende drie jaar niet verder oploopt? Door te kijken wat je écht nodig hebt en waar het kan een pas op de plaats te maken. Bij het Aangesloten Bankenbedrijf betekent dat: scherper letten of wat er gebeurt, ook écht wat toevoegt. En voorlopig niets extra's uitgeven aan automatisering, gebouwen, opleidingen, communicatie en nieuwe medewerkers. De snelle besparingen et Aangesloten Bankenbedrijf blijft voor haar klanten dezelfde dingen doen", zegt Frans van de Lindeloof van het project bureau De Cost en de Baet. "Maar wél tegen structureel lagere kosten." In 2002 moeten die 1,4 miljard gul den lager zijn dan tot nu toe werd voorzien (en in 2000 al 400 miljoen). Banken en Rabobank Nederland AB gaan klanten 'slimmer' helpen en de organisatie aanpassen. Allereerst wor den de besparingen aange- Ferry Samuels, eigenaar van het bedrijf Eco Point en zakelijk klant van Rabobank Bergen op Zoom: "Ikzou al ternatief bankieren, zoals TeleSparen, de Rabofoon of via Internet stimuleren. Bij TeleSparen geldt een rentevergoeding van zo'n 3,5 procent. Op andere vormen van sparen bij de Rabobank en haar concurrenten geldt een tarief tussen 2,5 en 3 procent. Dus moet bij TeleSparen een manier zijn gevonden om kosten te besparen die het hogere rentetarief mogelijk maakt. Ik denk dat het stimu leren van bankieren via een telefoonverbinding geld bespaart. Daarmee kan bijvoorbeeld het gebruik van acceptgiro's worden teruggedrongen. Je zou er zelfs over kunnen denken om op ter mijn ook geen rekeningoverzichten meer te sturen, maar deze be schikbaar te stellen via de Rabofoon of Internet. Dat zou een aan zienlijke reductie van kosten betekenen. pakt die snel realiseerbaar zijn. Zie het onderstaande kader. De operatie heet De Cost en de Baet, maar is in één woord samen te vatten: soberheid. Van de Lindeloof: "De kost gaat dit keer niet voor de Per medewerker moeten in de toekomst meer klanten geholpen gaan worden. baat uit, zij trekken geza menlijk op. De kostenbespa ring gaat samen met acties voor hogere opbrengsten." Die liggen vooral op het ge bied van relatieverdieping en diensteninnovatie. In 2002 moet daardoor het resultaat van de lokale ban ken en Rabobank Neder land AB met 1,4 miljard gulden zijn gestegen ten op zichte van de oorspronke lijke prognose. Meer klanten per medewerker De kosten worden ook teruggedrongen door de or ganisatie sterker te stroom lijnen. "In de praktijk betekent dit dat er per medewerker méér klanten geholpen gaan worden", verduidelijkt Van de Lindeloof. "Bij Cliënten Advies, Huis Hypotheek advies, Financieel Advies en Bedrijven wordt het presta tieniveau uitgedrukt in het aantal transacties of klanten per medewerker. Bij Bedrijfs voering wordt de bezetting afhankelijk van het totaal aantal klanten van de segmenten." Van de Lindeloof erkent dat er nogal wat gevraagd wordt van de medewerkers. "Anders werken, gemoti veerd blijven, bij nieuwe af delingen gaan werken, jezelf flexibel opstellen, het zal voor velen de komende jaren een tweede natuur worden", voorspelt hij. De operatie vraagt géén andere - lees:nieuwe - medewerkers. Alles valt te klaren binnen het huidige beleid van door stroming en (natuurlijke) uitstroming. De Cost en de Baet start deze maand en in de loop van 2002 moet er in de boeken als kostenpost - net als nu - nog steeds ruim zes miljard gulden staan. Van de Lindeloof: "Als gezond resultaat van een bedrijf dat toen het nodig was een pas op de plaats kon maken." Volgend jaar worden lokale banken door Rabobank Nederland voor hooguit hetzelfde bedrag als dit jaar doorbelast. Zij worden verzocht voor 2000 een budget uit te trekken dat past bij hun financiële ontwikkeling en uitsluitend te kiezen voor rendabele groei. De stofgroepen en diensten van Rabobank Nederland worden nauwkeurig bekeken op hun toegevoegde waarde voor het bedrijf. Eind deze maand volgen de re sultaten. Alléén met lokale banken op hun toegevoegde waarde beoordeelde marketingacties komen in de planningska lender 2000. Rabobank Nederland geeft geen relatiegeschenken meer aan medewerkers van lokale banken. Lokale banken krijgen van Rabobank Nederland alleen nog hulpmiddelen en opleidingen met bewezen toege voegde waarde. Ontwikkelaars moeten concrete, uitvoerbare eindpro ducten leveren die voorzien in een actuele behoefte bij lokale banken. De uitgaven voor marketing en communicatie worden met honderd miljoen gulden teruggebracht. Alle onderzoeken naar klant- en medewerkerswaarde worden gestandaardiseerd. De administratie van personeelsmutaties en standaard- onkostenregelingen wordt gecentraliseerd. Veel van deze regelingen worden gestroomlijnd. Automatiseringstoepassingen die niet of nauwelijks ge bruikt worden dan wel elkaar overlappen, worden afgestoten. Qua gebouwen en inrichtingen wordt er veel meer gelet op rationalisatie en standaardisatie. Lokale banken moeten terughoudend zijn met het aan trekken van staffunctionarissen en sterker sturen op het bovenlokaal inzetten van deze medewerkers. De banken worden tegelijkertijd opgeroepen tot meer samenwer king bij het 'overnemen'van personeelsleden. Dat maakt hen minder kwetsbaar en geeft medewerkers betere carrièremogelijkheden. Een versobering ten aanzien van - bijvoorbeeld - lease auto's, gsm's, abonnementen, Internetaansluitingen, lap tops, externe opleidingen, lidmaatschappen, externe ver gaderruimte en het aantrekken van externen. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12