Kleine lettertjes levensverzekeringen behoren voortaan tot het verleden Financieel Advies het hele bedrijfsproces, van offerte tot en met polis", verklaart Janssen. "Een hele ingrijpende operatie, die in nog geen half jaar rond moest zijn. Verder kwamen er meerdere rekenvoor- schriften van de regeling pas laat beschikbaar. Ter bevor dering van de eenduidigheid hebben we ervoor gekozen op hetzelfde moment te komen met nieuwe brochu res en de nieuwe versie van de offertesystemen." Naar een helder imago Zowel de top van Interpolis als van de Rabobank onder schrijft het belang van de nieuwe regeling. "Openheid van zaken is goed voor het imago van de verzekerings branche, dat nu vooral het stempel ondoorzichtig heeft", stelt Piet van Schijndel, voorzitter van de Hoofddirectie van Interpolis. "Zelfregulering in de vorm van de Code Rendement en Risico is de eerste stap naar helderheid, de wettelijke regeling is stap twee." Wim van den Goorbergh, Hoofd directielid van de Rabo bank, ziet door de code en de RIV voordelen voor de klantwaarde. "Door een klant beter te informeren, weet hij waarvoor hij kiest. Dat, in combinatie met een goed advies, komt de lange termijnrelatie ten goede." De RIV wordt begin vol gend jaar geëvalueerd door de Verzekeringskamer en de Consumentenbond. De Verzekeringskamer heeft al laten weten dat er mogelijk een 'sanctiebeleid' komt voor het niet nakomen van de juiste informatieverstrek king. Ook Interpolis gaat de regeling evalueren. Janssen: "We kijken daarbij niet naar het invoeringsproces, maar willen onderzoeken of de informatie voor de klant er duidelijker op ge worden is." Uno Bierhuys, beleggingsadviseur bij Rabobank Wassenaar-Voorschoten: "Integratie van de adviseurs en de analisten van IRIS Research en Rabo Securities zou een goede zaak zijn. Uit oogpunt van duidelijkheid en kostenbesparing. Nu komt het regelmatigvoor dat IRIS en Rabo Securities verschillende en soms zelfs tegenstrijdige visies hebben met betrekking tot hetzelfde onderwerp. De één adviseert een bepaald aandeel te verkopen, terwijl de ander een voorstander is van koop. Dat wekt verwarring bij adviseurs en bij klanten. Overigens hebben wij hier op de bank de ontwikkelingen bij de Rabobank Londen de laatste tijd met stijgende verbazing gevolgd. De vraag rijst of de prijs van dit 'avontuur'- niet alleen financieel, maar ook qua imagoverlies - heeft opgewogen tegen het kunnen meespelen op het hoogste financiële niveau. Interpolis gooide een paar hon derd kilo drop - elke Rabobank kreeg een blik - in de strijd om de aandacht te vestigen op de uitgebreidere consumenten informatie bij levensverzekerin gen. Ronald Janssen over de filosofie achter de drop: 'Er zijn alleen voordelen als d'rop staat wat d'rin zit'. van verschillende aanbieders is voor de leek bijna onmo gelijk. Veel onduidelijkheid is er vooral over wat er van de premie die de klant be taalt aan de strijkstok blijft hangen." Als gevolg van de RIV Aan Verzekeringnemers moeten levensverzekeraars premievrije- en afkoopwaar den vermelden in de offerte en daarbij een productlees- wijzer voegen. Een andere verplichting is een infor matiebrochure bij de verze keringspolis. Meerdere levensverzekeraars, waaronder Interpolis, heb ben de officiële ingangsda tum van de RIV - 1 augus tus - net niet gehaald. "Het ging om een aanpassing van Interpolis en alle andere levensverzekeraars moeten sinds 1 augustus klanten op een duidelijke en uniforme manier informeren over levensverzekeringen. De Consumentenbond kan het alleen maar toejuichen. "We krijgen nog steeds veel vragen over wat er na de looptijd of tussentijds overblijft van de maandbetalingen", aldus woordvoerder Noortje van Zanten van de Consumentenbond. "Een goede zaak dat daarin meer helderheid komt." Iedereen heeft wel eens een brief in de bus gehad met een aanbieding voor een lucratieve levensverze kering. "Er worden soms irreëel hoge beleggingsresul taten voorgespiegeld", licht Ronald Janssen van Interpolis Leven toe. "En dat ondanks afspraken tussen de levens verzekeraars uit 1994 over het communiceren van de verwachte resultaten." Omdat die bestaande rege ling met voeten werd getreden, riepen de levensverzekeraars - waaronder Interpolis - in 1997 de Code Rendement en Risico in het leven. De eerste module van deze code heeft betrekking op beleg gingsverzekeringen en is sinds vorig jaar van kracht. Module twee is voor tradi tionele levensverzekeringen met winstdeling bedoeld en is door Interpolis tegelijk met de Regeling Informatie verstrekking Aan Verzeke ringnemers (RIV) ingevoerd op 1 september. Onderscheid bijna onmogelijk De RIV is een wettelijke re geling die is opgesteld door toezichthouder de Verzeke ringskamer, op aandringen van de Consumentenbond. Janssen over de aanleiding: "De markt van levensverze keringen is de laatste jaren wat aanbieders en produc ten betreft heel complex ge worden. In 1970 waren er 96 aanbieders van levens verzekeringen op de Neder landse markt, nu zijn het er bijna 200. Die groei komt vooral door buitenlandse verzekeraars, die op de Nederlandse markt opere ren. Verder zijn er steeds meer levensverzekeringen op beleggingsbasis bijgekomen. Onderscheid maken tussen verschillende producten en vergelijkbare verzekeringen 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10