Drukke tijden voor studentenbanken Cliënten Advies De Rabobank telt 36 studentenbanken, banken niet een universiteit of hogeschool in hun werkgebied die een speciale studen tencoördinator hebben aangesteld. De coördinatoren geven lokaal invulling aan de acties van de Rabobank Nederland en zijn het aanspreekpunt van de bank voor studenten. Juist door lokaal sterk aanwezig te zijn, onderscheidt de Rabobank zich van de concurrentie. Een rondgang langs een aantal studentenbanken. Banken zien student niet als arme sloeber Rabobank marktleider in studentenmarkt Rabobank Groningen speelt dit jaar bij het benaderen van stu denten vooral in op hun exposeert tijdens een bedrij- venmarkt foto's van studen ten op een zitbank met daaronder de tekst: Rabo- gevoel voor humor. De bank bank Studentenbank, dan Suzan Niewaal (rechts): 'Wij onderscheiden ons door de contacten met de studenten verenigingen.' zit je altijd goed. "Het gaat erom dat je je onderscheidt. En dat doe je op de manier waarop je je presenteert", zegt studentencoördinator Floor Brenninkmeijer. "Dat doen wij dus met onze foto collage." Volgens Suzan Nieuwaal, hoofd van de afdeling Mar keting van de Rabobank in Utrecht, is het voor een bank bijna niet meer moge lijk om in de studenten markt op te vallen met de producten die de banken aanbieden. "Wij onderschei den ons door de contacten met de verenigingen. Met veel van hen hebben wij een sponsorcontract." Studenten banken werken geregeld samen met een faculteits vereniging of een studenten vereniging. "Bij ons in Utrecht levert actieve werving door studentenverenigingen al jaren veel nieuwe rekening houders op", aldus Nieuwaal. In Den Bosch is het op de studentenmarkt iets minder druk dan in Utrecht of Gro ningen. "Hier verwachten wij ongeveer 1.500 nieuwe eerstejaarsstudenten", meldt de Bossche studentencoördi nator Helma Verdaat. "Al tien jaar sponsoren wij de introductieweek van de Hogere Agrarische School. En dit jaar staan wij als enige bank op de Hogeschool 's-Hertogenbosch." De bank streeft ernaar om 150 nieuwe rekeningen bij te schrijven. De Rabobank heeft haar positie in de studentenmarkt verder verstevigd. Uit het onderzoek Geid- en Bankzaken van bureau Blauw blijkt dat de marktpenetratie is gestegen van 45% naar 47%. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de Rabobank populairder is geworden onder de uitwonende studenten. In een jaar tijd is het percentage uitwonende studenten dat de Rabo als primaire bank beschouwt, van 53% tot 39% gestegen. Dat is opvallend omdat de Rabobank tot nu toe vooral in trek was bij thuiswonende studenten. Voor het regelen van de bankzaken geven studenten nog steeds de voorkeur aan pen en papier. Maar de telefoon wordt wel steeds sneller gepakt om de bank te raadplegen. Vooral voor het aanvragen van informatie zijn de telefoon en Internet in opkomst bij HBO- en WO-studenten. Studenten ontdekken ook steeds meer het gemak van automatische machtigingen. Ze laten steeds vaker hun studiefinanciering op hun Rabo Studenten rekening storten. De Rabo is hierin de Postbank voorbij gestreefd. Kwam de studiefinanciering twee jaar geleden bij 37% van de studenten op de Rabo Studentenrekening, dit jaar was dat al 39%. Terwijl de Postbank zakte van 37% naar 36%. Het uitdelen van Rabobank T-shirts moet daar een handje bij helpen. De studentenbank in Gro ningen is al jaren hoofd sponsor van de drie grootste faculteitsverenigingen in de stad. Daar worden dit tieve werving door studen ten, volgens Floor Brennink meijer. "De studenten hockeyclub gaat dat voor de Rabobank doen. Het is nieuw voor ons, dus ik ben benieuwd hoe het zal uit pakken." De studenten krij- nieuwe jaar ruim 9.000 as pirant-studenten verwacht. En voor het eerst wordt er geëxperimenteerd met ac- gen korting op het lidmaat schapsgeld van de club als zij een rekening bij de Rabo bank openen. Veel studenten moeten tijdens hun studietijd zien rond te komen van een weinig riante beurs of een bescheiden ouderlijke toelage. Toch beschouwt de Rabobank de student niet als de arme sloebers van vandaag, maar veel meer als de vermogende klant van morgen. Uit de Bankenmonitor Cliënten Advies blijkt dat 96 pro cent van de ondervraagde cliëntadviseurs de student beschouwt als een potentieel waardevolle klant. Een zelfde percentage van de managers Cliënten Advies is het met die stelling eens. "Hoger opgeleiden zijn poten tieel goede klanten voor zowel het particuliere als het zakelijke segment", zegt marketeer Sandra Reurekas. "Daarom is het belangrijk dat wij als Rabobank in deze doelgroep investeren."Uit de Monitor blijkt verder dat alle studentenbanken meedoen aan de doorlopende acties die op de studentenmarkt gericht zijn. Van de niet-studentenbanken doet 90 procent aan alle betref fende acties mee. Rabokrant Extra Rabobank u lacht Rabobank Studentenbank, dan zit je goed. 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9