'Ondernemer moet zich erkend en herkend voelen' Bedrijven Bedieningsconcept'Bankhal voor Bedrijven'verschenen Een ondernemer die zijn Rabobank binnenloopt wil op een eigen plek geholpen worden. Door mensen die hem kennen, veel van zijn bedrijf weten en zijn vak aanvoe len. Het kersverse bedieningscon cept 'Bankhal voor Bedrijven' haakt daar op in. 'Meer tijd voor advies en verkoop' 'Blijven zoeken naar verbeteringen' hier uw 'Veel adviseurs komen niet aan grote klanten toe, omdat zij te veel met kleine klanten bezig zijn.' Eerst een ontnuchterend feit: negen van de tien klanten komen niet naar de bankhal voor Bedrijven. "Daarom heeft 't geen zin de bankhal voor Bedrijven te claimen", zegt pro jectleider Distributie Arno Leijtens. "Maar je moet er wel zijn." De meeste banken onder schrijven dat, samen beschikken zij over 750 Het bedieningsconcept 'Bankhal voor Bedrijven'komt voor de Rabobank De Ronde Venen op een goed moment. De bank zit in het transformatieproces naar het nieuwe bank- halconcept. Vooruitlopend op de komst van een nieuwe bankhal, maken de klanten eind dit jaar al kennis met de nieuwe werkwijze. "We komen achter de balies vandaan en gaan er vóór staan", zegt teamleider Bedrijven Mathijs Smit. Hij vindt dat het voor ondernemers duidelijk moet zijn waar zij terecht kunnen voor transacties en waar voor advies. Wat dat eer ste betreft, worden de klanten van De Ronde Venen actief geadviseerd en ondersteund om over te stappen op goedkopere alternatieven als Telebankieren en sealbags. "Dit moet er voorzorgen dat er méér tijd vrijkomt voor advies en verkoop", aldus Smit. Rabokrant Extra Bedrijven Adviesplekken. De helft van onderne mers die de bankhal bezoeken behoort tot de klein-zakelijke markt. Het gros komt storten, wisselen of administratieve zaken regelen. Dat vraagt volgens Leijtens - die met marketeer Madeleine Aarts het bedieningsconcept schreef - een veel belangrijkere rol van de bedrijvenadvi- seurs in de bankhal. "Zij kunnen kleinere klan ten voor hun rekening nemen. Want veel advi seurs zijn nog zoveel bezig met de klein-zakelijke markt dat zij niet toekomen aan de midden- en groot-zakelijke markt." Spin in het web Aarts ziet de bedrijvenadviseur in de bankhal als raadgever en vraagbaak voor ondernemers. Door de Bedrijven Adviesplek in de bankhal aan te kleden met de muurkrant van Rabobank Bedrijven Nieuws en bijvoorbeeld informatie mee te geven uit het pc-infosysteem kan hij voor klanten een spin in het web zijn. - leidt volgens Leijtens niet tot eenheidsworst. "Helemaal niet. Het bestaat uit meerdere onder delen, zodat managers Bedrijven kunnen kiezen. Als je het doorleest, ga je vanzelf nadenken over je bankhalpresentatie. Banken kunnen er meteen zaken mee verbeteren." Essentieel is volgens Aarts dat een ondernemer zich erkend en herkend moet voelen. "Uitstra ling als adviesbank is belangrijk. Dat doe je met goede medewerkers en de juiste middelen. Een ondernemer moet voelen dat wij 'n uitstekende relatie met hem willen." Vandaar ook dat het bedieningsconcept veel aandacht besteedt aan communicatie-instrumenten in de bankhal. "Een ondernemer moet denken: dit is mijn bank, hier voel ik me thuis." 'Bankhal voor Bedrijven' is te vinden op de Website Bedrijven van het RaboWeb. "Éénderde van de banken belegt geldhandelingen voor ondernemers bij Cliënten Advies", weet Leijtens. "Ondernemers kunnen dan uit het zicht van Bedrijven raken, terwijl dat segment wel verantwoordelijk is. Managers Bedrijven en Cliënten Advies moeten daarom goede afspraken maken over de sturing van geldtransacties door ondernemers naar apparaten." Toepasbaarheid Het bedieningsconcept - onder deel van het distributiebeleid De drie kantoren van de Rabobank Heerlen-Hoensbroek- Brunssum hebben allemaal een business-centrum: een ad viescentrum met aparte balie voor bedrijvenrelaties. Geldhandelingen gaan er nog maar zelden via de Bedrijvenbalie. Nagenoeg alle klanten storten via sealbags, bedragen tot f2.500,-halen ondernemers zelf uit de geldautomaat en hogere bedragen bestellen zij twee dagen van tevoren. "Dit gewijzigde baliebedieningsconcept was de eerste aanzet om meer tijd vrij te maken voor advies", vertelt Roel Rutten, adjunct-directeur Bedrijven. "Volgende stap is de opsplitsing van de portefeuille tussen bedrijvenadviseur en eerste medewerker commerciële binnendienst. Vooral de eerste medewerker zal, mét de tweede medewerker, onze 'minder betekenisvolle relaties'analyseren en zorgen voor efficiencyverbetering. De binnendienstmedewerkers volgen opleidingen in verkoopgesprekken, telefoontrainingen et cetera. Zij moeten uitgroeien tot sparringpartners voor hun relaties en de bedrijvenadviseur." Ruttens afdeling blijft het bedieningsconcept 'Bankhal voor Bedrijven'kritisch bekijken. "Als er verbeteringen mogelijk zijn, zullen we dat zeker doen." 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5