JUL, |tx ■raTt*' Gij zult niet... Ml* De Achterkant Nader bekeken Nieuwe gedragscode IGi'nMG Met: Angelique Jansen Functie: Millennium manager Standplaats: Venray De nacht van 31 december 1999 op 1 januari 2000 wordt voor velen een spannende nacht. Alle lokale ban ken hebben een millenniumma nager aangesteld om de overgang van de ene naar de andere eeuw zo soepel mogelijk te laten verlopen. Een van de 36 vrouwelijke millen niummanagers is Angelique Jansen (31). "Een concrete invulling van mijn functie is er nog niet, dat wordt over een paar weken duidelijk als alle lokale banken naar de infor matiedag geweest zijn. We hebben al wel een millenniumgroep samen gesteld. Die kwam tot de conclusie dat de technische kant van het millennium uitgebreid genoeg ge test en besproken is. Daarom gaan we ons in dit stadium meer toeleg gen op de commerciële aspecten. Want bedrijven zijn doorgaans goed op de hoogte, maar de parti culier vraagt toch nog om voor lichting en uitleg. Die krijgen ze en we melden dan ook dat we de rekeninggegevens altijd achter de hand hebben mocht er tóch iets mis gaan. We kunnen ze zo gerust stellen. De systeembeheerders zijn tijdens de overgang naar de nieuwe eeuw bijna constant op de bank. Ik loop de 31e nog even binnen maar daarna ga ik het nieuwjaar inlui den met een grote groep familie en vrienden. We hebben een wijkge- bouw hier in Venray gehuurd en dan gaan we wat uitbundiger dan anders het nieuwe jaar inluiden. Op nieuwjaarsdag ga ik nog even bij de bank kijken want als er nou wat aan de hand is, wat ik niet verwacht, dan heb ik nog een paar dagen de tijd om het op te lossen." fiabokrant Extra Er komt een nieuwe gedragscode voor de Rabobankorga- nisatie. Deze komt in de plaats van de uit 1994 stammende brochure Signatuur van de Rabobank'. Onlangs werden alle medewerkers via de Rabokrant opgeroepen om in een nieuwsgroep op bet RaboWeb onder Bedrijfs voering algemeente reageren op de conceptversie van de nieuwe gedragscode. Wat vinden medewerkers van een gedragscode en wat moet er zeker in staan Peter de Munck Mortier van Corporate Communicatie die nauw betrokken is bij de totstandkoming van de ge dragscode: "De nieuwe gedragscode zegt hoe we het doel van onze organisatie willen realiseren. Dat doel is vastgelegd in het ambitiestatement. De conceptversie is bedoeld als een voorzet voor een gedragscode voor de gehele organisatie. Dus ook voor gelieerde instellingen als Robeco en Nedship. Later willen we op basis van deze code een afgeleide versie maken voor de lokale banken. Die zal bijvoorbeeld nader ingaan op onze lokale oriëntatie, de leden en de rol van bestuurders. We gaan daar binnen de organisatie nog in de formele overlegorganen over praten, maar willen graag nu al weten hoe medewerkers er over denken, vandaar de nieuwsgroep." Directeur Theo Huijboom van Rabobank Santpoort- Spaarnedam vindt het goed dat er een nieuwe gedrags code komt. "Maar", benadrukt hij, "er zijn ruim 400 lokale coöperaties, dus moeten er straks ook ruim 400 gedragscodes zijn. Wat de gedragscode van mijn bank betekent? Gedragsregels waaraan iedereen zich moet houden. Maar het moet geen directief zijn. Over de uiteindelijke code moet uitvoerig zijn gesproken. Dat mag best emotioneel gaan, als je het uiteindelijk maar met elkaar eens bent. Wat in onze gedragscode zeker zal staan? Dat we een triple A bank zijn. Actief, Attent en Alert." Hypotheekadviseur Loek van leeuwen van Rabobank Breda: "Een ge dragscode is heel belangrijk. Het geeft de consument een stuk bescher ming. Bovendien zorgt een gedragscode voor de gehele organisatie voor een stuk uniformiteit. Daardoor weet de klant wat hij van de Rabobank kan verwachten. Ik vind daarom dat een goede gedragscode best in de media bekend gemaakt mag worden. Dan laat je zien wie je bent en profileer je je als betrouwbaar. Wat er daarom absoluut in moet is dat we rekening houden met de klant. Dat we naar hem naar beste weten en kunnen zullen adviseren." Accountmanager Mirjam Smulders-Klinge van Rabobank Tilburg: "Een gedragscode is voor onze organisatie heel belangrijk. Vooral omdat de lokale banken auto noom zijn. Met een gedragscode kun je voorkomen dat klanten en medewerkers verschillen ervaren. Wanneer iedereen zich houdt aan wat in de code staat, kun je je als eenheid aan klanten en medewerkers presenteren. Daarom vind ik dat er goed nagedacht moet worden over de vraag hoe we de nieuwe gedragscode onder de aandacht kunnen brengen. Het is een belangrijk stuk dat zeker gelezen moet worden. In mijn gedragscode zou beslist staan dat lokale banken elkaar niet in de weg mogen staan en niet met elkaar mogen concur reren. Bij onderlinge concurrentie hou je altijd twee verliezers over." Wildien Bronsvoort, medewerkster Cliënten Service bij Rabobank Lelystad: "Moeilijk hoor. Ik denk dat een gedragscode heel belangrijk is. Anders zou het een puinhoop worden. Wat zeker in de nieuwe gedragscode moet staan, is hoe medewerkers om moeten gaan met de Melding Ongebruikelijke Transacties (MOT). Als je goed met elkaar afspreekt hoe je met deze meldingen om moet gaan, kun je een heleboel problemen voorko men! En er moet in staan dat we uitgaan van de klant."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4