Snappen of zappen? Algemeen Communicatiemonitor over televisiecommercials Opvallen tussen de programma's en vaak op verschillende manieren in beeld komen. Dat is de strategie achter de nieuwe generatie televisiecommercials van de Rabobank. Twintig filmpjes worden dit jaar tientallen keren uitgezonden. Zodat de kijkers weten dat de Rabobank midden in de samenleving staat. Maar snappen ze dat, of zappen ze weg? Paul Mertz:Een goede en sympathieke campagne' "Mensen, koppen in beeld, daar kijk je naar. Sommige commercials vind ik leuk en levendig, ANDERE ZIJN AAN DE SAAIE KANT DOOR DE VLAKKE TEKSTEN. IK WEET OOK NIET OF HET BIJ DE KIJ KERS WEL OVERKOMT DAT HET OM ÉCHTE KLANTEN gaat. Zelf twijfel ik daar bij anderen altijd AAN, IK BEN VRIJ SCEPTISCH. VOLGENS MIJ KAN ER AAN DE OPVALLENDHEID EN HERKENBAARHEID NOG WEL WAT VERBETERD WORDEN." Dirkje Travaille, directiesecretaresse Rabobank Noord-West-Friesland. In de commercials ver tellen klanten van de Rabobank wat hen bezig houdt bij geldzaken. Echte klanten die open en eerlijk in hun eigen omgeving zijn gefilmd. Er is ze niets in de mond gelegd, ze hoefden de Rabobank niet op te heme len. De campagne wil laten zien dat de Rabobank anders is dan andere banken: dyna mischer, toonaangevender en herkenbaarder. Maar hoe weet je of mensen je als anders ervaren? "De jongste Communicatiemoni tor laat zien dat we ons op een aantal punten duidelijk onderscheiden van de con currentie", vertelt Eliot Schuchart van Communica tie Aangesloten Banken. "We scoren bijvoorbeeld be- Bij ONZE FILMPJES DENK je IN HET begin niet meteen: da's de Rabobank. Dat komt pas bij DE AFTITELING. OVER HET ALGEMEEN VIND IK ze goed. Soms denk ik wel eens dat banken ELKAAR NADOEN. HEEFT ER ÉÉN EEN NIEUW FILMPJE, DAN DENKEN DE ANDEREN OOK METEEN DAT ZE ZO NODIG MOETEN." Trudie Dekker, medewerkster commerciële binnendienst Bedrijven, Rabobank Noord-West-Walcheren. duidend beter op punten als 'is betrokken bij mens en omgeving' (Rabobank 46%, ABN AMRO 26%) en 'zet zich in voor de plaatselijke gemeenschap' (Rabobank 44%, ABN AMRO 14%). Maar dat zijn van oudsher al onze sterke punten. Daarop hoeven we in onze uitingen het accent dus niet meer te leggen." Op een aantal andere punten ligt de score duidelijk lager dan bij de concurrentie. Schuchart: "Wij worden ge zien als minder dynamisch, minder sterk in financieel advies en ook zien de onder vraagden ons niet als een sterke bank voor grote en internationale bedrijven. In de reclamewereld geldt Paul Mertz als een boegbeeld. Over de Rabobankcommercials zegt de communicatiedeskundige desgevraagd: "Het goede en sympathieke van de Rabobank-campagne is dat er échte klanten aan het woord zijn. Ik ben ervan overtuigd dat kijkers dit ook proeven. Door de keuze van de personen, het woordgebruik en de ma nier van filmen. Deze mensen zijn van vlees en bloed. Ik vind dat re clame eerlijk behoort te zijn. De Rabobank-commercials zijn dat en spre ken me aan. Onlangs heb ik nog zeer genoten van die jonge starters. De beste manier om onderscheidend te zijn is om exclusief te zijn: de enige die iets bepaalds doet. Voor de Rabobank geldt dat niet. Ook ABN AMRO bracht en brengt getuigenissen op de buis. Een Fries familiebe drijf in zeilschepen, als ik me goed herin ner, Babangida van Ajax en voorzitter Van Praag. Het verschil schuilt in de uit voering. Die is in mijn ogen bij de Rabobank veel natuurlijker. En in de con sistentie. ABN AMRO zet de getuigenissen - overigens ook authentiek en ook van klanten - ad hoe in. De Rabobank is con sequent. Als de Rabobank onverminderd doorgaat op de ingeslagen weg zal ze een steeds grotere claim kunnen leggen op de formule." "DE COMMERCIALS ZIJN ABSOLUUT ONDERSCHEI DEND. Ik vind ze ook heel persoonlijk. Maar hier en daar zouden ze wat concreter mogen zijn, met herkenbare situaties en op lossingen. Wij schetsen voor klanten toch EEN INTEGRAAL FINANCIEEL PLAATJE? LAAT DAT DAN ZIEN. WE ZIJN NOG IETS TE BESCHEIDEN EN DAT IS DE RABOBANK EIGEN. VAN MIJ MAG HET WEL WAT AGRESSIEVER, MET MEER FLAIR EN show. Zonder meteen weer zo overdreven TE DOEN ALS ABN AMRO." Bert Oonk, financieel adviseur Rabobank Enschede. Daar gaan we dus wat aan doen. De komende tijd zul len we, in aanvulling op de lopende cam pagne, extra aan dacht geven aan de groot zakelijke markt. De directie voorzitters van de Bloemenveiling Aalsmeer, Origin en Bols komen in die commer cials persoonlijk aan het woord. In het filmpje over Bols bijvoorbeeld spreekt president-directeur Robert Jan van Ogterop over zijn ambities en de plaats van de Rabobank daarin. Zo laten we zien dat de Rabobank er ook is voor bedrijven van dit kaliber. 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11