'We moeten meer tijd besteden aan de klant' Verbazing en herkenning bij lokale banken Financieel Advies Bancaire productiviteit FA op organisatieniveau ruim 20% gedaald 'Ik wil banken oproepen in september te beginnen met hun lokale marktbewerkingsplan voor volgend jaar.' Vooral herkenning, maar ook lichte verbazing. Zo hebben lokale banken gereageerd op de berichten over de dalende bancaire productiviteit van Financieel Advies. "Geen reden voor paniek, wel een teken dat we meer tijd moeten besteden aan de klant." Dat stellen Bernard Grevink, hoofd Formule- en Contractmanagement, en Ingrid Brekelmans, hoofd Marktbewerking, van het segment Financieel Advies. Marktpotentieel is er in hun ogen genoeg. De bancaire produc tiviteit - de verhou ding opbrengsten/ kosten - van Financieel Advies is landelijk terugge lopen van 1,82% in het eer ste kwartaal van 1998 naar 1,41% in de eerste drie maanden van dit jaar. Redenen daarvoor zijn de lagere provisie-inkomsten uit beleggingstransacties, verdere verkrapping van de rentemarge en de forse uitbreiding van het aantal volledige FA-arbeidsplaatsen op organisatieniveau met 200. Grevink: "Dan speelt nog de introductie van de drie klant- bedieningsniveaus in het jaar 2000 en de verwachting dat de efficiency van het ad viesproces daardoor verbe tert. Alle ontwikkelingen samen maken de noodzaak duidelijk om de personeels- groei en de kostenstijging die daarmee samenhangt met spoed af te remmen." Personeelsgroei op nul De personeelsgroei op nul houden zou volgens hem ideaal zijn. "Maar dat is na tuurlijk per bank sterk af hankelijk van de markt en de marktpositie. Tijdelijke contracten kunnen in be paalde gevallen een oplos sing zijn en bij vervangings vacatures zijn er misschien ook geschikte kandidaten binnen de bank. We hebben het dus niet over een perso neelsstop." De introductie van de klant- bedieningsniveaus moet ook voor meer opbrengsten zor gen. Opbrengstverbetering is, aldus Brekelmans, ook nu al mogelijk. Door het Fondsentraject van Rabo BeleggingsAdvies bijvoor beeld. "Afzonderlijke advi seurs aanstellen, die klanten uit het grijze gebied advise ren over beleggingsfondsen. Stel dat vervolgens onze ruim 2.000 financieel advi seurs gemiddeld een kwart dag per week meer besteden aan pro-actieve benadering van klanten, dan moet ook daar wat uitkomen. Dat geldt ook voor portefeuille adviezen aan beleggings klanten die je alweer een tijdje geleden hebt gespro ken. Je levert in deze geval len klantwaarde en de erva ring leert dat dat vroeger of later resultaten oplevert." Volgens haar is die kwart dag per week makkelijk te 'verdienen' door selectiever te zijn met het deelnemen aan opleidingen en semin ars en daarbij de nadruk te leggen op verkoopvaardig heden. Klantbenadering "De prioriteit moet voorlo pig echt liggen bij het bena deren van klanten", vindt Brekelmans. "Actieve fol- low-up na bijvoorbeeld ac ties of seminars reken ik daar ook toe. Ik wil banken verder oproepen in septem- Ingrid Brekelmans en Bernard Grevink: 'Personeelsgroei en kostenstijging met spoed af remmen.' ber te beginnen met hun lokale marktbewerkingsplan voor volgend jaar. Van be lang is dat er in het plan meer nadruk ligt op het plannen en uitvoeren van pro-actieve klantbenadering. De groei van het aantal par ticuliere FA-klanten bij de Rabobank en de gunstigere vooruitzichten voor de economie geven daar alle aanleiding toe." Licht verbaasd. Zo reageerde seg mentmanager Financieel Advies Frank Melters van de Rabobank Someren-Mierlo in eerste in stantie op de gedaalde bancaire productiviteit. "De verhouding op brengsten/kosten van het seg ment FA van onze bank is amper gedaald. Voor een deel kwam dat ook nog omdat sommige resulta ten zijn toegerekend aan Cliënten Advies. Verder begreep ik uit onder meer rapportages van Interpolis dat er met betrekking tot verzekeringsproducten lande lijk juist sprake is van grote groei binnen FA." Ook Wim Sjamaar, segment manager FA bij de Rabobank Assen, heeft niet de indruk dat de resul taten binnen zijn segment sterk zijn teruggelopen. Dat het aantal medewerkers sterk is uitgebreid, vindt hij herkenbaar. "Ik zie dat bij onze bank en overal om ons heen, om commercieel slagvaar diger te kunnen zijn. Na zo'n opbouwfase duurt het natuurlijk even voor daar extra productie uitkomt." Voor Petra de Rijke, segment manager FA bij Drachten-Ureterp, was de daling geen nieuws. "Ook wij hebben vorig jaar de be leggingsafdeling uitgebreid met een medewerker, terwijl de provi sie-inkomsten uit effecten de laatste maanden zijn gehalveerd geeft ze als voorbeeld. Melters en De Rijke hebben op dit moment de handen vol aan de pilot met bedieningsniveau 3 - particuliere FA-klanten in een minder complexe financiële situatie - waaraan onder meer hun banken meedoen. In septem ber gaat de benadering van klanten van start. Door fusies van de bank Assen met twee andere banken is Sjamaar onder meer bezig met het opnieuw in kaart brengen van de FA-markt. "Daarbij zullen we zeker kritisch bekijken hoe we de mensen die we hebben zodanig kunnen inzetten, dat daaruit meer opbrengsten voortvloeien. Dit najaar hakken we ook de knoop door over het Fondsentraject. o- AcTtcve tr/uucrteotitk/fjc Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10