i8 08 Frequentie TV-commercials aangepast 19 9 9 DNB sluit agentschappen Nieuw: Alfa-proces Klachtenbehandeling Effectendienstverlening Bestelling Ups and Downs Beleggersagenda Naamswijziging RG EMU MidCap Fund Naamswijziging RG EMU MidCap Fund Evaluatie helpdesk Rabo Internetbankieren Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 796 Week 33 Woensdag 18 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Centraal gevoerde reclamecampagnes zullen vanaf week 35 alleen in de eerste week na aanvang ondersteund worden door TV-commercials en niet meer gedurende twee weken. De uit zendfrequentie wordt in het tijdsbestek van één week ongeveer verdubbeld. Reden van deze wijzigingen is de enorme toena me van commercials van met name telefoonaanbieders, waar door de Rabobank met haar spotjes steeds minder opvalt. De Rabobank volgt met haar mediastrategie al gerui me tijd het pad van 'drip- ping': druppelsgewijs de naam Rabobank onder de aandacht brengen, waarbij het accent ligt op de campag ne die in een bepaalde perio de gehouden wordt. Miranda Vermeulen van Communicatie Advies Seg menten legt uit waarom nu met de TV-commercials van dit pad wordt afgeweken. "Sinds begin dit jaar zijn aanbieders van telecommuni- Cliënten Advies Met de komst van telcentra- les bij het merendeel van de Nederlandse banken, zijn de werkzaamheden bij een aan tal agentschappen van de Nederlandsche Bank (dNB) sterk afgenomen. Daarom be sloot dNB in 1995 het toenmali ge aantal van elf kantoren terug te brengen naar vier in het jaar 2000. De agentschappen Alkmaar en Heerlen zijn in 1997 al gesloten. Dit jaar gaan nog vijf kantoren dicht: Drachten met ingang van 1 september, Rotterdam en Breda per 1 okto ber enArnhemen Utrecht per 1 november. De Nederlandsche Bank zal de kassiers van de Rabobanken over de nieuwe situatie informeren door een notitie bij te sluiten in de cas settes waarin het Nederlandse geld wordt verpakt. Op het RaboWeb staat meer informa tie over de operationele gevol gen in een aanvullend docu ment bij dit artikel. Ondersteuning Betaaldiensten catie enorm agressief aan het adverteren. Ze kopen zeer veel reclamezendtijd om hun naamsbekendheid zo snel mogelijk omhoog te stuwen in die 'booming market'. Nadeel voor de Rabobank hierbij is, dat onze spotjes door dit reclamegeweld onder sneeuwen. Een aanpassing was dan ook noodzakelijk." Gekozen is nu voor het wij zigen van de periode waarin op TV een campagne onder steund wordt. Vermeulen: "Om de twee weken wordt Financieel Advies een nieuwe campagne ge start. Tot nu toe zonden we dan gedurende die periode commercials uit. Vanaf week 35 zenden we ongeveer even veel commercials uit, maar nu in een tijdsbestek van één week. Daarnaast zullen we overigens ook inhoudelijk naar de commercials gaan kijken, want de oorzaak van het 'ondersneeuwen' hoeft niet alleen te liggen in de uitzendfrequentie. Vermeulen benadrukt dat de uitzend- en plaatsingsfre quenties van centrale recla me-uitingen via andere media (radio, Internet, bladen) on gewijzigd blijven. "Maar ook daar zullen we de ontwikke lingen blijven volgen, zowel de reclame-effecten als de reclame-omgeving. r (040) 217 60 41 De Nadere Regeling Toe zicht Effectenverkeer 1999 schrijft voor de effecten dienstverlening een ade quate klachtenprocedure en klachtenregistratie voor. Veel banken hebben een algeme ne klachtenprocedure, die zij ook kunnen toepassen op de effectendienstverlening. In het kader van het project 'Beleggen in balans' werkt Rabobank Nederland nu aan een generieke procedure voor klachtenbehandeling, inclusief een geautomati seerde klachtenregistratie. Deze procedure is echter niet op korte termijn beschikbaar. Daarom is voor de effecten dienstverlening een voorlo pige Alfa-procesbeschrijving ontwikkeld. Banken wordt dringend geadviseerd om deze Alfa-procesbeschrijving in te voeren óf de bestaande procedure aan te passen aan de eisen uit deze procesbe schrijving. Het proces 1333 'Behan deling van klachten effecten dienstverlening' is op het RaboWeb te vinden op de site van Financieel Advies, dossier Managementinfor matie, onderdeel 'Beleggen in balans'. Sinds maandag staat het ook op de directeu rensite. Verkoopondersteuning Financieel Advies C (040) 217 70 07 Banken kunnen vóór 31 augustus de Ups en Downs Beleggersagenda bestellen tegen actietarief. Het artikel met bestelinfor matie staat sinds gisteren op het RaboWeb. "Live is glorious", "Sonja ik hou van je" en "Shyam we zijn er". Een greep uit de honderden boodschappen die bezoekers van het Racism Beat It Festival afgelopen zondag op de twee mededelingenborden van het Rabobank Meeting Point hadden geprikt. Ook konden bezoekers zich op de Rabobankstand op ludieke wijze laten fotograferen met hun hoofd door een spe ciaal voor dit festival gemaakt decor. Op de stand was ook informatie beschikbaar over diverse onderdelen van de Rabobankorganisatie. De Rabobank trad op als hoofdsponsor van het festival. Daarnaast droegen ruim zeventig Rabo- bankmedewerkers en een aantal jongeren en studenten die gereageerd hadden op oproepen in de bijsluiters Xtra en SWOPl, hun steentje bij als vrijwilliger. Het zevende Racism Beat It Festival vond plaats in Amsterdam en trok ruim 55.000 bezoekers. Het thema luidde 'Respecf. De naam van het RG EMU MidCap Fund wijzigt met ingang van 20 augustus in RG Euroland MidCap Fund. De nieuwe naam past beter in het Robeco assortiment, sinds dit is uitgebreid met het RG Euroland Aandelen Fund. De naamswijziging heeft geen gevolgen voor het beleggingsbeleid van het fonds. Klanten die in dit fonds beleggen, inclusief de klanten die dit via Cumulent Belastingvrij Kapitaal Plan doen, krijgen 19 augustus een brief over de naamswij ziging. Een volledig artikel en aanvullende ducumenten hierover staan op het Rabo Web. Rabo Beleggingsinfolijn C (010) 224 14 14 Huis Hypotheekadvies (zie Financieel Advies) De Helpdesk Rabo Internet bankieren is sinds 1 april jl. bereikbaar via telefoon nummer 0900-0905 en via e-mail op de Internetsite van de Rabobank. Deze help desk is specifiek ingericht om klanten en banken te helpen met Rabo Internet bankieren. Om de ervarin gen van banken met deze helpdesk te peilen, is een evaluatieformulier gemaakt. Het staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Banken wordt verzocht de vragen op dit formulier te beantwoorden en het voor 29 augustus te faxen naar (040) 217 54 44, onder vermelding van 'Evaluatie helpdesk'. De resultaten zullen om streeks half september wor den gepresenteerd op het RaboWeb. ServiceDesk Arcade C (030)215 33 33

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1