Inzet Rabotool kan verlies van klanten voorkomen Mensen Dutch Desks worden voor klanten het aanspreekpunt in buitenland Centrale uitnodiging aan klanten voor mengvoederpresentatie Nieuwe 'Maak kennis met..'-gids voor ondernemers Bezoekers www.rabobank.nl willen vrijwel onmiddellijk reactie op aanvragen Met de Rabotool kunnen banken een snelle reactie geven op aanvragen die gedaan worden via de Internetsite van de Rabobank. Snel reageren kan het verschil betekenen tussen behoud en verlies van klanten. Toch gebruiken nog maar zo'n zeventig banken deze toepassing. Ron Kessels van CyberCen- ter: "De Internetgebruiker ver wacht doorgaans een vrijwel onmiddellijke reactie op een verzoek dat hij via de site aan de bank doet. Dit heeft te maken met de reputatie van het medium dat bekend staat als snel en interactief." Met de Rabotool kunnen banken direct op een verzoek reageren. Ook kunnen ban ken op elk gewenst moment zelf een overzicht opvragen van vragen en verzoeken die door consumenten in hun werkgebied zijn gedaan. Kessels: "Direct reageren kan van doorslaggevende bete kenis zijn, bijvoorbeeld wan neer iemand bij meerdere financiële dienstverleners een offerte heeft aangevraagd." Banken kunnen de Rabo tool alleen gebruiken wan neer zij beschikken over een gebruikersnaam en pass word. Deze kunnen zij aan vragen met het faxformulier in de handleiding Rabotool 3.0 op het RaboWeb. Ook zonder de Rabotool krijgen banken een over zicht van aanvragen. Rabo- facet verstuurt namelijk in de vorm van lijstwerk dage lijks dit overzicht per interne post. Kessels: "Hier staan ook verzoeken op die bij voorbeeld via antwoordcou pons zijn binnengekomen. Veel banken herkennen de Internetaanvragen op het overzicht niet en handelen deze samen met de andere aanvragen af. Daardoor kan in de ogen van de Internet consument een reactie te lang op zich laten wachten, waardoor hij uiteindelijk kiest voor een concurrent. Zelfs banken die deze aan vragen wel herkennen en met extra spoed behandelen, reageren voor de gemiddel de Internetgebruiker mini maal een dag te laat. Daar om kan de Rabotool van doorslaggevende betekenis zijn bij het binnenhalen en behouden van klanten." De Internetaanvragen op het overzicht van Rabofacet hebben een lettercode die begint met INT. Om inzicht te krijgen hoe banken omgaan met Inter netaanvragen, is vorige week op initiatief van de Internet klankbord-banken een onder zoek gestart naar het verwach tingspatroon van Internet consumenten en de manier waarop banken daarmee omgaan. De resultaten wor den in september verwacht. ServiceDesk Arcade 7 (030)215 33 33 In deze rubriek worden belangrijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 1 augustus Mw. R. Sweers-Ziengs (Emmen) Mw. M.M. Lemmens-Bulle (Midden-Groningen). 25 jaar per 16 augustus B.J. Groen (Almere) A.G. Dijkhuizen (Den Haag) Mw. A.J.M. van Dijk ('s-Hertogen- bosch) Mw. G. Bijma (Sneek-Joure-Lemmer) Mw. J.C.H. Bakker (RN/Eindhoven). 25 jaar per 19 augustus P.H.G. Hanssen (RN/ Eind hoven) Mw. B.J.M. Kendziorra-Beijer (RN/Utrecht) J. van Straten (RN/Utrecht) Mw. J.M. van der Veen (RN/Utrecht). 40 jaar per 19 augustus Mw. A. Slor-Brouwer (Veendam). De Rabobank gaat de kwaliteit van de dienstverle ning voor klanten die zaken doen met het buitenland opvoeren. "Die moet naar topniveau", zegt Frank Nagel van Internationale Dienst verlening RNAB. De Dutch Desks van de buitenlandse kantoren van Rabobank International worden hét aanspreekpunt voor klan ten. De nadruk ligt daarbij op de vestigingen Antwerpen, Frankfurt en Parijs, omdat het merendeel van de Rabobankklanten met die landen zaken doet. "De Dutch Desks nemen er de zorg voor de klanten van lokale banken over", aldus Nagel. "De medewerkers gidsen een klant door het land en zijn gewoonten." Zij geven bijvoorbeeld informa tie over economie, bedrijfs leven, belastingen, regelge ving, import en export. Verder introduceren zij klanten bij advocaten, nota rissen, Kamers van Koop handel, accountants, make laars, ambassades, et cetera. Klanten van banken ver wachten buiten de lands grenzen adequate onder steuning. Nagel: "De Dutch Deskmedewerkers kunnen die verwachtingen waarma ken. Zij kennen de buiten landse gebruiken en bankza ken. Heel belangrijk, want vaak wijken die nogal af van wat we hier gewend zijn." De wensen van de klant Frank Nagel: "De lokale bank is leading bij het aan bod van diensten in het bui tenland. staan voor de Dutch Desk medewerkers voorop. Als hij het beste geholpen is met producten van een buiten landse strategische alliantie partner van de Rabobank, dan is dat prima. De mede werkers vervullen regis- seursrollen. "Maar bij de contacten tussen klant, lo kale bank, Dutch Desks en Internationale Dienstverle ning houdt de lokale bank een centrale plaats. Zij is leading bij het aanbod van diensten in het buitenland.", besluit Nagel. Internationale Dienstverlening 7 (040)217 77 87 Bedrijven De directies van de grotere uitsluitend klanten van Rabo- mengvoederbedrijven krij gen volgende week een uit nodiging van Rabobank Nederland AB. Daarin wordt hen gevraagd om op 6 sep tember in Utrecht de presen tatie ter gelegenheid van de sectorstudie 'The Consoli- dating Feed Industry' bij te wonen. Hoofdmoot is de pre sentatie 'Strategische keuzes van de Europese meng- voerdindustrie'. Er worden banken uitgenodigd. Hun namen en adressen staan als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Banken die willen dat een of meer van hun klanten geen uitnodiging ontvangen, kun nen dat tot en met dinsdag 17 augustus doorgeven aan Agrarische Zaken. Agrarische Zaken Z (040) 217 62 63 De nieuwe 'Maak kennis met..'-gids is uit. Hij hoort bij het gelijknamige uitwisselings programma, waarmee onder nemers bij collega-bedrijven een kijkje kunnen nemen en kennis kunnen uitwisselen. De gids geeft informatie over deelnemende bedrijven, de programma's en bezoekdata. Bedrijvenadviseurs kunnen er hun klanten mee attende ren op mogelijk interessante bedrijven en thema's. Dit keer kan er onder meer gediscus sieerd worden over techno logie, internationalisatie en strategie. Per bijeenkomst zijn 15 deelnemers welkom. De kosten voor de onderne mer zijn ƒ150,-, exclusief BTW. Vorig jaar deden er 750 ondernemers mee. Het programma is een ini tiatief van het ministerie van Economische Zaken, Syntens, MKB-Nederland en VNO- NCW. De Rabobank is part ner en staat achter het idee dat ondernemers andere on dernemers helpen. De afde ling Sponsoring van Rabo bank Nederland verzorgt voor MKB-ondernemers twee work shops over sponsoring. Het project is ook opgenomen in Rabobank Bedrijven Nieuws van augustus. De gids is te bestellen voor 4,- per stuk. Het bestelnum mer is 80923, de besteleen- heid vijf. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2