°4 08 Toegevoegde waarde 'Klantsignalen' niet bij alle lokale banken bekend 19 9 9 Segment Financieel Advies werkt aan verbeterpunten Nieuwe verjaardags kaarten Jeugd Beleggen in balans Segment beperkt bereikbaar vanwege verhuizing Gewijzigde screeningsdata 'Achterdeur Dicht!' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 790 Week 31 Woensdag 4 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Het hulpmiddel Klantsignalcn is inmiddels bekend bij de lokale banken, maar de toegevoegde waarde ervan minder. Die conclusie trekt Esther Zimmerman van het segment Financieel Advies uit een onlangs gehouden onderzoek naar het hulpmiddel onder lokale banken. Aan de verbe terpunten die ondervraagde banken hebben genoemd, wordt de komende maanden gewerkt. Klantsignalen is in septem ber vorig jaar geïntroduceerd. Geabonneerde banken krijgen maandelijks een selectie van FA-klanten, waarbij op dat moment interessante gebeur tenissen of behoeftes relevant zijn. Voorbeelden daarvan zijn het aflopen van een lijfrente verzekering, de overwaarde van een huis of een kind dat gaat studeren. "Doel van het hulpmiddel is banken te hel pen bij het maken van keu zes welke klanten ze benade ren", legt Zimmerman uit. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste banken de signalen gebruiken om klanten te be naderen op basis van priori teit, dus signalen die nu ac tueel zijn. Klantsignalen wordt daarnaast onder meer ge bruikt bij het benaderen van klanten met wie de laatste tijd geen contacten zijn onderhou den en bij het maken van afspraken. Sommige abonnees vragen zich af wat ze met een signaal als 'kind met WSF' moeten. Studenten vallen immers on der het segment Cliënten Advies. Zimmerman: "Het gaat hierbij niet om de stu dent, maar om de ouders. Zij krijgen door het stude rende kind misschien te maken met een inkomenste kort dat ze willen aanvullen. Veel van deze klanten zullen bovendien in een levensfase zijn waarin ze gaan naden ken over hun pensioen. Het signaal - in dit geval 'kind met WSF' - kun je in je ach terhoofd houden bij een Klanten met studerende kinderen kunnen te maken krijgen met inkomenstekorten die ze willen aanvullen. adviesgesprek. Ons advies is klanten uit te nodigen voor een gesprek over hun hele financiële situatie en het niet tot één signaal te beperken." Een deel van de onder vraagde banken vindt dat Klantsignalen gedeeltelijk overlapt met andere, soort gelijke hulpmiddelen zoals 'Expirerende Lijfrente' van Interpolis, 'Kinderen 0 tot 2 jaar' van Cliënten Advies en 'Achterdeur Dicht!' van het segment Huis Hypo theekadvies. "Klopt", aldus Zimmerman. "Maar het gro te voordeel van Klantsigna len is dat banken de signalen geïntegreerd per klant krij gen. Overigens streven we ernaar vanaf volgend jaar alle signalen met betrekking tot FA-klanten in één sys teem te hebben gebundeld." Verkoopondersteuning f (040) 217 70 07 Cliënten Advies Voor 5 tot 8-jarigen en 9 tot 10-jarigen zijn er nieuwe ver jaardagskaarten verschenen. Op de voorzijde van de kaar ten staat een felicitatie, op de achterkant staan moppen en is er ruimte voor een per soonlijke notitie. Banken kunnen daarnaast nog een cadeautje aanbieden, maar dit gebeurt niet standaard en wordt dus ook niet op de kaarten gecommuniceerd. De kaarten zijn te bestellen via de RaboShop. Bestel nummers zijn 80553 (5 tot 8- jarigen) en 80554 (9 tot 10- jarigen). De besteleenheid is 50. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 2.3) Financieel Advies Naar aanleiding van de Nadere Regeling Toezicht Effectenverkeer 1999 is een certificeringsinstrument ont wikkeld door het Dutch Securities Institute (DSI). Via onder meer certificering wil len financiële instellingen gezamenlijk de kwaliteit van de effectendienstverlening verhogen. Medewerkers die zich met deze vorm van dienstverlening bezighou den, moeten in de toekomst dan ook voldoen aan diverse criteria op het gebied van integriteit, opleiding en werkervaring. Op dit mo ment kunnen alleen effec tenhandelaren, beleggings adviseurs, vermogensbe heerders, beleggingsanalis ten en hun leidinggevenden zich voor certificering bij het DSI inschrijven. De vereiste criteria zijn omschreven door het DSI en in een brochure opgenomen. Op het RaboWeb, dos sier Managementinformatie, staan de brochuretekst en inschrijfformulieren. Ook is er een lijst te vinden met meestgestelde vragen over dit onderwerp.Voor inhoude lijke vragen over de registratie bij het DSI kan contact opge nomen worden met Service desk Rabobank Nederland Effectendiensten of Ver koopondersteuning Finan cieel Advies. Servicedesk Rabobank Nederland Effectendiensten Verkoopondersteuning Financieel Advies 7 (040) 217 70 07 Huis Hypotheekadvies De medewerkers van Rabo bank Nederland Huis Hypo theekadvies verhuizen morgen naar een nieuwe locatie in het kantoor Fellenoord in Eind hoven. Als gevolg hiervan is het segment gedurende één dag minder goed bereikbaar. Het secretariaat van het segment is op donderdag 5 augustus de gehele dag niet te bereiken. De helpdesk is alleen in de ochtenduren buiten bedrijf. Tijdens de middag kan er weer met de helpdesk worden gebeld. Bellers dienen er echter reke ning mee te houden dat de bezetting van de helpdesk dan niet volledig is. Als gevolg van de interne ver huizing krijgt het segment ook een nieuw postadres. Dit nieuwe adres is EO 315. Rabobank Huis Hypotheekadvies Z (040) 217 70 05 De periodes waarin banken de selecties voor 'Achterdeur Dicht!'in CSL kunnen screenen, zijn aangepast. Deze wijziging is nodig, omdat de gegevens uit de marketing database voor taan later worden aangeleverd. De nieuwe periodes waarin de selecties kunnen worden op geschoond zijn: van 23 tot en met 27 augustus, van 23 sep tember tot en met 29 septem ber, van 22 oktober tot en met 28 oktober, van 22 november tot en met 26 november en van 23 december tot en met 29 de cember. Meer informatie over het screenen zelf staat in de CSL- instructie op het RaboWeb. Deze is via de website van Rabo bank Huis Hypotheekadvies te raadplegen (Marktbewerking landelijk, Draaiboek 'Achter deur Dicht!', hoofdstuk 5). Rabobank Huis Hypotheekadvies (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1