Resultaten actie Vakantiegeld Werkensite goed gewaardeerd Milieubarometer voor recreatiebranche Positivo's onder Nederlandse consumenten krijgen overhand IE In totaal hebben 217.500 spaarders meegedaan aan de actie Vakantiegeld. Dit betekent een stijging van 87.500 ten opzichte van vorig jaar. Doordat al deze spaarders minstens ƒ1.000,- op hun (tele)spaarrekening stortten, steeg het spaartegoed fors. Probleem was de aanvoer van het premi um, de reiswekker. Ondanks een ruimere voorraad premi ums dan vorig jaar (vakantietassen), was deze ook nu niet direct toereikend en moest er nabesteld worden. Circa 430 banken hebben meegedaan aan de actie Va kantiegeld. Hiervan hebben zeventien banken deelgeno men aan een pilot waarbij in plaats van de reiswekker 7,50 op de rekening van de klant werd gestort. Het aantal deelnemende klanten steeg niet alleen ab soluut, ook relatief gezien was er sprake van een toename. Wekkers pilot 7,50 samen bijsluiters 1.967.596 77.776 2.045.372 respons 191.865 4.223 •196.088 responspercentage 9,75% 5,43% 9,59% *Ruim 21.500 wekkers zijn door de banken zelf besteld. Hierdoor komt het totaal op 217.500 De Werkensite op het Internet met informatie over wer ken bij de Rabobankorganisatie wordt goed gewaardeerd. Dit is de conclusie van het onderzoek van het Centrum voor marketing analyses in opdracht van Corporate Arbeidsmarktcommunicatie. Op de Werkensite is onder andere informatie te vinden over traineeships, stages, solliciteren en vacatures. Onderzocht werd hoe deze site gewaardeerd wordt en hoe dit zich verhoudt ten opzichte van concurrerende Internetsites als het gaat om oriëntatie- en zoekgedrag naar een baan. Het gaat hier niet alleen om gebruiks gemak maar ook om de kwalitatieve uitstraling van de site en de bijdrage aan de beeldvorming van de Rabobank. Margaret Boeijen van Cor porate Arbeidsmarktcom municatie: "De responden ten vinden de Werkensite duidelijk en compleet. Door het gebruik van herkenbare kleuren en lay-out is de site duidelijk Rabobank. Ze biedt voldoende nieuwe informatie, vooral over het internationale karakter van de bank. De vormgeving wordt in het algemeen als positief ervaren, maar de respondenten geven ook verbeterpunten. Eén ervan is de wat rommelige indruk. Maar door de ruimte op de site efficiënter in te delen kan die indruk vrij gemak kelijk worden bijgesteld. Dat gebeurt dan binnenkort ook." Op de homepage van de Rabobank.nl site ligt geen directe link naar de Wer kensite waardoor deze niet makkelijk te vinden is. Men kan er wel komen via de link Studenten waardoor bij werkenden al snel de (onte rechte) indruk wordt gewekt dat de Rabobankorganisatie alleen op zoek is naar school verlaters. Boeijen: "Dit zal in de toekomst verbeterd moeten worden, zeker als je ziet hoeveel vacatures er op die site staan." De Werkensite is ook ver geleken met de sites van ABN AMRO en ING. Dan komt de Rabobank Werken site positiever uit de bus. "Met de vacature-zoekfunc tie onderscheidt de Rabo bank zich duidelijk van de twee andere banken", aldus Boeijen. Het volledige onderzoek is op te vragen bij Corporate Arbeidscommu- nicatie. Het Internetadres van de Werkensite is www.rabobank.nl/werken. Corporate Arbeidsmarktcommunicatie f (030) 216 28 01 Vorig jaar bleef dit aantal steken op 5,6%. Dit jaar stuurde 9,75% van de aange schreven klanten de bon in. Neveneffect Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft geconsta teerd dat het spaartegoed in 1998 fors is toegenomen. Als verklaring wordt gege ven dat veel particulieren uit de aandelenmarkt zijn gestapt en hun geld, althans tijdelijk, op een spaarreke ning hebben geparkeerd. Een tweede verklaring van deze ontwikkeling wordt gevonden in de marketing activiteiten van de spaarin- stellingen. Dit blijkt bijvoor beeld uit de veel hogere stor tingen in de maanden juni en juli in vergelijking met 1997. Aangezien zowel de Rabobank als de Postbank dit jaar positief werden ver rast door het aantal respon denten op hun Vakantie geldacties, is te verwachten dat deze acties ook over het spaartegoed van 1999 weer hun steentje zullen bijdra gen. Evaluatie Bij de banken zal in augus tus een evaluatie van de ac tie plaatsvinden. Eind okto ber wordt het resultaat van de actie in het spaarvolume over de saldi gemeten. De totale evaluatie is in novem ber gereed. Met de Milieubarometer wordt de milieuvriendelijkheid van een recreatieonderneming gemeten. De recreatiebranche is geen grote vervuiler, maar toch moet ook deze bedrijfs tak investeren in milieu maatregelen zoals druk- kranen die het watergebruik beperken, gescheiden afval inzameling en bereikbaar heid van het bedrijf zonder auto. Daarom ontwikkelde de sector zelf de Milieubaro meter, een checklist die de milieuvriendelijkheid van een recreatieonderneming meet. De Stafgroep Duur zame Ontwikkelingen (SDO) was nauw betrokken bij de ontwikkeling en marketing ervan. Inmiddels is gebleken dat het instrument ook fi nancieel profijtelijk is: 'te- rugverdientijden' van twee jaar, maar ook van 14 dagen, bij energie- en water besparing zijn al gehaald bij een Overijssels bedrijf. SDO heeft informatie over dit bedrijf beschikbaar voor lokale banken. Dit jaar zijn 60 zogenaam de 'bronzen' en 'zilveren' Milieubarometers uitgereikt in vijf Nederlandse provin cies. Volgend jaar doen waarschijnlijk meer provin cies mee en wordt het eerste gouden exemplaar overhan digd waarmee het desbe treffende bedrijf meteen haar door de overheid er kende 'Milieukeur' heeft verworven. Zo werkt de recreatiebranche 'van bin nenuit' aan milieucertifice ring. SDO adviseert banken het instrument nu onder de aan dacht van klanten te bren gen en biedt doelgerichte ondersteuning aan voor zowel de bank als de klant. In het najaar brengt de Stafgroep enkele adviespro ducten uit die lokale banken kunnen gebruiken in het contact met hun klanten. Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen 7 (030)216 13 49 De koopbereidheid van de Nederlandse consument is hoog, meldt het CBS. Ook voor grote aankopen draait hij zijn hand niet om. "Gunstig voor de detailhandel", oor deelt Rabobankeconoom Wim van Assenbergh over deze positivo's onder de consumenten. Bij de meting van het con sumentenvertrouwen wordt onder andere gekeken naar het oordeel over het eco nomisch klimaat en naar de koopbereidheid. In ok tober vorig jaar verslechter de het vertrouwen aanzien lijk. "Door de crisis in Azië en een flinke koersdaling op de beurs. Sindsdien is het vertrouwen langzaamaan verbeterd. Deze maand is het voor het eerst weer positief en zitten we zo'n beetje op het niveau van september vorig jaar, net voor de beursval." De CBS- cijfers staven dat. Het bureau zag in juni nog meer negativo's dan positivo's, in juli was dat precies anders om. Van Assenbergh denkt dat de hoge koopbereidheid wordt veroorzaakt door de goede inkomensontwikke ling die veel mensen kennen en de op zichzelf nog relatief lage rente. Er worden nog steeds veel hypotheken over- gesloten, onder meer om grote aankopen mee te financieren. Verder zorgt de forse stijging van de huizen prijzen ervoor dat huiseige naren zich rijk voelen en daardoor gemakkelijker consumeren. Rekent Neder land zich dan niet een beetje rijk op de pof? "Voor een deel wel. De besparingen lig gen op een laag niveau en de schulden zijn fors opgelo pen. Dat wordt pas een pro bleem als het economisch beeld fors zou omslaan of als de rente sterk zou oplo pen. Een sterke rentestijging wordt echter niet voorzien en er zijn eerder tekenen van economisch herstel dan van verdergaande groeivertra ging-"

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2