Niet zelf meer het wiel uitvinden Cliënten Advies Actiebibliotheek Sparen voor banken beschikbaar op het RaboWeb Sparen is een van de belangrijkste pijlers van de Rabobankorganisatie. Het is dan ook niet vreemd dat het segment Cliënten Advies gedurende het gehele jaar een aantal centrale spaaracties aanbiedt. Desondanks zegt een aantal banken behoefte te hebben aan nog meer specifieke marktbewerkings acties. Speciaal voor hen komt het segment nu met de actiebibliotheek Sparen. De actiebibliotheek is een elektronisch document op het RaboWeb waarin informatie is opgenomen over lokaal in te zetten marktbewerkings acties. Banken die een actie willen voeren die niet centraal wordt aangeboden, kunnen in deze bibliotheek terecht voor informatie. Het voor deel is dat zij dan niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Jacobine Korting van Cliën ten Advies: "Ons streven is om zoveel mogelijk acties centraal aan te bieden. Want zo nemen we de banken werk uit handen. Maar het is onmogelijk om voor alle aspecten van de spaarmarkt een centrale actie te maken. Daarvoor zijn sommige van die aspecten eenvoudigweg te klein of spelen ze bij een te klein aantal banken. Wat we wel proberen is om de banken bij deze acties zo goed mogelijk te ondersteu nen. Mede daarom hebben we de actiebibliotheek ont wikkeld." Het is de bedoeling dat de actiebibliotheek in de loop van de tijd wordt uitge bouwd tot een 'boekwerk' met diverse actiebeschrijvin gen. Voorlopig is er echter maar één actie in de biblio theek beschreven: de actie Slapende Spaarrekeningen. Het is wel een veel ge vraagde actie door banken. Revitaliseren De actie Slapende Spaar rekeningen is ontwikkeld door Anke Kusters, momen teel werkzaam als manage- ment-trainee bij Rabobank Nederland. Volgens haar is het doel van de actie om de slapende rekeningen te revi taliseren. "In de benadering richting klant wordt hier in ieder geval duidelijk op ge stuurd. Maar als de klant geen plannen heeft om ooit nog iets met de spaarreke ning te doen, dan wordt hij verzocht om de bank te mel den dat de rekening opgehe ven mag worden." Voor de actie worden alle volwassen klanten benaderd die een spaarrekening heb ben waarop minder dan 250,- staat en waarop al twee jaar lang geen mutatie meer heeft plaatsgevonden. De actie heeft een commer cieel uitgangspunt, het ren dabel maken van deze reke- Anke Kusters (I) en Jacobine Korting: Actiebibliotheek in opbouw. ningen, maar kent ook een administratief tintje. Met de actie wordt immers ook een opschoning van het rekenin genbestand beoogd. Kusters: "De actie kent twee doelgroepen, namelijk klan ten met een rekening die nog steeds in het assortiment zit (zoals Rabo Rendement- Rekening en Rabo TeleSparen) en klanten met een verou derde spaarvorm (bijvoor beeld Spaarvrij-rekening). Vanwege de tweedeling van de doelgroep zijn er twee verschillende brieven ont wikkeld." De briefteksten evenals de selectie van rekeninghouders met een slapende spaarreke ning kan door de bank bij Rabofacet aangevraagd worden door middel van een inschrijfformulier. Deelname aan de actie kost de banken dus relatief weinig energie." Banken kunnen één keer per kwartaal inschrijven voor de actie Slapende Spaarreke ningen. De inschrijftermijn voor de eerstvolgende selec tie sluit 31 augustus. Banken die tips of adviezen hebben over de uitbreiding van de actiebibliotheek, worden van harte uitgeno digd om contact op te nemen met de afdeling Verkoopondersteuning van het segment Cliënten Advies. Het telefoonnummer hiervan is (040) 217 70 08 (kies 2.6) Vraag: Kan ik de cd-rom van Telebankieren 4.0 ook aan klanten meegeven om het programma een keer uit te proberen? Antwoord: Nee, op deze cd-rom zit geen demo. De cd-rom moet dus alleen meegegeven worden aan klanten die een overeenkomst Telebankieren en een digipass hebben. Anders kan de klant niets met de cd-rom doen. Vraag: Hoe lang duurt het voor een aangevraagde pas of card op de bank is en waar is deze tijd voor nodig? Antwoord: Het aanvraagtraject van een pas of card duurt Rabokrant Extra (zonder oponthoud) zes werkdagen. Het proces verloopt als volgt: de eerste dag wordt door de bank de aanvraag inge bracht in BOB. De volgende ochtend worden bij Rabobank VOLGENDE VRAAG GRAAG? Nederland de aanvragen verwerkt in het personaliserings- systeem en doorgezonden naar Interpay. Interpay zorgt die zelfde dag nog voor aanmaak van de pinmailers en eventueel doorleiding naar Eurocard. Op de derde dag worden de pinmailers verzonden naar de banken. Tevens worden de aanvragen vanuit Interpay en Eurocard weer samengevoegd en teruggestuurd naar Rabobank Nederland. Op de vierde dag worden de nu complete aanvragen in het personalise- ringssysteem verwerkt en doorgestuurd naar de passen- fabriek. Op de vijfde werkdag worden de passen fysiek aan gemaakt en voor verzending aangeboden. Tenslotte worden de passen de zesde werkdag ontvangen op het hoofdkantoor van de lokale bank. 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9