Lokale stem klinkt luid door in beleid Huis Hypotheekadvies Huis Hypotheekadvies Voor veel banken is het hoofdkantoor van Rabobank Nederland dé plaats waar belangrijke knopen worden doorgehakt. Niets is echter minder waar. Want steeds indringender worden banken betrokken bij het nemen en het uitwerken van beleidsbeslissingen. Ook bij het segment Huis 6c Hypotheekadvies klinkt de lokale stem steeds luider door. 'Er wordt naar de Klankbordgroep geluisterd' 'Flinke kwaliteitsverbetering dankzij gebruikersgroep' 'BVC geen club van ja-knikkers' De zwaarste stem heeft de Beleidsvoor- bereidende Commis sie (BVC) Huis Hypo theekadvies. Hierin zitten vijftien directeuren die zich samen met de leiding van het segment bij Rabobank Nederland buigen over be leidsmatige zaken. Zo wordt hangen. "Eigenlijk is deze groep onze Raad van Commissarissen", licht Jan Claassen van Rabobank Nederland Huis &C Hypo theekadvies toe. "Wij be spreken met hen de hoofdlij nen en zij zien toe op - en helpen ons bij - de uitwer king ervan." in de BVC bepaald waar het segment het komende jaar de accenten legt en welk prijskaartje daaraan mag Bij de detaillering van de be leidslijnen komt de volgende groep in beeld: de Klank bordgroep Commercieel Jan IJsvelt (hypotheekadviseur te Nijmegen): "Vijf jaar geleden ontstond de gebruikers groep OFP. De groep bestaat uit zowel commercieel managers, hypotheekadvi seurs als medewerkers van de binnen dienst. Onze taak is dat wij als gebruikers aan Rabobank Nederland vertellen hoe het systeem functioneert en wat er kan worden verbeterd. Verder geven wij advie zen bij de vaststelling van prioriteiten en zijn we betrokken bij het testen van nieuwe releases. Ik vind dat we als gebruikers groep een flinke kwaliteitsverbetering tot stand hebben gebracht. Overigens samen met veel andere gebruikers. Want die heb ben ons van 1.000 wensen en klachten voorzien, waarvan nu een groot deel is op gelost. Denk aan de versnelde Tekenfunctie en vooral ook financieringsconstructies. Ook de komende jaren willen we de kwa liteit blijven verhogen. En gaan we ons bezighouden met HTC, de opvolger van OFP. Maar om met kwalitatief goede voorstellen te komen, is het van belang dat onze collega's in het land ons van reacties blijven voorzien." Managers. Deze groep be staat uit tien commercieel managers. Zij gaan vanuit de praktijk aan de slag met de voorstellen uit de BVC en komen ook met eigen ideeën. Tenslotte zijn er de gebrui kersgroepen die worden ge vormd rondom actuele the ma's. Momenteel is er één groep operationeel: de ge bruikersgroep OFP. Deze be kijkt welke verbeteringen in het programma nodig zijn en hoe die gerealiseerd kun nen worden. Het is de be doeling dat er dit jaar twee gebruikersgroepen bijko men. Eén die zich bezig houdt met de voorbereiding van de Teamdag, een ander die zich richt op 'Voordeur open'. Claassen: "Dankzij deze overlegorganen, maar ook uit de reguliere contacten met banken, krijgen we in Eindhoven een goed beeld van wat er lokaal en bij de klant speelt. Die kennis is nodig voor het volbrengen van onze missie: in samen werking met de lokale ban ken de klanten zo goed mo gelijk bedienen. Ik zou dan ook tegen de banken willen zeggen: laat je stem horen. Door direct contact op te nemen met ons. Of door ideeën door te spelen aan een van de leden van de overlegorganen. De namen daarvan staan op het RaboWeb." Rabokrant Extra Karin Jongma (commer cieel manager in Best): "In de Klankbordgroep discus siëren we heel indringend over alles wat het segment van plan is. Op hoofdlijnen, maar ook op detailniveau. Onderwerpen als prijs- en productvoorwaarden, adviesteksten OFP, ontwikkelingen HTC, inhoud opleidingen pakket en het rentebeleid. Zo was laatst de servicekaart onderwerp van gesprek. Zowel qua inhoud en lay-out zal deze nu worden aangepast. Ook daarover buigen wij ons. Daarnaast praten we regel matig over de inhoud van de opfristraining en over bij voorbeeld het rentebeleid. De leiding van het segment heeft het liefst dat we kritisch zijn. Want juist dan kom je tot nieuwe invalshoeken en goede ideeën. Ik heb dan ook het gevoel dat er naar ons wordt geluisterd. En belang rijker: dat er ook wat met onze opmerkingen wordt gedaan." Ton Selhorst (directeur Noordwijk-Noordwijker- hout): "Drie maanden gele den trad ik toe tot de BVC. Aanvankelijk met de no dige scepsis. Want heeft de BVC eigenlijk wel iets te zeggen? Of is het een club met alleen ja-knikkers? Nu ik deel uitmaak van de club weet ik beter: we zijn geen ja-knikkers. Wel zijn we een kritische groep die meepraat over beleidsmatige zaken als prijsbeleid en imago. Regelmatig brengen we nieuwe inzichten in. En meer dan eens neemt het segment ideeën van ons over. Ik ben vooral verrast door de breedheid en openheid van de ge sprekken. Je zou toch denken dat directeuren niet zoveel van de hypothekenmarkt weten. Maar uit de opmerkin gen proef ik dat iedereen zich goed heeft geïnformeerd bij zijn commercieel manager en zijn hypotheekadviseurs. Daardoor komen we vaak met steekhoudende argumen ten. En gelukkig praten we niet tegen een muur. Integendeel, de aanpassingsbereidheid van het segment is verrassend hoog."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7