Top 40 en Music Tour maken Rabobank jong en dynamisch Algemeen "Vijf jaar geleden concludeerden we dat jongeren de Rabobank niet direct zagen als een bank die bij ze paste. Met de Rabo Top 40 wilden we laten zien dat we wel degelijk een jonge dynamische bank zijn", zegt Liesbeth de Greef van het Service bureau Communicatie bij Rabobank Nederland. ÏKTlNCIII Dat die opzet via de muziek gelukt is blijkt uit een effec- tenonderzoek dat Trendbox vorig jaar deed onder jonge ren van twaalf tot en met zeventien jaar. De Rabo Top 40 krijgt een hoge waarde ring en de associatie van de kijkers tussen de Rabobank en de Top 40 is bijna hon derd procent. Regelmatige kijkers hebben vaker dan gemiddeld een rekening bij de Rabobank en beschou wen haar ook vaker als de belangrijkste bank. Nederland zag de Rabo Top 40 hits in de begintijd gepre senteerd door Tim Immers op SBS6. Tegenwoordig praat Jeroen Nieuwenhuizen de hits aan elkaar op Net5. Met zijn komst veranderde ook de invulling van het programma. De opnamestu dio werd ingeruild voor locatieopnamen op scholen en jongeren kregen een actievere rol toebedeeld. De Rabo Top 40 schalt nog steeds door de ether bij Radio 538, surfers op Internet kunnen terecht op de speciale site en in ge drukte vorm liggen de charts bij de platenwinkels en de lokale Rabobanken. Om op lokaal niveau ban ken de mogelijkheid te geven in direct contact met jongeren te komen, werd de Music Tour in het leven ge roepen. Eerst met Bart Bos en later met Bart Ettekoven als presentator. Gevaarte "We begon nen met een grote trailer met opleg ger", herin nert De Greef zich. "Die trailer was aan twee kanten uit- schuifbaar. Dat was een heel gevaarte en gaf nogal wat gedoe met paaltjes en pleintjes. Daardoor was de Tour niet bij elke lokale bank inzetbaar. Banken vroegen wel informatie aan, maar boekten niet." Vanwege die moeilijke inzet baarheid en de hoge lasten van de truck kwam het ser vicebureau in 1997 met een nieuwe opzet. De Greef: "De Music Tour nieuwe stijl is makkelijker inzetbaar qua ruimte, zowel binnen als buiten inzetbaar en de basis prijs is lager. De bank kan nu ook kiezen uit allerlei De nieuwe discotheek is makkelijker inzetbaar qua ruimte. meer op en spreekt in deze vorm meer aan met een licht- en lasershow. Boven dien heeft hij een dansvloer." Niet alleen de verschij ningsvorm van de Music Tour is veranderd sinds de start in mei 1994. "Een van de doelstellin gen achter de Music Tour was het binnenhalen van nieuwe 'De jeugd komt voor de muziek, niet voor een nieuwe bankrekening.' rekening houders", zegt Lianne Poels, van de afdeling Communicatie Project Management. "Daarin zien we een accent verschuiving. Nu wordt het veel meer gebruikt als publiciteitsmiddel voor de jongerenmarkt." opties zoals de presentator, de licht- en lasershow en een dansvloer." De Music Tour werd de afgelopen vijfjaar 320 keer geboekt. Licht- en lasershow Van de 320 keer dat de Music Tour de afgelopen vijf jaar werd geboekt nam Rabobank Utrecht er drie voor haar rekening. "De nieuwe Music Tour beviel ons beter dan de oude", zegt Ingrid Peek van de af deling Marketing. "De mensen kunnen nu rondom het podium staan, terwijl bij de truck er maar van een kant gekeken kon wor den. De nieuwe Tour valt Promotiemiddel Tot die conclusie kwam ook Rabobank Utrecht. Ingrid Peek: "De eerste keer ver wachtten we inderdaad die avond een heleboel nieuwe rekeninghouders te krijgen. We boekten die Tour tijdens de Megafestatie in Utrecht. Er was een enorme belang stelling. Alleen komt de jeugd op zo'n evenement voor de muziek en niet voor een nieuwe bankrekening. De tweede keer zagen we het veel meer als promotiemid del voor de bank. Aan de hand van de naam- en adres kaartjes die iedereen moest invullen bij het aanvragen van een verzoeknummer of bij het meedoen aan een spelletje, kregen we toch veel nieuwe gegevens. Op een ander moment kun je deze mensen dan benaderen met een aanbieding of actie." Rabobank Maashorst boekte in september vorig jaar de Music Tour bij de opening van hun nieuwe pand in combinatie met het eeuwfeest van de Rabo bank. "Wij organiseren elke twee jaar iets bijzonders voor de jeugd en met de Music Tour krijg je prima aansluiting bij die doel groep", zegt Marion Peeters. "Alle jeugdige rekening houders kregen van ons een toegangskaartje voor de Music Tour in de speciale feesttent bij de bank. Die avond was een groot suc ces. De Rabo Top 40 en de Music Tour bevestigt jonge ren dat de Rabo een actieve bank is die ook voor de jeugd klaarstaat" Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6