'Iedereen is de architect van zijn eigen carrière Algemeen Employability Conclusies employability- onderzoek CNV Johan Louwerse, hoofd P&O bij Rabobank Steenwijk-Brederwiede: V "Employability: een prachtig woord, maar het moet gewoon onderdeel zijn van je personeels beleid. Al lang voordat de term uitgevonden werd waren wij er mee bezig." Johan Louwerse, hoofd Personeel en Opleiding van Rabobank Steenwijk-Brederwiede vindt dat de conclusies van het onderzoek van het CNV in ieder geval niet opgaan voor zijn bank. Van de medewerkers die vorig jaar meededen aan het POPIA-onderzoek vindt 44% dat ze genoeg begelei ding krijgt bij de loopbaan ontwikkeling. Gerritsen van der Hoop onderschrijft dat managers daaraan meer aandacht moeten besteden. "Ze moeten er eigenlijk op afgerekend worden." Dat de loopbaanbegeleiding niet goed is, komt vooral omdat managers het voeren van een loopbaangesprek moeilijk vinden, aldus Gerritsen van der Hoop. "Ze hebben geen houvast. In tegenstelling tot een aantal andere organisaties heeft de Rabobank geen document waarin loopbaanpaden vast gelegd zijn. Er is niks dat zegt: als je nu in functie X zit, dan groei je via functie Y naar baan Z en dan moet je die en die opleidingen vol gen. We hebben wel oplei dingsplanners waarin oplei dingspaden zijn beschreven, maar eigenlijk zou je daar mogelijke loopbaanpaden aan moeten toevoegen." Hij adviseert medewerker en manager samen te be spreken wat de eerstvol gende stap is in de carrière en daar de opleidingen op af te stemmen. Opleiding kan ook betekenen een stage of detachering, aldus Gerritsen van der Hoop Het CNV concludeert in haar onderzoek dat banken deze instrumenten nog wei nig gebruiken, omdat het 'te druk is' of 'niet uitkomt'. Ook volgen medewerkers vooral opleidingen om bij te blijven in het vakgebied, niet om door te groeien naar een andere of hogere func tie, zo zegt de vakbond. Volgens Gerritsen van der Hoop is daar niks mis mee. "Voor veel mensen betekent employability gewoon mee groeien met je functie. Zeker in functies die toe komst hebben, met name commerciële functies, is dat een belangrijk aspect van employability." Anders ligt het bij, vaak ad ministratieve, functies die in de toekomst verdwijnen. Bij veel van die mensen wordt te weinig gedaan aan loop baanontwikkeling, vindt Gerritsen van der Hoop. Hij schat dat honderden -laag opgeleide- medewerkers daardoor in de problemen komen. "Er ligt een geza menlijke verantwoordelijk heid bij zowel medewerker als manager om dit aan te pakken." veel in theorie mogelijk, weinig in praktijk toegepast voorat 'ouderwetse' empioyabi- lity-instrumenten: weinig stages of functieroulatie aandacht voor employability is hard nodig: veel veranderingen op komst praktische organisatie grootste probleem werkgever: 'te druk', 'het komt niet uit' employability-wensen vaak ad hoe opgespoord werknemer lang niet altijd gemotiveerd voor employability employability bereikt met name mensen die ook zonder beleid al actief met employability bezig zijn Johan Louwerse en Ineke Eleveld-Smit: 'Eerst je reisdoel bepalen.' Louwerse is al 37 jaar werkzaam binnen de Rabobank waarvan vijftien jaar als directeur van een van de fusiebanken en de laatste drie jaar als hoofd P&O. "Meerdere keren per jaar komt het onderwerp in de gesprekken met de mede werkers op tafel. Hoe gaat het, hoelang zie je jezelf nog op deze plaats zitten, wat zijn je ideeën voor de toe komst?" Ook buiten die gesprekken om kan een medewerker aangeven dat hij of zij niet gelukkig is in zijn functie. "Dan gaan we samen in ge- Rabokrant Extra sprek om oplossingen te zoeken. Zo nodig laten we hem of haar testen op sterke en zwakke punten. Het heeft geen zin om mensen lukraak cursussen te laten volgen die niets met een huidige, dan wel een toekomstige functie te maken hebben. Kijk, ik zeg altijd: je moet eerst je reisdoel bepalen voor je je koffertje inpakt." Louwerse hoop dat employ ability ook voor andere ban ken geen eenmalig project is. "Het moet een basisonder deel zijn van de organisatie. Het principe moet gedo seerd worden toegepast waar het nodig is. Je kunt ook niet iedereen zomaar door de hele bank laten rou leren." Louwerse vindt em ployability een taak en een plicht van iedere werkgever. "Maar dat ontslaat de werk nemer niet van zijn eigen verantwoordelijkheid", zegt hij. "Iedereen is de architect van zijn eigen carrière". "Bij ons blijft niemand 25 jaar op dezelfde plaats zitten", zegt Ineke Eleveld-Smit. Ze kwam een kwart eeuw geleden bij Rabobank Steenwijk-Bredewiede binnen als medewerkster administratie. In 1977 werd ze cliëntadviseur, zes jaar later hypotheekadviseur, waarna ze in 1998 in haar huidige functie als finan cieel adviseur terecht kwam. Eleveld-Smit bevestigt de actieve rol van de leiding als het gaat over empioyability. "Maar ik heb zelf ook altijd duidelijk aangegeven wat ik wilde", zegt ze. "Natuurlijk wordt er gekeken of je geschikt bent voor een andere functie. In elk functionerings- en coachinggesprek komt het onderwerp ter sprake. In dat opzicht is onze bank altijd erg vooruitstrevend en stimulerend geweest naar het personeel. Zo heb ik een aantal jaren parttime kunnen werken in verband met het moederschap om later weer full time terug te komen." De mogelijkheden binnen de bank zijn de laatste tien jaar verder gegroeid, vindt Eleveld-Smit. "Ook door het nieuwe Personeelsontwikkelingsbeleid waarin gekeken wordt of iedereen op de juiste plaats zit. Een paar jaar geleden gaf ik in het gesprek met mijn directe chef aan richting financieel advies te willen. Na overleg regelde hij de interne opleiding en nu werk ik al weer sinds anderhalfjaar in deze functie." 11

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 3