Reiskofferwedstrijd: verkoopcijfers en klantwaarde gaan hand in hand Cliënten Advies 'Ons sterke punt is denk ik toch de service die we bieden. Met circa 260 reizenverkopende banken neemt de Rabobank een vooraanstaande currentie dwingt je er echter ook toe om goed te verko- positie in op de reizenmarkt. Deze banken prohteren mee van de toegenomen reislust r pen, wil ]e niet uit de markt in ons land en zagen hun omzet fors groeien. Om ze ook te stimuleren hun reizen zo gedrukt worden." efficiënt mogelijk te verkopen, is de Reiskofferwedstrijd in het leven geroepen. Dit jaar werd die voor de tweede keer gehouden. Winnaar werd de nummer twee van vorig jaar, Rabobank Olst. De Reiskofferwed strijd is ontwikkeld als verkoopstimule- rend programma, voor het optimaliseren van de ver koopkracht. Om de verkoop- efficiency vast te stellen zijn diverse criteria opgesteld. Allereerst wordt gekeken naar de relatieve omzetgroei in de periode januari-mei, ten opzichte van dezelfde pe riode vorig jaar. Verder is in het kader van efficiency en kostenbesparing gekeken naar het on line-boekings- percentage bij een aantal contracttouroperators (Arke, Holland International, de Jong Intra Vakanties en Vrij Uit). Daarnaast wordt bij de boekingen gekeken naar de verhouding contract- en niet- contracttouroperators. Deze verhouding is bepalend voor de provisie die met contract touroperators overeengekomen wordt. Verhoudingsgewijs levert het meer reizen boeken bij contracttouroperators de hoogste commissie op. analyse en, daaruit voort- het woord 'klantwaarde' te- vloeiend, een verbetering van rugkomt, maar dat er vooral je resultaat." Hubers noemt op 'verkopen' gestuurd (ross-selling Tijdens de periode waarin de Reiskofferwedstrijd werd gehouden, was er bij de rei zenverkopende banken 18% omzetgroei ten opzichte van vorig jaar. De totale reizen- markt groeide met 'slechts' Ton Hubers gaat, geholpen door collega Michiel Mutsaers, de koffer in. 'Een Ton Hubers, marketeer Reizen Cliënten Advies: belangrijk criterium dit jaar was het invullen van een evaluatie- formulier van de actie Zomerreizen. Dit criterium is eraan toegevoegd, omdat je als bank in principe altijd goed na moet gaan welke op brengsten er tegenover welke kosten staan. Als je dat niet doet, kun je wel allerlei ac ties ondernemen, maar kom je nooit tot een duidelijke het teleurstellend dat slechts 82 reizenverkopende banken de moeite hebben genomen om dit formulier in te vullen. "Procentueel gezien mis schien een leuke respons, maar als je het in het kader van de Reiskofferwedstrijd bekijkt erg laag." Concurrentie Opvallend is dat in de criteria van deze wedstrijd nergens wordt. Hubers hierover: "Klantwaarde is moeilijk te meten. Maar impliciet zit dit natuurlijk in het productas sortiment en onze verkoop methoden. Onze tour- operators zijn de A-merken in de reisbran che, we hebben trouwe klanten die ons persoonlijk advies- en serviceniveau weten te waarderen. Tot klantwaarde, de klant cen traal stellen, word je so wieso al gedwongen door de hevige concurrentie in de reizenmarkt. Diezelfde con- 16%, zodat de Rabobank 2% harder groeide dan de markt. Naast deze omzet groei wijst Hubers ook nog op de mogelijkheid voor reizenverkopende banken om aan cross-selling te doen: "Rabo Totaalpakket ten met (doorlopende) reis verzekeringen of kortlopende reisverzekeringen en annuleringsverzekeringen zijn producten die je dankzij de reizenverkoop relatief makkelijk kunt af zetten." Service Irma Schutte is office ma nager van de reiswinkel van Rabobank Olst, de winnaar. Volgens haar heeft men tij dens de Reiskofferwedstrijd "gedaan wat we altijd doen en verder niets aparts". Schutte: "Ons sterke punt is denk ik toch de service die we bieden. Om enkele voor beelden te noemen: we bren gen tickets bij de mensen thuis als ze zelf niet in de gelegenheid zijn ze op te halen. Als klanten ons vra gen om aanbiedingen naar bepaalde reisbestemmingen in de gaten te houden doen we dat ook. En we geven wel eens cadeautjes, zoals een fles champagne met twee glazen aan mensen die op huwelijksreis gaan". Ook het feit dat men twee aparte reiswinkels heeft draagt volgens Schutte bij aan het goede resultaat. "Je merkt dat veel niet- Rabobankklanten dit erva ren als een lagere drempel om binnen te lopen. Ook de uitstraling is professione ler." Hubers voegt hieraan toe: "Met aparte reiswin kels heb je bovendien het voordeel dat je openings tijden kunt hanteren die ge lijk zijn aan die van de concurrentie." Benchmarking De wedstrijd zal de komende maanden een 'vervolg' krijgen in het 'benchmarken' van de succesfactoren. Hubers: "Ondanks de groei kunnen banken nog genoeg van elkaar leren. Neem alleen al het feit dat een kwart van het aantal reizenverkopende banken goed is voor de helft van de reisomzet. Daar moet bij de overige driekwart dus nog verbetering in zitten." De eerste 30 banken uit het eindklassement van de Reis kofferwedstrijd mogen in september één medewerk(st)er op studiereis sturen naar Portugal. De nummers 1 tot en met 10 ontvangen een certificaat. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12