Hogeschool beheerst haar geldstromen via Chipknip De Chipknip als abonnement De Chipknip als spaarpas Algemeen De Chipknip raakt langzaam inge burgerd bij de Nederlandse bevol king. Werd er in juni vorig jaar ruim 600.000 keer met de elektro nische portemonnee afgerekend, een jaar tater is dat aantal bijna verdubbeld tot 1,1 miljoen. De mogelijkheid om te betalen bij snoep- en drankautomaten, par keerautomaten en telefooncellen heeft hieraan zeker bijgedragen. Maar met een geheugencapaciteit van 8 kb -vergelijkbaar met een pc uit het begin van de jaren tachtig kan meer. Op deze pagina enkele voorbeelden van de multifunctiona liteit van de Chipknip. De grootste winst zit volgens Velraads in de koppeling van de diverse administra ties aan het management systeem dat de instelling met de invoering van de Chipknip kocht. "Daardoor kunnen we de geldstromen goed beheer sen. Bovendien levert de integratie van de admini straties een behoorlijke tijd- De portemonnee van studen- kopie dan zijn collega zon- een chipkaart in te voeren. der abonnement en een Uiteindelijk kwam ze uit bij ten aan de Hogeschool docent betaalt privé of laat de Chipknip. Velraads: Maastricht wordt een stuk het van zijn zakelijk budget "Ik heb me verbaasd over afschrijven. de complexiteit van het ver dunner. Contant geld is niet meer nodig en ook het aan tal pasjes slinkt aanzienlijk. Ervoor in de plaats komt een klein stukje techniek op het formaat van een halve postzegel: de Chipknip. Een gesprek met Frans Velraads, hoofd Beheer van de instelling. In 1997 zag de Hoge school het aantal facili taire voorzieningen voor studenten en medewer kers fors toenemen. Inter netten, het gebruik van het computernetwerk, kopiëren, printen, een mediatheek, het restaurant. Studenten en docenten betalen voor deze voorzieningen ver schillende tarieven. Een stu dent met een abonnement betaalt minder voor een Frans Velraads chipt een kopietje. Om deze gedifferentieerde betalingen beheersbaar te houden besloot de school Leden van de bibliotheek in Nijkerk kunnen sinds twee jaar hun abonnement op de Chipknip laten zetten. 380 abonne menthouders -acht procent van de leden ouder dan 14 jaar hebben dit gedaan. haal. Je bent met veel par tijen in de weer en de leve ranciers van apparaten werken ook niet altijd mee. Dat is me ontzettend tegen gevallen." Als voorbeeld noemt hij het afrekenen van kopieën en prints. "Het heeft veel moeite gekost een bedrijf te vinden dat een sys teem kon leveren om geld af te laten schrijven van de Chipknip bij het gebruik van facilitaire voorzienin gen. Dat heeft enorme ver tragingen opgeleverd." lijkt misschien weinig, maar Velraads is daarmee tevre den. "Bij de introductie liep het schooljaar ten einde. De studenten willen wel. Toen we de introductie steeds weer uitstelden, vroegen veel studenten: wanneer kunnen we 'm nu eindelijk gebruiken?" Docenten en medewerkers vormen een lastigere doelgroep, weet Velraads. "Als de studenten positief zijn, volgen zij van zelf. Het heeft, zeg maar, een incubatietijd nodig." Voordelen Behalve als betaalmiddel gaat de Hogeschool de Chipknip ook gebruiken als toegangskaart tot gebou- De Keurslager werkt ermee, de Groentespecialist en ook Loko. Klanten kunnen bij deze loyaltyprogramma's via de Chipknip sparen. Loko, het lokale spaarpro gramma van de Rabobank, draait in 46 gebieden. Zo'n 170.000 huishoudens spa ren Loko's. Samen zijn ze goed voor 136.000 transac ties per week. Elf procent daarvan -15.000- gaat via de Chipknip. Het aantal deelnemers dat via de Chipknip spaart, zal dit jaar oplopen tot zeker 25%, voorspelt Bert Oosterkamp van het Loko Spaarprogramma. "Dat aantal groeit mee met het toenemende gebruik van de Chipknip als betaalmiddel. Bovendien is sparen op de Chipknip in tien gebieden nu nog niet mogelijk." Loko is de eerste multifunc tionele toepassing die bij het aanvragen van 'n nieuwe pas op die pas wordt over gezet. "In eerste instantie liep het heel goed, later wat minder", vertelt Margret van der Knaap van de bibliotheek. Het uitbreiden van de ge bruiksmogelijkheden -bij voorbeeld kopiëren en Internetten met de elektroni sche portemonnee- kan vol gens haar een nieuwe impuls geven aan het gebruik van de Chipknip. Aan het abon nement op de Chipknip kleeft nog één nadeel, vindt Van der Knaap. "Als klan ten van de bank een nieuwe pas krijgen, wordt het abon nement niet van de oude op de nieuwe pas overgezet. Wij moeten het abonnement er dan opnieuw opzetten." Nu, twee maanden na de in voering, heeft zo'n tien pro cent van de 2.800 studenten die mee kunnen doen aan de proef, de Chipknip geacti veerd. Studenten die geen Chipknip hebben kunnen een rekening bij een Chipknipbank openen of voor ƒ30,- een bankneutrale kaart kopen. Tien procent wen, identificatiebewijs - eventueel met pasfoto op het hoesje- en misschien zelfs als collegekaart. Velraads: "Voordeel voor de student is dat hij met één pas alles kan. En wij kunnen mooi meeliften op de kaart van de banken. We hoeven zelf geen kaarten uit te geven of te vervangen." besparing op en verbetering van de administratieve organisatie. Handmatige gegevensverzameling bijvoor beeld is niet meer nodig." Daarnaast levert de Chipknip een schat aan managemen tinformatie op, aldus Velraads. "Zo weet je pre cies hoe budgetten gebruikt worden." 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11