Ongewisse toekomst voor 'Maand van de Toekomst' «5? £,"0* Financieel Advies Woonmarkt Hardenberg: massale belangstelling Slechte timing nekt evenement Woerden Doorgaan met de Maand van de Toekomst of niet? De uitkomsten van een onderzoek naar de in april gehouden actiemaand, bieden weinig houvast. De belangstelling varieerde van massaal tot nihil. De bezoekers lieten wel weten het initiatief voor herhaling vatbaar te vinden. Ondervraagde banken ook, zij het met de nodige plussen en minnen. Kort samengevat: de toekomst van 'de Maand', waarin financiële planning en wonen centraal stonden, is nog onzeker. Bi] de woonmarkt van de Rabobank Hardenberg liep het storm: 700 bezoekers, terwijl de bank op 200 had gerekend. Informatie over het plaatselijke nieuwbouwproject bleek de grote publiekstrekker. "We had den een van de projectontwikkelaars uitgenodigd voor een presentatie over de huizen die hij gaat bouwenverklaart segmentmanager FA en Huis Hypotheekadvies Gerrit Wolbink. "En daarmee waren we de eerste partij die dergelijke concrete informatie kon bieden."De bank had een eigen mailing gemaakt, waarin ook de belangstelling werd ge peild voor presentaties of avondopenstellingen. Die bleek vrijwel nihil. De beleggersmarkt die de bank in januari organiseerde had overigens ook niet over belangstelling te klagen: 600 man. Wolbink: "Vooral een woonmarkt moet aansluiten bij activiteiten in de markt, zoals nieuw bouw. Daarom doen wij volgend jaar alleen mee aan de Maand van de Toekomst als we iets nieuws kunnen vertellen. Vraag is voor mij verder of het combineren van de thema's wonen en persoonlijk financieel advies een goed idee is. Het gaat om hele verschillende klantgroepen." De Maand van de Toekomst is de op volger van Open Huis van het segment Huis Hypotheekadvies. In plaats van één dag in het teken van wonen, organi seerden de deelnemende banken gedurende de hele maand april allerlei activi teiten. Ze hadden de keus uit een woon- en een beleg gersmarkt, presentaties over beleggen, vermogensgroei en het kopen van een huis en avondopenstellingen over hypotheken en Persoonlijk Financieel Advies. Beleggersmarkt Ruim de helft van de geën quêteerde banken organi seerde een woon- of beleg gersmarkt. De opkomst liep sterk uiteen: van één tot 700 mensen. Bijna 90% van deze Een volle bak in de schouwburg van Den Helder waar Rabobank Kop van Noord-Holland in het kader van de Maand van de Toekomst een aantal bekende Nederlanders had laten opdraven. banken hield een presenta tie. Het hoogst scoorden 'Basis van het beleggen' en eigen lezingen van de bank. Over de belangstelling voor dit onderdeel is driekwart van de banken tevreden. De tijdelijke avondopenstel lingen waren wat banken en bezoekers betreft minder populair. Slechts een kwart van de banken die aan het evalutie-onderzoek heeft meegewerkt deed aan deze activiteit mee. De overgrote meerderheid was niet te spreken over het aantal klanten. De bezoekers van de markten, presentaties en avondopenstellingen in het kader van de Maand van de Toekomst zijn vrijwel alle maal al klant van de Rabo bank, zo blijkt uit het onder zoek. Tweederde daarvan was voor het eerst bij een ac tiviteit van hun bank. De ge middelde waardering voor de diverse onderdelen was 7,5. Goede waardering Voor Angelique van Drenth van het segment Financieel Advies bieden de resultaten van het onderzoek vol doende aanknopingspunten om door te gaan met de Maand van de Toekomst. "De waardering van de klanten was goed. Bovendien bleek dat ruim 60% van de bezoekers voor het eerst een activiteit van hun bank bezocht." Een voortijdig einde was er voor de woonmarkt van de Rabobank Woerden. Slechts één bezoeker was komen opdagen, terwijl de bank zo'n 2.000 uitnodigingen had verstuurd. "Geen goede timingnoemt Bart Donkersloot, segmentmanager Financieel Advies en Huis Hypotheekadvies, als belangrijkste oorzaak. "Een week eerder had een grootschalige informatie-avond van de gemeente en een makelaar over een nieuwbouwproject in Woerden meer dan 1.500 mensen getrokken. Onze prominente aanwezigheid daar bleef overigens niet zonder resul taat, we hebben in dit project een marktaandeel behaald van 60%." Andere oorzaken zijn volgens hem de te algemene en te vrijblijvende tekst van de centrale mailing en het feit dat klanten niet zijn nagebeld over de mailing. Twee optieseminars, die de bank tijdens de Maand van de Toekomst zelf had georganiseerd, trokken overigens wel veel bezoe kers. Woerden overweegt volgend jaar meer op eigen kracht te gaan doen. "Voor groepen FA-klanten bijvoorbeeld", aldus Donkersloot. Maar twijfels heeft ze ook. Aan het onderzoek hebben minder banken en klanten meegewerkt dan was ver wacht, omdat een deel van de beoogde banken activitei ten heeft afgeblazen. "De te genvallende belangstelling komt volgens de banken doordat klanten 'actiemoe' worden. Ze krijgen ook via andere kanalen uitnodigin gen voor bijeenkomsten over beleggen en hypothe ken. Ook zou de communi catie in de massamedia, met de slogan 'wonen, vermogen en genieten' te abstract zijn geweest. Verder denken wij zelf dat nabellen na de mai ling wellicht voor een gro tere belangstelling zou heb ben gezorgd." Van Drenth roept banken op het - korte - vragenfor mulier in te vullen, dat inmiddels (samen met het onderzoeksrapport) op het RaboWeb staat."Met dit korte bliksemonderzoek hopen we de twijfels te kunnen wegnemen en te kunnen vaststellen dat er j wel degelijk toekomst is voor de Maand van de Toekomst." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10