Ongewisse toekomst voor
'Maand van de Toekomst'
«5? £,"0*
Financieel Advies
Woonmarkt
Hardenberg:
massale belangstelling
Slechte timing nekt evenement Woerden
Doorgaan met de Maand van de Toekomst of niet? De uitkomsten van een onderzoek
naar de in april gehouden actiemaand, bieden weinig houvast. De belangstelling varieerde
van massaal tot nihil. De bezoekers lieten wel weten het initiatief voor herhaling
vatbaar te vinden. Ondervraagde banken ook, zij het met de nodige plussen en minnen.
Kort samengevat: de toekomst van 'de Maand', waarin financiële planning en wonen
centraal stonden, is nog onzeker.
Bi] de woonmarkt van de Rabobank Hardenberg liep het storm: 700
bezoekers, terwijl de bank op 200 had gerekend. Informatie over het
plaatselijke nieuwbouwproject bleek de grote publiekstrekker. "We had
den een van de projectontwikkelaars uitgenodigd voor een presentatie
over de huizen die hij gaat bouwenverklaart segmentmanager FA en
Huis Hypotheekadvies Gerrit Wolbink. "En daarmee waren we de
eerste partij die dergelijke concrete informatie kon bieden."De bank
had een eigen mailing gemaakt, waarin ook de belangstelling werd ge
peild voor presentaties of avondopenstellingen. Die bleek vrijwel nihil.
De beleggersmarkt die de bank in januari organiseerde had overigens
ook niet over belangstelling te klagen: 600 man. Wolbink: "Vooral een
woonmarkt moet aansluiten bij activiteiten in de markt, zoals nieuw
bouw. Daarom doen wij volgend jaar alleen mee aan de Maand van de
Toekomst als we iets nieuws kunnen vertellen. Vraag is voor mij verder
of het combineren van de thema's wonen en persoonlijk financieel
advies een goed idee is. Het gaat om hele verschillende klantgroepen."
De Maand van de
Toekomst is de op
volger van Open
Huis van het segment Huis
Hypotheekadvies. In
plaats van één dag in het
teken van wonen, organi
seerden de deelnemende
banken gedurende de hele
maand april allerlei activi
teiten. Ze hadden de keus
uit een woon- en een beleg
gersmarkt, presentaties over
beleggen, vermogensgroei en
het kopen van een huis en
avondopenstellingen over
hypotheken en Persoonlijk
Financieel Advies.
Beleggersmarkt
Ruim de helft van de geën
quêteerde banken organi
seerde een woon- of beleg
gersmarkt. De opkomst liep
sterk uiteen: van één tot 700
mensen. Bijna 90% van deze
Een volle bak in de schouwburg van Den Helder waar Rabobank
Kop van Noord-Holland in het kader van de Maand van de Toekomst
een aantal bekende Nederlanders had laten opdraven.
banken hield een presenta
tie. Het hoogst scoorden
'Basis van het beleggen' en
eigen lezingen van de bank.
Over de belangstelling voor
dit onderdeel is driekwart
van de banken tevreden.
De tijdelijke avondopenstel
lingen waren wat banken en
bezoekers betreft minder
populair. Slechts een kwart
van de banken die aan het
evalutie-onderzoek heeft
meegewerkt deed aan deze
activiteit mee. De overgrote
meerderheid was niet te
spreken over het aantal
klanten. De bezoekers van
de markten, presentaties en
avondopenstellingen in het
kader van de Maand van de
Toekomst zijn vrijwel alle
maal al klant van de Rabo
bank, zo blijkt uit het onder
zoek. Tweederde daarvan
was voor het eerst bij een ac
tiviteit van hun bank. De ge
middelde waardering voor de
diverse onderdelen was 7,5.
Goede waardering
Voor Angelique van Drenth
van het segment Financieel
Advies bieden de resultaten
van het onderzoek vol
doende aanknopingspunten
om door te gaan met de
Maand van de Toekomst.
"De waardering van de
klanten was goed.
Bovendien bleek dat ruim
60% van de bezoekers voor
het eerst een activiteit van
hun bank bezocht."
Een voortijdig einde was er voor de woonmarkt van de Rabobank
Woerden. Slechts één bezoeker was komen opdagen, terwijl de bank
zo'n 2.000 uitnodigingen had verstuurd. "Geen goede timingnoemt
Bart Donkersloot, segmentmanager Financieel Advies en Huis
Hypotheekadvies, als belangrijkste oorzaak. "Een week eerder had een
grootschalige informatie-avond van de gemeente en een makelaar over
een nieuwbouwproject in Woerden meer dan 1.500 mensen getrokken.
Onze prominente aanwezigheid daar bleef overigens niet zonder resul
taat, we hebben in dit project een marktaandeel behaald van 60%."
Andere oorzaken zijn volgens hem de te algemene en te vrijblijvende
tekst van de centrale mailing en het feit dat klanten niet zijn nagebeld
over de mailing. Twee optieseminars, die de bank tijdens de Maand van
de Toekomst zelf had georganiseerd, trokken overigens wel veel bezoe
kers. Woerden overweegt volgend jaar meer op eigen kracht te gaan
doen. "Voor groepen FA-klanten bijvoorbeeld", aldus Donkersloot.
Maar twijfels heeft ze ook.
Aan het onderzoek hebben
minder banken en klanten
meegewerkt dan was ver
wacht, omdat een deel van
de beoogde banken activitei
ten heeft afgeblazen. "De te
genvallende belangstelling
komt volgens de banken
doordat klanten 'actiemoe'
worden. Ze krijgen ook via
andere kanalen uitnodigin
gen voor bijeenkomsten
over beleggen en hypothe
ken. Ook zou de communi
catie in de massamedia, met
de slogan 'wonen, vermogen
en genieten' te abstract zijn
geweest. Verder denken wij
zelf dat nabellen na de mai
ling wellicht voor een gro
tere belangstelling zou heb
ben gezorgd."
Van Drenth roept banken
op het - korte - vragenfor
mulier in te vullen, dat
inmiddels (samen met het
onderzoeksrapport) op het
RaboWeb staat."Met dit
korte bliksemonderzoek
hopen we de twijfels te
kunnen wegnemen en te
kunnen vaststellen dat er
j wel degelijk toekomst is
voor de Maand van de
Toekomst."
Rabokrant Extra