Nieuwe Bedrijfsvoeringswijzer vandaag bij lokale banken 'Andere banken hadden het nakijken' Order formulieren PTT Post na te bestellen Rabobank Goes: Financiering in één week rond - Lezing voor MKB-ers bij boek over Europese innovatieve ondernemers FAQ's Rabocard/Creditcard "Ik ben heel benieuwd naar de reacties van de banken", zegt projectmanager Ans Brouwer-Wind naar aanleiding van de nieuwe versie van de Bedrijfsvoeringswijzer die van daag bij de banken ligt. "Met de meningen van de banken kunnen we de Bedrijfsvoeringswijzer vervolmaken." Na Visie 98 vond Bedrijfsvoering het in navol ging van de segmenten tijd voor een eigen wijzer. In mei 1998 verscheen de eerste versie van de Bedrijfsvoe ringswijzer. "De banken vonden het een mooi ver haal, maar ze vroegen zich wel af 'Maar wat nu?'", aldus Brouwer. Deze vraag is nu door de nieuwe versie beantwoord. "In overleg en samenspraak met vijftien banken hebben we de Bedrijfsvoeringswijzer con creter en praktischer ge maakt", zegt Brouwer. "We hebben bijvoorbeeld hulp middelen als invulinstruc- ties, diagnosemodellen en stramienen toegevoegd, en een groot deel van de tek sten herschreven om de lees baarheid te vergroten." Ook de inhoud is veran derd. "Zo zijn er functiepro fielen voor de kernfuncties van Bedrijfsvoerings opge nomen", aldus Brouwer. "Bovendien is er uitgebreide informatie aanwezig over de instrumenten Quick Scan en het ondersteuningsprogram ma. Hiervoor kunnen ban ken zich aanmelden. Maar waarom is de wijzer tijdens de vakantieperiode uitgebracht? "De meeste banken starten meteen na de vakantie met het nieuwe planningsjaar, en dan is het goed om alle vernieuwde hulpmiddelen compleet bij de hand te hebben. Daarnaast blijft de Be drijfsvoeringswijzer natuur lijk een handig naslagwerk. Een naslagwerk dat nog niet af is", benadrukt Brouwer. "Het document is nog in ontwikkeling. We nodigen banken nadrukkelijk uit om te reageren. Nieuwe verbe terde inzichten kunnen we dan weer in de volgende ver sie verwerken." De volgende versie schijnt in ieder geval niet meer op papier. "Die versie willen we alleen nog via het RaboWeb versprei den, in kleinere porties, en frequenter." Binnen enkele weken komt er een evaluatiepagina op het RaboWeb. Een samenvatting van de belangrijkste wijzi gingen staat op het Rabo Web als aanvullend docu ment bij dit artikel en is te vinden op de website Be drijfsvoering onder Nieuw, Bedrijfsvoeringswijzer. De lokale banken hebben eind juni een kleine hoe veelheid nieuwe orderfor mulieren van de PTT ge kregen. Deze voorraad be gint nu te slinken. Banken die nieuwe formulieren wil len hebben, kunnen deze telefonisch bestellen bij PTT Post (0800) 0430. Het is echter ook moge lijk om de orderformulie ren elektronisch aan te maken. Dit kan met behulp van de PTT-diskettes, die de banken eveneens eind juni ontvingen. Banken die kiezen voor deze laatste mogelijkheid moeten er wel op letten dat zij de codes 01215 en 03028 toevoegen aan de top 10. Meer infor matie hierover staat op pagina 14 en 15 van de handleiding die met de dis kettes is meegezonden. Als deze handleiding vragen oproept, kan worden gebeld met de helpdesk van de PTT (070) 334 44 33. Ten slotte vraagt Rabo- facet Print en Mailing Services om de aanbiedco- de voor pakketten die lich ter zijn dan 10 kilogram, te wijzigen in 3028. Deze aanbiedcode (de huidige is 3010) staat onderaan op de gele gebruikershandleiding. Rabofacet Print en Mailing Services (040) 219 50 71 Kunt u binnen een week een financiering van 4 miljoen regelen? Die vraag kreeg Paul Mulder, manager Bedrijven Rabobank Goes, op 7 juli voorgelegd. "Als het moet, hebben we in onze organisatie hele korte lijnen en kunnen we sa men in weinig tijd heel veel bereiken. Het is dan ook gelukt." In West-Nederland zijn WEA-Accountantskantoren gevestigd. Tot voor kort als één BV. De afgelopen jaren zijn zeven zelfstandige WEA-maatschappijen opge richt, waarin de moeder Bedrijven voor 40% deelnam. Begin dit jaar bood de moeder haar 40%-pakket aan voor 10 miljoen gulden. De zeven maatschappen brachten zelf 6 miljoen in, deels gefinan cierd door Rabobanken. Toen bleef een bedrag van 4 miljoen over voor geza menlijke rekening van de maatschappen. De transactie raakte in een stroomversnelling en Mulder kreeg op 7 juli het verzoek om binnen een week die financiering van 4 miljoen voor een ma nagement buy out te rege len. "Ik ben meteen de hele papierwinkel op gaan halen: (V.l.n.r.) Manager Bedrijven Paul Mulder, Theo Schouwenaar van WEA, binnendienstmedewerker Kristel Snoey en krediet- analyst Huib Kakebeeke: "We hebben het gehaald!". In het boek 'Inspiring' ver tellen een kleine dertig Europese ondernemers over hun innovatieve manier van werken. Rabobank en KPMG sponsoren de uitgave om een bijdrage te leveren aan de toegenomen aandacht in Nederland voor innovaties. De creatieve zelfstandigen in het boek doen opmerkelijke zaken: van een Internet winkel in tweedehands sloopmaterialen tot kant en klare op moslimwijze berei de Surinaamse maaltijden. Bedrijvenadviseurs kunnen geselecteerde klanten 'In spiring' presenteren met behulp van een lezing over innovaties. Te denken valt aan MKB-doelgroepen als ondernemersverenigingen, pleitbezorgers en andere intermediairs. Er is een stan daardlezing gemaakt die ingaat op het belang van innovaties, eventuele belem meringen, de rol van advi seurs en nuttige overheids regelingen. Hij is volledig uit geschreven, voorzien van sheets en duurt twintig minuten. De lezing kost 50,- en heeft artikelnummer 81291. Het Nederlandstalige boek 'Inspiring European Business Innovations' heeft artikelnummer 81178 en kost 25,- (besteleenheid 5). Servicedesk Bedrijven r (040) 217 64 44 (kies 3) (zie Cliënten Advies) jaarrekeningen, voorlopig koopcontract, et cetera. We hebben alles intern direct doorgeploeterd. Het zag er goed. De Binnendienst Bedrijven en de kredietana- lyst hebben gigantisch veel werk verzet. Zelf heb ik een toelichting geschreven en op maandag de 12e zat ik bij Hans Hendriks van Goed keuringen Rabobank Neder land in Eindhoven. Het be treft een blanco financiering, zonder zekerheden, dus hij moest naar de Fiatterings commissie voor goedkeu ring. Die vergaderen dins dags en vrijdags. Stukken moeten een paar dagen van te voren worden aangele verd. Dat lukte dus niet. Toch hadden we binnen 24 uur goedkeuring. Petje af!" Op dinsdag werden de aktes gemaakt met elk 22 namen, omdat iedereen hoofdelijk aansprakelijk is voor de ƒ4 miljoen. Toen kwant er een netwerkstoring en was alles verdwenen. Mulder: "Op woensdagoch tend zijn de collega's extra vroeg gestart, zodat ik om 9 uur met de hele handel bij WEA Goes zat ter onderte kening. Het was poot aan spelen, maar als het echt moet hebben we in onze organisatie hele korte lijnen en kunnen we samen in wei nig tijd heel veel bereiken. Een voorwaarde is natuur lijk dat je alle info van te voren goed hebt verzameld en het bedrijf al kent. Andere banken hadden het nakijken."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2