°7 Rabobank het snelst met geld overschrijven 26 Rabobank Reisbureau en Rottink Reisburo Hessels werken samen 19 9 9 Procedures geldautomaten geactualiseerd Actie Automatisch Sparen FAQ's Rabocard/Creditcard Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 786 Week 30 Maandag 26 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Consumenten moeten nog vaak onnodig lang op hun geld wachten bij een overboeking. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De Rabobank springt er goed uit in het onderzoek. 'De bank zegt niet te valuteren en maakt dat ook waar.' De resultaten van het on derzoek staan in de Consu menten Geldgids van juli/ augustus. De bond maakte de afgelopen zes maanden bedragen over van en naar rekeningen bij ABN AMRO, ING Bank, Postbank, Rabo bank, VSB Bank en SNS Bank. Daaruit blijkt dat het twee tot zeven dagen kan duren voordat geld is over geschreven. Als het geld binnen één bank blijft gaat het redelijk snel, concludeert de Consu mentenbond. Bij de Rabo bank en Postbank wordt het dezelfde dag nog overge schreven, bij SNS en VSB is het geld een dag onderweg en bij ABN AMRO en ING Bank duurt het twee dagen. De consumentenorganisatie noemt een dergelijke ver werkingstijd 'overbodig'. Echt geduld moeten consu menten hebben als geld van de ene naar de andere bank gaat, schrijft de bond. 'De Postbank spant dan plots de kroon.' Het geld van een giro naar een bankrekening is ruim drie dagen onderweg, andersom een halve dag lan ger. Met een weekend ertus sen kan dit oplopen tot zes of zeven dagen. De andere banken zijn gemiddeld snel ler dan de Postbank. 'Vooral de Rabobank schrijft geld zeer snel over en boekt het ook snel bij.' Alleen geld dat van een Rabobankrekening naar een Postbankrekening wordt gestort is langer dan een dag onderweg. Inmiddels heeft de Consu mentenbond van de Post bank geëist geld veel sneller over te schrijven. Of de bank dat inderdaad doet, zal eind dit jaar blijken. Tot die tijd zet de Consumentenbond het onderzoek voort. Afgelopen vrijdag was de intocht van de 83e Vierdaagse in Nijmegen. Rabobank Nijmegen, hoofdsponsor van de Vier daagse Feesten, haalde alles uit de kast om de wandelaars welkom te heten in finishplaats Nijmegen. Om dit kracht bij te zetten werd een groot spandoek aan de gevel van het nieuwe pand aan het Keizer Karelplein gemonteerd. Het 'Welkom in Nijmegen' kan zo geen enkele wandelaar ontgaan. Het doek blijft de gehele zomer hangen om ook de ruim 1.500 eerste jaars studenten welkom te heten in hun 'nieuwe' stad. Het Rabobank Reisbureau in Gilze gaat samenwerken met plaatsgenoot Rottink Reisburo Hessels. Volgens Rogier Aarts, onderdirecteur Particulieren van Rabobank Baarle-Nassau en omstreken, biedt deze bundeling meer mogelijkheden voor optimale service en dienstverlening aan de klant. Enkele jaren geleden spraken Rottink Reisburo Hessels en de Rabobank al over een vorm van samen werking. De mogelijkheden hiervoor waren toen echter nog te beperkt. Toen vorig jaar het nieuwe pand van de Rabobank in Gilze in ge bruik werd genomen, bood dit nieuwe perspectieven voor verregaande samen werking vanuit één locatie. Op 15 juli jl. is de samen werking ingegaan. Vesti gingsmanager van de Rabo bank in Gilze, Monique Pelkmans: "Buiten alle mo gelijke reisdoelen die we aanbieden, kunnen klanten profiteren van aanverwante diensten, extra service (zoals taxivervoer van en naar di verse luchthavens) en rui mere openingstijden. Ook vreemde valuta en verzeke ringen kunnen vanzelfspre kend tegelijkertijd geregeld worden." Aarts voegt nog toe: "We hebben bewust gekozen voor een goed geoutilleerd reisbureau waar groei in zit met een marktpotentie van circa 4 miljoen gulden. Op zich is een dergelijke samenwerking ook erg bij zonder, want landelijk zie je dat de Rabobank steeds meer reisbureaus afstoot." Cliënten Advies De documentatie over de geldautomaat, waaronder de procedures GEA en lei draad/inrichtingsadvies, is vanaf maandag 26 juli weer elektronisch beschikbaar. Alle documenten zijn geac tualiseerd en staan op het RaboWeb in het Overzicht geldautomaat (te vinden via de website Cliënten Advies Product/Betalen/Overzicht Kastransacties/Overzicht op nemen). De procedures zijn onder meer uitgebreid met een toelichting op betwiste op namen door niet-Rabo- klanten, spoor 2-beschadi- gingen en de invoering van de GSM voor statusmeldin- gen. Voor betwiste opnamen door niet-Raboklanten bij GEA's van de Rabobank gel den interbancaire afspraken. Alleen de kaartuitgevende bank mag de betwisting in behandeling nemen en er mag in zo'n geval nooit wor den uitbetaald aan klanten van andere bankinstellingen. Ook voor de verstrekking van informatie gelden af spraken. Op verzoeken om logrollen moet namelijk met spoed en uiterlijk binnen dertig werkdagen gerea geerd worden. Meer gede tailleerde informatie is te vinden in de procedures GEA. Rabofacet Arcade 7 (030) 215 3733 Banken hebben vorige week ten via een bijsluiter op de het marktbewerkingspakket voor de actie Automatisch Sparen ontvangen. Deze actie zal plaatsvinden in oktober. Doel van de actie is de spa rende klant die nog niet auto matisch spaart, over te halen dit wel te gaan doen. In de weken 38 en 39 zullen klan- Op het RaboWeb staan Betaaldiensten (obdq) onder nieuwe vragen en antwoor den over het onderwerp Rabocard/CreditCard. Deze zijn opgenomen in het dos sier Infolijn Ondersteuning 'Veel gestelde vragen aan Ondersteuning Betaaldien sten, Rabocard/CreditCard' en als aanvullend document bij dit artikel. hoogte gebracht worden van het gemak van automatisch sparen en de voordelen ervan. In het marktbewerkings pakket wordt ook kort aan dacht besteed aan de pilot- actie Automatisch Sparen die komend voorjaar zal plaats vinden. Het marktbewerkingspak ket staat op het RaboWeb in dossier Sparen (save) en als aanvullend document bij dit artikel. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1