°7 Rapport over samenwerking als alternatief voor fusie 12 Opnieuw uitstekendjaar pensioenfonds Rabobank Olst winnaar Reiskoffer 1999 19 9 9 H 35 Teamleider Cliënten Advies In- en uitstroomgegevens van spaargelden Verschillen tussen gegevens CRAB en ASP Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 780 Week 28 Maandag 12 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Samenwerking tussen banken kan een goed alternatief zijn voor fuseren. Dat concluderen vijf directeuren van lokale Rabobanken, die in het kader van hun MBA studie aan Nyenrode een onderzoek deden naar samenwerking. Het rapport dat zij schreven is nu ook voor andere banken beschikbaar. Volgens de directeuren kie zen steeds meer banken ervoor om samen te werken met andere banken. Soms komt die samenwerking zelfs in plaats van een fusie. Maar aan welke voorwaar den moet een samenwerking voldoen om net zo effectief te zijn als een fusie? Met die vraag ging het vijftal aan de slag. Allereerst bekeken de on derzoekers waarom een bank samenwerking prefereert bo ven een fusie. Belangrijkste reden is dat door een fusie sommige kwaliteiten van een bank in gevaar kunnen komen. Zo kan een bank te maken krijgen met een gebrek aan personeel of met automatiseringsproblemen. Verder keken de onder zoekers naar de verschillen tussen samenwerking en fu seren. Fusies blijken geogra fisch te worden bepaald; het ligt voor de hand dat vooral buurtbanken tot een fusie komen. Bij samenwerking daarentegen speelt geografi- Rabobank Olst is de winnaar geworden van de Reiskofferwedstrijd. In deze wedstrijd worden de reizenverkopende Rabo banken onder meer beoor deeld op hun verkoopresul taten en hun online-boe- sche afstand veel minder een rol. Meer informatie staat in het rapport 'Onder welke om standigheden is samenwer king een alternatief voor fusie, waarbij klantwaarde leidend is'. Belangstellenden kunnen het rapport bestel len bij Henk Agterberg van Rabobank Heel en Thorn. De kosten bedragen 20,-. Dit bedrag kan worden overgemaakt op rekening 1510.90.947, onder vermel ding van 'Nyenrode rapport'. Rabobank Heel en Thorn f (0475) 57 96 50 De filialen van drogisterij het Kruidvat houden van van daag tot en met zondag 18 juli een Chipweek. Iedereen die deze week bij het Kruidvat betaalt met Chipknip of Chipper, krijgt een gratis Kraslot. De actie met het Kruidvat is de eer ste grote landelijke promotie die Chipknip en Chipper geza menlijk voeren. De actie wordt in de eerste dagen onder steund door een radio-commercial. Naast de huis-aan-huis verspreide folder van het Kruidvat zal ook promotiemateri aal in de winkels de Chipweek onder de aandacht brengen van de consument. kingspercentage. De com plete einduitslag staat op het RaboWeb als aanvullend document bij dit artikel. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 1.1) Voor het Rabobank Pensioenfonds was 1998 opnieuw een prima beleggingsjaar. Het fonds boekte vorig jaar een beleggingsresultaat van 15,3%. Opnieuw rendeerden de beleggingen in aandelen met een rendement van 22,9% in het verslagjaar bijzonder goed. In 1998 heeft het Rabobank Pensioenfonds voorstellen ontwikkeld voor aanpassing van de pensioen regeling als gevolg van afspraken in de Bank-CAO over pensioen en VUT. Het Fonds telde eind 1997 exact 69.659 verzekerden. Daarvan waren er 42.116 deelnemer, 5.807 pensioen ontvanger en 21.736 oud deelnemer. In 1998 keerde het fonds ƒ137,8 miljoen aan pensioenen uit. De werkgevers binnen de Rabobankorganisatie be taalden in 1997 ƒ173,4 mil joen aan premie. Het pen sioenvermogen liep op tot 8,6 miljard. Cliënten Advies Het organisatiemodel van het segment Cliënten Advies is uitgebreid met een nieu we kernfunctie: Teamleider Cliënten Advies. Het profiel van deze functie staat op het RaboWeb, website Rails, rubriek Functieprofielen, on derdeel Aangesloten Ban ken. Rails is onder meer te benaderen via de website van Cliënten Advies, rubriek Medewerker, kopje loop baan. Eind 1999 zal het opleidingsaanbod voor de zefunctie klaar zijn. Meer informatie over het nieuwe functieprofiel is opgenomen als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Cliënten Advies 7 (040) 217 78 53 De Postbank en ABN-Amro zijn in de spaarmarkt nog steeds de belangrijkste concurrenten van de Rabo bank. Maar steeds vaker zoeken vooral jonge hoog Bij een aantal banken zijn verschillen geconstateerd tussen de gegevens in CRAB en ASP. Het gaat hierbij om spaarrekeningen die in CRAB een andere locatiecode of re keningcode hebben dan in ASP is opgevoerd. Deze week wordt de fout hersteld, waar bij de gegevens uit ASP lei dend zullen zijn. De banken waarbij verschillen zijn geconstateerd, ontvangen een overzicht (ASP651, con trole-overzicht afstemming ASP/CRAB) waarop de aan passingen staan. Cliënten Advies C To4oj7l77o 08 (kies 4) opgeleide klanten naar spaarprodukten waarbij ge mak, directe beschikbaar heid en een hoog rende ment leidend zijn. Vooral direct writers spelen hier op in, waardoor de Rabo bank veel concurrentie van hen ondervindt. Eén van de belangrijkste direct writers is Spaarbeleg met de Rente rekening waar inmiddels 11 miljard op staat. Om lokale banken inzicht te geven in de in- en uit stroom van spaargelden van en naar direct writers (en zeer specifiek naar Spaar beleg) is de in- en uitstroom op het RaboWeb opgeno men. Deze is te vinden via de website Cliënten Advies (dossier save98) en als aanvullend document bij dit artikel. Ook is er een uitleg van de gegevens toegevoegd die periodiek wordt geactualiseerd. Zo kunnen banken de ontwik keling op de langere termijn volgen. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 4)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1