'Het gras is niet altijd groener bij de buren' 'KBM 4.0 vertelt precies aan welke producten de klant behoefte heeft' Bedrijven Wat is KBM? Klantbedieningsmodel versie 4.0 loopt voorop Bij de Rabobank draait het meer dan ooit om de klant. Om hem nog beter te kunnen adviseren, is de afgelopen tijd hard gesleuteld aan het Klantbedieningsmodel (KBM). "Met KBM 4.0 hebben we een bijzonder goed pakket in handen, waarmee we een voorsprong hebben op onze concurrenten" zegt Joost van de Wouw van het segment Bedrijven. "Wij denken vaak ten onrechte dat het gras bij de buren groener is." Het Klantbedieningsmodel (KBM) geeft lokale banken een volledig en actueel beeld van hun klanten, waardoor ze een goed overzicht krij gen van hun behoeftes. In één oogopslag ziet de bedrijvenadviseur met welk type klant hij te maken heeft, welke producten en diensten die klant gebruikt en welke er mogelijk geschikt voor hem zijn. Verder geeft KBM inzicht in lokale en centrale acties waarvoor de klant is be naderd, acties waarvoor hij interesse heeft getoond of waarop hij ge reageerd heeft. De selectiemethoden van het model maken het bijvoorbeeld mogelijk klanten te selecteren die in aanmerking komen voor een assurantie advies. Omdat het KBM de kennis van de bestaande markt vergroot, ondersteunt het ook de analyse en uitwerking van het marktbewer kingsplan. Rabobank Nederland vult dit plan immers in op klant- en klantgroepniveau. Doordat de bank zijn kennis van de klant in het KBM kan toevoegen en in het marktbewerkingsplan kan verwerken, krijgt het marktbewerkingsplan een sterk lokaal karakter. KBM 4.0 staat op 6 augustus op de cd-rom Toepassingen en is afgestemd op het lokale marktbewerkingsplan 2000. Het model werd vier jaar geleden tame lijk geruisloos door het segment Bedrijven gelanceerd. "We hebben het bij de banken gebracht en gezegd: 'Kijk maar wat je ervan vindt'. Daar is het bij gebleven, tot we een jaar ge leden begonnen met de noodzakelijke ondersteu ning", aldus Van de Wouw. Monnikenwerk voorbij Dat nog niet alle banken ge bruik maken van KBM schrijft Van de Wouw ook gedeeltelijk toe aan het feit dat het systeem aanvanke lijk erg bewerkelijk was. "Banken associëren het nog met die tijd, toen ze alles zélf moesten invoeren in het systeem. Maar dat monni kenwerk is voorbij." In het huidige KBM worden de producten en diensten cen traal ingevoerd en hoeft de bank niet langer zelf te be denken wat de klant geadvi seerd kan worden. Van de Wouw vindt het tijd de bescheidenheid vaarwel te zeggen, omdat het huidige systeem de bank beter helpt per klant(groep) te bepalen welke strategie te volgen en wat te ondernemen. "Als je kijkt naar onze concurrentie en hun ontwikkeling van marketingdatabase-technie ken, dan lopen wij voorop. De ING heeft niets wat op KBM lijkt, ABN AMRO komt in de buurt, maar is niet zo ver als wij." Om de mogelijkheden van het model uit de doeken te doen, is een jaar geleden een workshop ontwikkeld voor banken. Inmiddels lieten een kleine 200 banken een trai ner van Rabobank Neder land komen. Meer informa tie over de workshop staat op het Opleidingennet van hetRaboWeb. Bij de verbetering van KBM heeft het segment gebruik ge maakt van de kennis en ervaring bij banken. Dit leidde er toe dat een aantal producten, zoals de BedrijvenCompact- Polis, werd toegevoegd. Gerard Bruggeman, manager Bedrijven bij Rabobank Twello, was één van de raadge vers. "KBM 4.0 vertelt je precies aan welke producten de klant behoefte heeft. Of je dat vroeger allemaal zelf be dacht had, zónder model, is nog maar de vraag. Je vergeet en je kunt erop vertrouwen dat alle standaardbankpro- menwer- king met toch makkelijk een product. Het vertrekpunt is nu KBM, andere af delingen. Op zo'n ducten er in staan." moment stapt de be- Zijn collega Wilco onder andere de incassomo- drijvenad- Lohuis illustreert dule, waarmee ouders viseur naar dit met een voor- Kidsgear' machtigen geld de finan- beeld van een klant van van hun rekening af te cieel ad- Rabobank Twello, het kin- schrijven. Nu hoeft het kin- viseur en derdagverblijf 'Kidsgear'. derdagverblijf niet langer praten ze "In KBM zie je zó welke achter zijn geld aan en zijn samen over producten bijzonder ge- de ouders verlost van het de klant", schikt zijn voor deze bran- maandelijkse overboeken." aldus Brug- che. Dat was in dit geval Nieuw in versie 4.0 zijn geman. Kinderdagverblijf'Kidsgear'in Twello hoeft door KBM niet langer achter zijn geld aan. Rabokrant Extra ook de verfijnde selectieme thoden. Banken kunnen nu bijvoorbeeld al hun klanten selecteren die in aanmer king komen voor een Per soonlijk Financieel Advies. "Dit be- Omdat ook de technische structuur van het KBM is veranderd, is het model niet langer afhankelijk van het relatiesysteem van Bedrij ven, RSB. Van de Wouw: "Eén van de voordelen daarvan is dat we in de toe komst nieuwe producten kunnen toevoegen, zonder dat er een nieuwe versie nodig is." spaart werk en bevor dert de sa-

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8