'Echte klanten, van echte banken' Rabobank Tilburg: Smoelwerk erg belangrijk' Rabobank De Ronde Venen: 'Geen droge kost' Nieuwe zakelijke brochurelijn vertelt ander verhaal i Twaalf nieuwe brochures Van buiten strak en zakelijk, van binnen veel persoonlijke interviews. De nieuwe brochures voor ondernemers vertellen een ander verhaal. Een geroutineerde slijter praat over zakendoen met mensen die hij goed kent. Een creatieve directeur heeft het over Pietjes Precies als klanten. Het verhaal achter die verhalen. "Folders met losse kreten krijgen ondernemers al met brievenbussen vol'jzegt Peter Swinkels, accountmanager bij Rabobank Tilburg. Hij vindt de nieuwe brochures, inhoudelijk als hij is ingesteld, volledig en begrijpelijk. Swinkels denkt dat de boodschap klanten eerder bij zal blijven, nu wat eerst in verschillende folders stond in één uitgave is samengebald. "Het is veel meer een naslagwerk."Hij vindt de brochu res minder geschikt als mailingmateriaal 'omdat daar het smoelwerk heel belangrijk is'. De accountmanager en zijn collega's gebruiken de brochures tijdens hun eerste contacten met klanten en bij 'offertesitu aties'. Hij ziet ze als handleidingen bij adviesgesprekken. "Want een klant luistert op de eerste plaats toch naar jou, als adviseur." zaak en thuis gevolgd. Om zoveel mogelijk bij hun bele vingswereld aan te sluiten, is onderzocht wat onderne mers vinden van de nieuwe brochures. Aanpassingen bleken, gezien de spontane reacties, niet nodig. "Dit roept wel op: hoe heeft die mevrouw dat nou gedaan?" (hoofd boekhouding beton- fabriek). "Je pikt er de din gen uit die je nog niet kent" (directeur klimaattechniek- mers horen graag wat hun collega's vertellen." De au thentieke verhalen worden verweven met het inhoude lijke verhaal van de bank. Aarts: "Die informatie heb ben we afgestemd op de be hoeften van ondernemers." De marketeer geeft een voorbeeld. "Een klant zegt over pinnen en chippen: 't Is gewoon gemakkelijk. Als bank zetten we daar dan het hoe en waarom naast." Voor de brochure Verzekeren en ondernemen is Rabobankklant Helène van der Meijs van kinder kledingzaak De Boterbloem in Heusden een dag lang gevolgd en gefotografeerd. Aardig detail: zij was vroeger cliëntadviseur bij een lokale bank. "We kijken eerst welke bro chures op zijn voor we be sluiten nieuwe te maken." Uithangborden Aarts ziet voor adviseurs meerdere mogelijkheden om de brochures te gebrui- aan een klant meegeven zodat die eventuele vragen beter kan voorbereiden. Waarna er tijdens het ver volggesprek sneller tot de kern is te komen. "De ad viseur kan gemakkelijker inventariseren wat zijn voor acties van Rabobank Bedrijven Nieuws rond on derwerpen als pensioenen of bedrijfsovernames. "Het zijn dan uithangborden, weg- voorbereiders. In de folder- rekken vervullen ze die functie trouwens ook." Aad Maaten leidt het team relatiebeheerders bij Rabobank De Ronde Venen. De nieuwe brochures zien er volgens hem goed uit. "Ze zijn leesbaar en begrijpelijk geschreven. Geen droge kost. Ook de lay-out is prima. Alleen het gemak waarmee we ons in een van de brochures internationaal presenteren vind ik iets te stellig. De praktijk is toch wel eens anders."Maaten meent dat adviseurs de brochures prima kunnen ge bruiken om klanten te informeren, maar dat zij de deskundigheid ook 'in hun hoofd'moeten hebben. "De brochures zijn een soort geheugensteuntjes voor ons.Dat klant en bank allebei het verhaal vertellen vindt de teamleider goed. "Het onderwerp wordt vanuit de praktijk bekeken."Hij is blij dat de zakelijke informa tie gecomprimeerd wordt in een beperkt aantal brochures. "Veel beter dan vijf leafiets naast elkaar. Rikkert Ruitenbeek, slijter in Putten en Marieu van den Broek, directeur van Glasdeco in Helmond, zijn allebei Rabobankklant. Met collega-ondernemers komen zij aan het woord in de bro chures Efficiënt betalen en ontvangen en Internationaal zaken doen. Een persoon lijke aanpak die voor alle nieuwe bedrijvenbrochures gaat gelden. De onderne mers worden geïnterviewd, gefotografeerd en op de bedrijf). "Dit zijn voorbeel den waarbij iedereen zich iets kan voorstellen" (adjunctdirecteur metaal- bewerkingsbedrijf). Merkstrategie Voor wie de merkstrategie kent, is het geen verrassing dat in de brochures klanten aan het woord komen. "Het zijn echte klanten, van echte banken", bena drukt Madeleine Aarts, marketeer bij Bedrijven. "Dat spreekt aan, onderne- Brochures maken is één. Zorgen dat het voor banken overzichtelijk blijft twéé. Aarts en consorten zijn bezig een overzicht te maken met welke brochures er voor wie zijn. "We geven ook aan welke brochures en folders vervallen, want een flink deel van de informatie staat in het pc-infosysteem. Het totaaloverzicht komt op het RaboWeb." De invoering van de brochu res gebeurt pragmatisch. Voor de herfst invalt moeten er twaalf nieuwe zakelijke brochures in de folderrekken staan. Gemiddelde oplage: twintigdui zend stuks. De nieuwe lijn voor deze brochures is er letterlijk een van en met ondernemers. Stuk voor stuk Rabobankklanten. Zij vertellen over hun bedrijf, hun ambities, hun bank. Op de foto's zijn ze aan het werk of gewoon thuis te zien. Tussen de interviews met de onderne mers door vertelt de Rabobank over haar manier van werken, haar ambities, haar oplossingen. De ondernemer en de bank. Samen vertel len zij het verhaal. In breed perspectief. ken, al ligt voor haar het accent op het advies traject. Zo kan een advi seur alvast een brochure klant wil en daar zijn ad vies sneller op afstem men." Verder vindt Aarts de brochures ook geschikt Rabokrant Extra 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5