'Operatie Broekriem' De Achterkant Nader bekeken Bezuinigingen ••G/nMG Met: Joke Paijens Functie: Medewerker P&O Lokale Banken Facilitair standplaats: Eindhoven De broekriem moet aan. Die me dedeling deed on langs de voorzitter van de Hoofd directie, Hans Smits. De komende jaren moet twintig procent bezuinigd worden op de kos ten. Op welke ma nier de Hoofd directie deze klus denkt te klaren is nog ongewis. Wel hoopt Smits op de inbreng van de medewerkers. "Zij weten beter dan ik hoe in drie jaar tijd de beste besparing gerealiseerd kan worden", zei hij tijdens een CAAR-bijeenkomst. De re dactie van Rabokrant Extra vroeg een aantal creatieve geesten binnen de organisatie naar hun ideeën over operatie Broekriem' "Dat de kosten omlaag en de baten omhoog moeten, is helder. Niet duidelijk is waarop die twintig procent ge baseerd is", reageert Tom Eikenboom, onderdirecteur Be drijfsvoering bij Rabobank Land van Cuijk Noord. "Ik hoop niet dat we de 'kaasschaafmethode' gaan gebruiken: hier wat bezuinigen, daar een beetje minder. Op de lange termijn levert dit niks op. Besparingen moeten structureel zijn, en dat kan alleen bij voldoende schaal grootte. Lokale banken zullen daarvoor op een aantal gebieden hun autonomie los moeten laten. Voorwaarde daarbij is dat banken goed betrokken worden bij de besparingen. Verder is ook met samenwerking tussen banken veel te winnen. Een regionale concentratie van back-office- of bedrijfsvoeringsactiviteiten kan kosten besparen en met samenwerking in bijvoorbeeld een hypothekencentrum of de effectendienstverlening kun je de kennis verhogen. Dat levert een betere dienstver lening op en op termijn ook meer opbrengsten." Jan Smits, algemeen directeur Rabobank Zeeuwsch-Vlaan- deren: "Ik ben het wel met mijn naamgenoot eens. Het is goed dat we met de neus op de feiten gedrukt worden. Bezuinigen kun je beter doen als de zaak floreert dan op pijnlijke momenten. We moeten onze mensen bewust maken, niet te vroeg investeren en kritisch kijken naar ons kostenplaatje. Bij onze bank hebben we al vanaf 1997 de doelstelling om de kos- ten niet verder te laten stijgen. Dat lukt uitstekend. In 1998 hadden we slechts een kosten stijging van 1%, terwijl dat ons fu siejaar was. We let ten vooral op de opstapeling van de kosten. Als er nieuwe kosten ge maakt worden, kij ken we meteen welke oude kosten er weg kunnen. Het is een kwestie van met zijn allen er aan werken en el kaar blijven confronteren." "Ik denk dat we bij de lokale banken onderhand wel uit bezuinigd zijn", meent Geert-Jan van den Oord, hypo theekadviseur bij Rabobank Heusden-Vlijmen, die al vier kostenbesparende ideeën beloond zag. "Ik zoek het lie ver in het verhogen van de opbrengsten. Je moet de mensen laten doen waar ze goed in zijn. Als hypotheek adviseur ben ik te vaak met bijkomende administra tieve handelingen bezig. Dat kost veel tijd en betekent dat ik geen hypotheken kan verkopen. Daarnaast moe ten we meer op organisatieniveau gaan denken en het complete bankbelang in gaten houden. We zijn alle maal te veel met onze eigen toko bezig. Ieder van ons moet proberen van zijn klant een totaalrelatie te maken. Je bewust zijn dat het niet ophoudt bij het eigen segment." Ook John van Gils, accountmanager bij Rabobank Midden- Langstraat, vindt dat de Rabobank het vooral in de op brengstverhoging moet zoeken. "Natuurlijk moeten we zoveel mogelijk efficiency nastreven. Daarbij denk ik in eerste instantie aan de diverse processen binnen de bank. Als je bijvoorbeeld naar het financieringstraject kijkt, dan is een eerste stap gemaakt met KLAAR. Op termijn moet dit zeker leiden tot tijdbesparing, waar door ik meer aandacht aan klanten kan schenken. Dat is ook nodig, want een klant eist steeds meer deskun digheid van de bank. Uiteindelijk moet dit tot meer op brengsten leiden. Ik vind het dan ook belangrijk dat de bank investeert in personeel. Als we gewoon de beste en meest betrokken personeelsleden hebben, komt de gewenste opbrengstverhoging vanzelf." Ruim 25 jaar geleden zag het Intern Vacatureblad het levenslicht. Op 29 juni verschijnt het voor de laatste keer. Het wordt dan opge nomen in de RAbobank Inter actieve Loopbaan Site (RAILS). Joke Paijens (56) verzorgde het blad de afgelopen acht jaar. Daar voor heeft ze duizenden vacatures overgetypt. "Banken faxten hun vacatures naar mij en ik keek ze allemaal na en typte ze ook allemaal over. In het begin was dat nog niet zo'n hels karwei, toen kregen we gemiddeld 33 vacatures per week binnen. Maar dat aantal is de af gelopen jaren zó enorm gestegen, dat 100 per week op een gegeven moment geen uitzondering meer was. Ik kreeg toen ook wel hulp van uitzendkrachten, anders was het nooit elke week op tijd ge lukt. Want de druk was altijd hoog, ik had hooguit twee dagen om alles na te kijken en over te typen. Nu zetten banken hun vacatures al geruime tijd zelf in RAILS en ik ga daar het beheer van doen. In de toekomst wordt dat uitgebreid met meer modules. Ik ben overigens blij dat ik mijn contacten met lo kale banken nu wat kan gaan ver diepen. Ik heb altijd veel contact gehad met banken maar die waren doorgaans vluchtig, om snel nog wat ontbrekende gegevens over de vacatures te achterhalen. Met RAILS gaan we eigenlijk een heel nieuw tijdperk in. Als je dat vergelijkt met de tijd vóór het in tern vacatureblad...toen werden de vacatures op losse papiertjes op het prikbord gehangen. Dat kun je je nu niet meer voorstellen!" 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4