Themadag in jaar tijd volwassen Krachten van Cliënten Advies ook ter sprake in workshops t m 1 1 Ik. i Cliënten Advies 'De Krachten van Cliënten Advies' Afwachtend, sceptisch, soms zelfs ronduit argwanend. Met die instelling togen vorig jaar veel deelnemers naar de eerste themadag voor managers Cliënten Advies. "Kwamen 'zij' van Rabobank Nederland weer eens vertellen hoe 'wij' onze bank moeten runnen?" Tot veler verrassing bleek dat juist niet de bedoeling te zijn en werd er op basis van gelijkwaardigheid gediscussieerd over het wel en wee van het segment. m j. Van enige terughou dendheid was bij aan vang van de inmid dels vierde themadag geen sprake meer. De managers die één van de vijf bijeenkomsten in Zutphen, Rotterdam, Amster dam, Zwolle en Eindhoven be zochten, deden dat in het volste vertrouwen dat er weer inhou delijk met elkaar en met Rabo bank Nederland van gedachten gewisseld zou over hoofdlijnen, kantlijnen en voetnoten van Cliënten Advies. Het thema van de dag luidde 'De krachten van Cliënten Advies'. Een nogal mystiek aandoende titel, die echter op een zeer aardse wijze werd ingevuld. De keuze van het thema was een logisch vervolg op de vorige bijeenkomsten. Na 'De manager als formule drager', via 'De manager als verkoopleider' en 'De ma nager als peoplemanager' werd ditmaal gezocht naar de concrete invulling van de formule van het segment. Als krachten van Cliënten Advies werden opgevoerd de verkoopkracht, distributie kracht en organisatiekracht. Unieke positie Als basis voor de rest van de dag lichtte Mare Cootjans de positie van de Rabobank in Nederland toe. Hij sloot daarmee aan bij het Distri butieconcept 2000plus dat op dit moment binnen de or ganisatie wordt besproken. De Rabobank kiest er in dat concept voor om een 'per soonlijke adviesbank' te zijn. Met deze strategische keuze onderscheidt de Rabobank zich van zogenoemde dis counters, zoals het Nationaal Spaarfonds en direct writers zoals de Postbank. Volgens Cootjans is de Rabobank de breedste fi nanciële dienstverlener die onder één merk in Neder land actief is. "We hebben in de coöperatiediscussie af gesproken dat we een brede financiële dienstverlener op coöperatieve grondslag wil len zijn. Met onze invulling van de persoonlijke advies- bank onderscheiden we ons echt van de concurrentie. Niemand is in staat aan zo veel klanten klantwaarde te leveren als wij", aldus Cootjans. Veruit de meeste klanten be ginnen hun relatie met de Rabobank bij het segment Cliënten Advies. "Dat maakt het segment Cliënten Advies het visitekaartje en 7 J 1 F 'Wd "os g A 3 i >2 Cees van Tiggelen: 'We gaan voor de Champions League.' Een workshop naar keuze over verkoopkracht, organisatiekracht of distributiekracht was ook een onderdeel van de themadagen. Hulpmiddel bij die keus was een vragenlijst, die aangaf welk thema voor de invuller het zinvolste was. De een vond de workshop leerzaam, voor een ander was er weinig nieuws onder de zon. Ron Leegwater vertelt dat in de workshop Verkoop kracht met name de doel stelling om de verkoopeffec tiviteit te verhogen de tongen losmaakte. "Geen enkele bank zat op vijf pro ducten per fte per dag", aldus de assistent-manager CA van Rabobank Hille- gom-Bennebroek. "Maar eer het zover is, zijn we wel een paar jaar verder. We moeten er natuurlijk wel nu al mee aan de slag." De deelnemers waren het erover eens dat het essentieel is verkoop doelstellingen te formuleren en die ook meetbaar te maken. Leegwater: "Wij doen dat al en gaan daar ook zeker mee door." De workshop Organi satiekracht was voor Han- neke Reijnaars, manager CA van de bank Bakel- Milheeze-De Rips, een be vestiging dat zij met een aantal ideeën op de goede weg is. "Het aanstellen van een actiecoördinator bijvoorbeeld. Maar ook ga ik nog eens heel goed kij ken naar werk dat cen traal kan worden belegd, zoals waardebeheer en telefonie. Verder moeten de processen binnen Cliëntenservice nog eens kritisch worden bezien, waarbij we ook de quick wins betrekken." Reijnaars vond het verder leerzaam te horen hoe an dere banken op kleinere kantoren de taakverdeling tussen cliëntadviseurs en medewerkers Cliënten service aanpakken. Veel nieuws was er volgens manager CA Bernard Graafsma van Rabobank Noordoost Friesland niet onder de zon tijdens 'zijn' workshop Distributie kracht. Hij schrijft dat toe aan de grote onderlinge verschillen in aantallen ves tigingen, werkwijze en ba lanstotaal van de deelne mende banken. "Hierdoor zaten we in de discussie vaak op een verschillende golflengte." Hij denkt daarom dat het initiatief van het segment Cliënten Advies om benchmarkgroe- pen te organiseren met ver gelijkbare banken zinvol is. Over de nieuwe doelen van CA is hij positief. "Goede zaak, die scherpe formule ringen. En laten we nu niet meteen roepen dat het niet haalbaar is." Manager CA Peter van Vroenhoven van Rabobank Eindhoven nam als begelei der/gesprekspartner voor de deelnemers deel aan de workshop Distributiekracht. Zijn bank heeft al de nodige stappen gezet op weg naar een slagvaardige verkoopor ganisatie. "We zijn klaar voor de gesrelde doelen en de kick van verkopen is al geruime tijd terug." Door de discussie in de workshop werd hem duidelijk dat het afbouwen van transacties via de cliëntadviseur nog strakker moet worden door gevoerd in Eindhoven. "Daartoe moeten we onze doelstellingen consequenter formuleren, uitvoeren en meten. We hebben onder meer besloten dat klanten voor het navragen van transacties alleen nog te recht kunnen bij de Rabofoon." 4 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 36