'Robeco Advies niet uit op klanten van de Rabobank' Financieel Advies Reclameslogan 'Een stap verder dan de bank' maakt tongen los 'Een stap verder dan de bank'. Deze prikkelende slogan ge bruikt Robeco Advies sinds een paar maanden in zijn reclame campagne. Gaat de direct writer van de Robeco Groep, toch voor de helft eigendom van de Rabobank, hiermee niet té ver? "We willen ons absoluut niet tegen de Rabobank afzetten", reageert Adriaan Polderman, directeur Marketingcommuni catie van de Robeco Groep. "En we zijn er ook niet op uit om Rabobankklanten naar ons toe te halen." v tk Taakverdeling en naamgeving worden opnieuw in kaart gebracht paar voorbeelden van de service zijn de openingstij den - doordeweeks van 8.00 tot 21.00 uur en op zater dag van 9 tot 17.00 uur-, net als de Rabobank het werken met modelporte- ter, dan onderhouden we al leen contacten met mensen die dat zelf voor meer dan 100% willen." Robeco Advies heeft minder dan 10% Rabobankklanten. "Zij geven de voorkeur aan Het RG Rente- MAXX Fund was de laatste tijd goed voor behoorlijk wat publiciteit in de media. De Robeco Groep adverteerde met dit nieuwe product en verwees geïnteresseerden naar Robeco Advies en de Rabobanken. Ook de Rabobank en Robeco Advies maakten er, los van elkaar, reclame voor. Eén product, drie verschillende reclame-uitingen. Verschillend* klanten Verwarrend? Polderman denkt van niet. "Onze klan ten willen vaak producten met wat risico, en zoeken een klankbord. Bij voorkeur per telefoon. Rabobank klanten zijn behoudender en hebben een voorkeur voor veilige producten en persoonlijke advisering. In principe bijten Robeco Advies en de Rabobank el kaar dus niet, tenzij mensen uit eigen beweging gaan shoppen." twee elkaar aanvullende kanalen, werkt dat beter dan gebruik te maken van één afzetkanaal." Ingrid Brekelmans, hoofd Marktbewerking Financieel Adriaan Polderman: 'Niet de bedoeling klanten af te snoepen.' Hij maakt een vergelijking met waspoeder. "Unilever is groot geworden door verschillende mer ken waspoeders, die je ook als on derlinge concurren ten kunt zien. Die vergelijking wil ik Rabobank doortrekken naar Midden in de samenleving het afzetten van Robeco- fondsen. Als we dat profes sioneel aanpakken, via r de r A Advies van Rabobank Ne derland, is het met Polder man eens. "We moeten Robeco Advies meer als aanvullend distributiekanaal zien dan als concurrent." Dat Robeco Advies zelf in de media adverteert, vindt ze dan ook geen probleem. Over de manier waarop, met de prikkelende slogan, is ze minder enthousiast. "Het wekt de indruk dat Robeco Advies zich afzet tegen de banken, waaronder de Rabobank. Maar we heb ben geen invloed op de koers die Robeco Advies vaart, net zo min als zij dat hebben op de koers van de Rabobank. Dat zijn de af spraken die gemaakt zijn bij de samenwerking tussen de Rabobank en de •jj Robeco Groep. Reclame-uitingen vallen daar ook onder." Duidelijke slogan Waarom heeft Robeco Advies ge kozen voor 'een stap verder dan de bank'? "Wij hadden er behoefte aan onze positie zo dui delijk mogelijk in de markt te zetten", verklaart Polder man. "Het woordje 'bank' in de slogan geeft aan dat we een partij in de finan ciële wereld zijn. Met dat verder gaan dan de bank doelen we op ons specia lisme en onze service." Een Ingrid Brekelmans: 'Geen invloed op koers Robeco Advies.' feuilles, regelmatige over zichtelijke portefeuillerap portages en persoonlijke jaarverslagen voor een groot deel van de klanten. Polderman zegt dat het niet de bedoeling is om met de re clame klanten van de Rabo bank af te snoepen. In de praktijk blijkt dat incidenteel wel te gebeuren. "Soms wer- ROBECO ADVIES huurde be- een stap verder dan de bank Robeco Advies vanwege ons specialisme en het feit dat ze vinden dat hun eigen bank niet alles hoeft te weten", aldus de directeur Marke tingcommunicatie van de Robeco Groep. Keus aan de klant Overigens stappen er vol gens Polderman meer Rabo bankklanten over van Robe co Advies naar de lo kale bank huurde be- een stap verder dan de bank dan omge- standen. Dan kunnen we niet uitsluiten dat daar bijvoor beeld ook Rabobankklanten tussen zitten. Komen we daar met de follow-up ach- Het segment Financieel Advies, Rabobank Nederland Effecten diensten, de Robeco Groep, Robeco Advies, IRIS, Rabo Beleggings- Advies en de lokale Rabobanken zijn betrokken bij de effecten dienstverlening binnen de Rabobankorganisatie. Een projectgroep beschrijft in de komende maanden opnieuw de taakverdeling tussen de verschillende partijen. Dit om verwarring en onduidelijkheden bij banken en klanten te voorkomen. Met dit doel is ook een project 'merklabelling' van start gegaan binnen de Rabobankorganisatie. Dit project buigt zich over de naamgeving van de verschillende onderdelen van de organisatie en de producten. keerd. Brekelmans: "Ik kan me dat voorstellen bij bij voorbeeld een FA-klant die net is verhuisd en met wie het diensten- en producten pakket wordt doorgenomen. Er is niets op tegen om een klant erop te wijzen dat handelen in beleggingsfond sen ook via de Rabobank kan. Dat gaat wel op een andere, persoonlijkere ma nier dan bij Robeco Advies, met een iets hoger prijs kaartje. Maar de keus is aan de klant en we moeten aan beide kanten niet proberen mensen over de streep te trekken." 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 34