geworden 'Van schrik naar kick' 'De formule is er, maar we hebben nog onvoldoende de vruchten geplukt' Segmentmanager, Cees van Tiggelen, over themadagen: fundament van de bank en speelt zodoende in de 'per soonlijke adviesbank' een cruciale rol. Krachten Volgens segmentmanager Cees van Tiggelen staat de formule van Cliënten Advies bij de meeste banken als een huis. Wel wees hij er op dat niet met het invoeren van de formule kan worden vol staan. Hij constateerde een gebrek aan 'sense of ur- gency'. "We voelen -nog- niet goed genoeg de adem van de concurrentie in onze nek", verklaarde hij zich nader. "De formule is er, maar we hebben nog onvol doende de vruchten geplukt. Tijd om te oogsten dus", aldus een strijdbare Van Tiggelen. Waaruit die oogst in 2002 moet bestaat was voor Van Tiggelen duidelijk: "De verkoopeffectiviteit moet naar vijf producten per fte per dag. Een klant zou maximaal maar twee trans acties per jaar in de bank- hal moeten verrichten. En verder zou elke medewer ker meer klanten dan nu moeten kunnen bedienen. Op dit moment is dat ge middeld 570 per fte, dat moet flink omhoog." Uit de discussie kwam dui delijk naar voren dat een vierde doelstelling toege voegd moet worden, name lijk de gemiddelde dienstpe- netratie per klant. Hiermee worden alle doelstellingen meer in evenwicht gebracht. De komende maanden zul- Harry Broeksteeg: 'Betere afweging tussen klantwaarde en kosten.' len de doelstellingen volgens eenduidige definities worden gepresenteerd. Verkoop Aan de leden van het managementteam de taak om 'de krachten' afzonder lijk toe te lichten. Ruud Polman, manager Klanten- groepen- en distributie- management, vergeleek de verschillen in verkoop kracht tussen banken on derling. Geconstateerd werd dat lokale banken met ver gelijkbare klanttypen en klantbehoeften in vergelijk bare werkgebieden zeer ver schillende verkoopresulta ten boeken, ondanks het feit dat ze beschikken over de zelfde hulpmiddelen. Polman: "Die verschillen worden veroorzaakt door het verschil in focus op het klantcontact". Volgens hem is het van cruciaal belang dat zogenoemde contactmo menten met de klant wor den verzilverd. Polman: "Help de klant bij het kie zen, wees doelmatig en richt je op cross-selling. Dit lij ken 'open deuren', maar we zien in de praktijk dat het op deze manier werkt." Distributie Harry Broeksteeg, manager Kanalenmanagement, vond dat er een betere afweging gemaakt moet worden tus sen klantwaarde en kosten. "De distributiemix van Cliënten Advies sluit perfect aan op de wensen van de klanten. Voor de aanschaf van een product hebben we als Rabobank mensen en vestigingen om de klant te helpen in het bepalen van zijn of haar keuze. Voor transacties is er een scala aan directe kanalen, waar onder telefoon, apparaat en pc. Onbekendheid en een zekere drempelvrees maakt dat directe kanalen nog on voldoende worden gebruikt. De uitdaging is om tot een Een overzicht van de themadag in Zutphen. lokaal distributieplan te komen waarin deze kanalen gestimuleerd worden." Organisatie Manager Consultancy CA, Gerard van Giersbergen be pleitte het verbeteren van de binding met de klant. "Om dat voor elkaar te krijgen inzet van apparaten en een zo effectief mogelijke inzet van de winkelformule van CA." De kracht van de organisa tie kun je als manager opti maal benutten door de organisatie in te richten, de processen te organiseren, de beschikken we als organisa tie over tal van instrumen ten: de know-how, de mensen, diverse kanalen, uitstekende producten en een enorm klantenbestand. In feite komt het neer op een zo efficiënt mogelijke resultaten te beoordelen en deze terug te koppelen naar de organisatie. Van Giers bergen: "Zo blijf je cirkels- gewijs in een verbeterings traject zitten, waarin je als manager je eigen successen organiseert." "Vorig jaar hebben we met Cliënten Advies op het gebied van verkoopeffectiviteit en verwerkingsefficiëntie flinke vooruitgang geboekt. Maar we zijn er nog niet. Nu wordt het tijd om te accelereren." Segmentmanager Cees van Tiggelen steekt de ambities van zijn segment niet onder stoelen of banken. Met minder dan de hoofdprijs zegt hij geen genoe gen te nemen. "We gaan voor de Champions League." Tijdens de themadag werden diverse doelstellingen voor het jaar 2002 geformuleerd (zie artikel op deze pagina red.). Dit alles in het kader van de drie krachten van Cliënten Advies: verkoop kracht, distributiekracht en organisatiekracht. "Veel managers ervoeren deze doelstellingen in eerste in stantie als ambitieus", aldus Van Tiggelen. "Maar de meesten konden zich na de discussies in de workshops goed voorstellen dat deze doelstellingen ook haalbaar zijn. Van schrik naar kick, kun je zeggen." Tijdens de discussie viel ook te beluisteren dat er eigen lijk ook nog een vierde doel stelling geformuleerd zou moeten worden: de gemid delde dienstpenetratie per klant. Over de toekomst van de themadagen zegt Van Tiggelen: Ik denk dat één of twee keer per jaar een themadag zal plaatsvinden volgens de huidige opzet. Daarnaast zullen er steeds meer items te bespreken zijn, niet alleen met ma nagers maar ook met cliën tadviseurs en/of medewer kers Cliënten Service, die meer in regionale works hops thuishoren." Ruud Polman: 'Klant helpen met kiezen. Rabokrant Extra 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 33